Page 9 of 22

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Posted: 20 Aug 2013, 19:57
by Bonje
Grattis till M47 veven. M42 behöver volym ;)
Att borra till 86 mm hör du nästan själv att du inte har mycket att vinna på.. :)
Vad blir det för turbo och vad är effektmålet?
Jag har bittert fått erfara att M42 är rätt svår att välja vettiga kammar till. Både jag och Fredrik (FoX) har valt för häftiga kammar till våra motorsetuper.
Det går INTE att se till vilka profiler som fungerar fint på M50 och förvänta sig att det blir det samma ;(

Mitt råd är att först prova med originalkammarna och uppgradera senare om du inte blir nöjd.

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Posted: 20 Aug 2013, 20:41
by Andy_b
Han ska köra sugis vad jag fattat det som

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Posted: 20 Aug 2013, 21:12
by Bonje
Andy_b wrote:Han ska köra sugis vad jag fattat det som
Det var tråkigt att höra.. :roll:
Ja då går det åt lite väss och varv om det ska bli någon fjång i grejorna.. Z17 och mek tryckare kanske?

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Posted: 21 Aug 2013, 17:59
by Casy
Efter ett samtal med Bonje så har han fått mig på rätt spår :D Vi får se vad en Z17-kam kan ge för resultat i en högkompad 2L M42a med varvstopp runt 8000rpm. 8) Förhoppningsvis 200hk i motorn iallafall, det är mitt mål. Eftersom det finns så lite matnyttig info om trimmade M42or så har detta varit lite av en djungel. Men någon måste ju vara först och prova.. så nu kör vi på detta konceptet! :D

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Posted: 21 Aug 2013, 20:19
by Nisse Järnet
Runt 8000? Minst 8000 menar du väl? :D

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Posted: 22 Aug 2013, 10:04
by Casy
Nisse Järnet wrote:Runt 8000? Minst 8000 menar du väl? :D
Haha ja vi får se hur långt dom hydrauliska tryckarna vill hänga med, innan dom börjar vispa motoroljan till grädde ;) Är tunnare olja att föredra för att motverka detta, eller finns inga sånna lösningar? :)

Re: BMW 1602 operation stukad - val av motorsetup??

Posted: 04 Oct 2013, 19:52
by Casy
Har vart lite upptagen med diverse dom 2 senaste månaderna, bla crossåkning, båtrenovering, garagestädning osv osv.... Men nu drar jag igång igen!

Har lagt en order hos PPF på nya lager, ringar och packningar till bottendelen. Vevaxeln ligger oxå här hemma, men har inte hunnit lämna in den på balansering ännu (snart så). Kolvarna tog jag med till jobbet och fräste djupare ventilbrunnar. Det är ju en bra början iaf :) En liten fotosession blev det igår kväll. Många fina bilder, och här är ett axplock..

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Posted: 05 Oct 2013, 20:45
by baumgardt
den är så ruggigt fräsch denna bil! avundsjuk är bara förnamnet :cry:

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Posted: 09 Oct 2013, 14:16
by Casy
baumgardt wrote:den är så ruggigt fräsch denna bil! avundsjuk är bara förnamnet :cry:
Haha tack, kul att du gillar den ;)

Men en fråga till er avgasbyggare.. Har funderat på singel 2,5" från grenröret och rakt bak till en simons 3"-dämpare. Effektmål max 200hk med behaglig daily-driven karaktär på ljudvolymen, men som river ifrån på dom högre varven :D
Vilken dimension är lämplig att köra med?

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Posted: 09 Oct 2013, 20:17
by kaxxen
Casy wrote:
baumgardt wrote:den är så ruggigt fräsch denna bil! avundsjuk är bara förnamnet :cry:
Haha tack, kul att du gillar den ;)

Men en fråga till er avgasbyggare.. Har funderat på singel 2,5" från grenröret och rakt bak till en simons 3"-dämpare. Effektmål max 200hk med behaglig daily-driven karaktär på ljudvolymen, men som river ifrån på dom högre varven :D
Vilken dimension är lämplig att köra med?
Kör med 2½" tycker jag! hade 3" på någon å den lät så tam tyckte jag..
Jag kör med 2½" på rallybilen och den låter riktigt behagligt! :)

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Posted: 10 Oct 2013, 17:51
by LönnART
fy fan vad najs med en svensk som strokar en m42 har bara läst på engeska sidor håller själv på med min fick jaga ganska länge för att få tag på en m47-vev men tillslut så hitta jag en hel motor :P

m42-motorn går sjukt bra med ett chip bara kolla in http://www.m42club.com/forum/

själv ska jag borra och sen överladda med kompressor men ska bli intressant vad motorn ger :D

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Posted: 10 Oct 2013, 21:35
by Casy
kaxxen wrote:Kör med 2½" tycker jag! hade 3" på någon å den lät så tam tyckte jag..
Jag kör med 2½" på rallybilen och den låter riktigt behagligt! :)
2½" it is! misstänkte nästan det. tack för input :)
LönnART wrote:fy fan vad najs med en svensk som strokar en m42 har bara läst på engeska sidor håller själv på med min fick jaga ganska länge för att få tag på en m47-vev men tillslut så hitta jag en hel motor :P

m42-motorn går sjukt bra med ett chip bara kolla in http://www.m42club.com/forum/

själv ska jag borra och sen överladda med kompressor men ska bli intressant vad motorn ger :D
Jaa, det ska bli kul att bygga något som fortfarande är relativt obeprövat! :) Försökte du länka till ett klipp? För jag ser bara ett helt forum ;)
Spännande motorbygge, har sett din tråd! Det lär ju inte vara några problem att klämma ut 3-400whp med kompressor. Eller siktar du högre ändå? :)

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Posted: 11 Oct 2013, 08:55
by LönnART
LönnART wrote:fy fan vad najs med en svensk som strokar en m42 har bara läst på engeska sidor håller själv på med min fick jaga ganska länge för att få tag på en m47-vev men tillslut så hitta jag en hel motor :P

m42-motorn går sjukt bra med ett chip bara kolla in http://www.m42club.com/forum/

själv ska jag borra och sen överladda med kompressor men ska bli intressant vad motorn ger :D
Jaa, det ska bli kul att bygga något som fortfarande är relativt obeprövat! :) Försökte du länka till ett klipp? För jag ser bara ett helt forum ;)
Spännande motorbygge, har sett din tråd! Det lär ju inte vara några problem att klämma ut 3-400whp med kompressor. Eller siktar du högre ändå? :)[/quote]

nja 400hk så är jag fruktansvärt nöjd eftersom bilen den ska sitta i är en eskrot från 75 som inte väger speciellt mycket. Jag länka till ett engelskt m42 forum står fruktansvärt mycket matnyttigt om enbart m42 :)

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Posted: 11 Oct 2013, 10:29
by 02Holma
O hoj!
Jag som trodde jag var ensam att bygga ''S42'' i 02:a, fasen så kul!! :) http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... sc&start=0

Själv har motivationen försvunnit lite... kan vara så att jag fick tillbaka lite nu när jag såg ditt bygge ;)

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Posted: 11 Oct 2013, 12:02
by LönnART
fan jag ligger efter... mot garaget!!!!

man blir taggad som fan när man läser sånt här :D

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Posted: 11 Oct 2013, 14:55
by Casy
02Holma wrote:O hoj!
Jag som trodde jag var ensam att bygga ''S42'' i 02:a, fasen så kul!! :) http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 ... sc&start=0

Själv har motivationen försvunnit lite... kan vara så att jag fick tillbaka lite nu när jag såg ditt bygge ;)
Se där ja! ;) jag har missat ditt projekt.. men å andra sidan hänger jag inte så mycket på rejsa. Den sista bilden som du laddat upp, är det så bilen står i dagsläget?

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Posted: 11 Oct 2013, 20:56
by 02Holma
Aha okej :)
Nja det har hänt lite mer, jag gör en uppdatering snarast! ;)