Jag har planer på att försöka regga som ombyggt fordon till nästa säsong, men vet inte om det kommer gå då det bara är en 320 i papprena..
Bilen i fråga är en E30 320 Coupe -85 som har en tjänstevikt på 1200kg original
När bilen är klar kommer det se ut såhär:
Helsmidd M54B30 Turbo (liten variant) istället för M20B20
Fullbur som den redan är reggad med, dock helt rensad inredning och glasfiberskärmar både bak och fram..
Annat sprut och E85 konvertering
Sviktstålsaxlar, 210lamelldiff, ombyggd till 5bult med E36 fjäderben och D2 coilovers
530d växellåda och customkardan
Det som oroar mig är om jag kommer kunna få ner effekten i den stora maskinen på den extremt lätta vikten, går det att "tynga ner" bilen inför bes och öka vikten på så sätt?
Jo jag vet, har haft det i tankarna.. Men "får" man vikta bilen eller måste man göra det sneaky? Annars är det ju typ bara svetsa fast tågräls i skuffen eller något haha
Det brukar inte vara populärt (dvs inte lämpligt) att lasta in massa vikter bara för att nå 15 kW/100 kg tjänstevikt. Däremot blir ju bilen ofta tyngre när man använder tyngre motor, drivlina, bromsar etc. Normalt sett blir det sällan tyngre än de tyngsta produktionsbilarna, vilket för E30 betyder nånstans runt 1340 (Alpina B6) - 1370 (M3) - 1400 kg (iX).
M54B30 har väl 228 hk original, med turbo får man räkna minst 30% effektökning (men ofta mer), vilket ger minst runt 300 hk. Det blir alltså för mycket effekt för 1340-1400 kg tjänstevikt. En M54B25 blir mer rimlig som grundmotor.
therealpinto wrote:Det brukar inte vara populärt (dvs inte lämpligt) att lasta in massa vikter bara för att nå 15 kW/100 kg tjänstevikt. Däremot blir ju bilen ofta tyngre när man använder tyngre motor, drivlina, bromsar etc. Normalt sett blir det sällan tyngre än de tyngsta produktionsbilarna, vilket för E30 betyder nånstans runt 1340 (Alpina B6) - 1370 (M3) - 1400 kg (iX).
M54B30 har väl 228 hk original, med turbo får man räkna minst 30% effektökning (men ofta mer), vilket ger minst runt 300 hk. Det blir alltså för mycket effekt för 1340-1400 kg tjänstevikt. En M54B25 blir mer rimlig som grundmotor.
Gustaf
Precis det jag tänkte, får väl bli en M54B20 eller något då istället.. Tack för svaret!
therealpinto wrote:Det brukar inte vara populärt (dvs inte lämpligt) att lasta in massa vikter bara för att nå 15 kW/100 kg tjänstevikt. Däremot blir ju bilen ofta tyngre när man använder tyngre motor, drivlina, bromsar etc. Normalt sett blir det sällan tyngre än de tyngsta produktionsbilarna, vilket för E30 betyder nånstans runt 1340 (Alpina B6) - 1370 (M3) - 1400 kg (iX).
M54B30 har väl 228 hk original, med turbo får man räkna minst 30% effektökning (men ofta mer), vilket ger minst runt 300 hk. Det blir alltså för mycket effekt för 1340-1400 kg tjänstevikt. En M54B25 blir mer rimlig som grundmotor.
Gustaf
Hej! jag har tänkt regga en BMW E28 520i -1985 med M50B25, E85 och turbo. kan man dunka dit en t.ex 100lt bränsletank utan att det blir olämpligt (inte populärt) mest för att man vill slippa tanka hela tiden!
sedan om man har en kw för mycket, är det inte ok att vikta upp dem kilona?
bonus fråga, hur är det med vridet? eller är det ointressant?
mvh joakim
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Stor tank kan väl vara helt okej. Men man får ju tänka på att en stor tank blir tung vilket kan ställa krav på montering etc.
Handlar det om någon enstaka kW så brukar det alltid lösa sig, det förstår du säkert. Fler och fler SFRO-besiktningsmän har tillgång till vågar så man kan kontrollväga och resonera sig fram till en bra lösning redan före regbesiktningen.
therealpinto wrote:Stor tank kan väl vara helt okej. Men man får ju tänka på att en stor tank blir tung vilket kan ställa krav på montering etc.
Handlar det om någon enstaka kW så brukar det alltid lösa sig, det förstår du säkert. Fler och fler SFRO-besiktningsmän har tillgång till vågar så man kan kontrollväga och resonera sig fram till en bra lösning redan före regbesiktningen.
Gustaf
Okej. Men jag har två stk e28. En m535i 1987 och 520in som nämnt ovan. Där 535an tjänstevikt är 1530 medans min 520 väger 1310 är det då smartast att bygga på den tyngre? För 520in är redan ett projekt med turbo så allt runt om kring är gjort. Så som bromsar, växelåda och d.yl
Mvh jocke
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Egentligen spelar det inte så stor roll... Möjligen kan det vara enklare att utgå från en bil som är tyngre från början för att den kanske har högre totalvikt också, men om du kan visa att din 520 byggts om med hjulupphängningar etc. motsvarande 535 (eller bättre) så kan man nog godta en ökad totalvikt också.
Det du bör kolla upp är om det skiljer mer i karosserna. Om 535 är tyngre för att den har förstärkningar så är det klokare att bygga på 535.
På 520in sitter där ju m535i bakvagn med coilovers, tillhörande bromsar och diff. Och fram sitter där m5 fjäderben med coilovers samt 330mm bromsar med 6kolvs ok
Bmw 530 Diesel låda och stark kardan.
Rent visuellt har jag inte sett någon skillnad på om karossen skulle vara starkare. Ser helt likt ut enligt mig. Kanske någon här som vet?
Mvh jocke
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad händer om man (jag) har reggat bilen med en motor säg en M50B25 som har motorkod 25 6 S1 och sen byter jag till en motor med samma effekt/vridmoment men med en annan motorkod exempelvis 25 6 S4. Är det benhårt i och med att det står i mina papper att det sitter en motor av en viss typ i bilen och sen i verkligheten sitter där något annat även då de är exakt lika effektmässigt? Jag tänker på besiktning, olycka eller annat som kan ske.
Det har hänt mer än en gång att de varit väldigt intresserade hos bilprovningen när de missat att den är omregistrerad.
Formellt sett ska man ju regga om när man byter till en annan motortyp - det är inte bara ändringen av effekt och vridmoment som gör att det krävs.
Nu vet jag inte vad som skiljer på de du nämner - är båda två M50B25 med samma effekt/vridmoment och det bara är detaljer som skiljer så borde du inte behöva regga om.
Jag tänkte mer på efterföljare till M50. Som M52 eller M54, de finns med samma effekt men med annan kod. De är ju "bara" uppdaterade från samma grundstomme. Det finns även M50 med olika kod. De utan vanos har annan kod än de med till exempel.
Så om man måste regga om, är det samma procedur då med buller-, bromstest via sfro eller räcker det att regga via bilprovningen?
Normalt sett kräver alla ändringar i ett ombyggt (eller amatörbyggt) fordon att SFRO gör en förnyad bedömning.
Bullerprovet kanske man kan slippa om det är samma slagvolym och avgassystem, men bromsprov brukar vi alltid vilja göra. Nytt effektintyg lär ju också krävas om motorn är bytt.
När jag har gjort liknande saker så har jag oftast kunnat klara det på en "halv" besiktningsavgift.