Page 9 of 15

Posted: 13 Feb 2011, 16:33
by Hansa
Dawe_A wrote:
Hansa wrote:Vart i garaget i nån timme nu!

Fast jag har ju semester så jag sitter bara och slösurfar och dricker öl 8)


blev inget brinks alls ikväll för min del.. :)

Fick en del gjort hemma istället & det känns ju skönt, hoppas din bakfylla är olidlig :wink:


Jag blir aldrig bakfull så det är lungt! 8)

Posted: 20 Feb 2011, 21:48
by ZAK
For till garaget idag en runda. Lite mer än vecka jag var där sist.
Socka särringen ska ju kalva vilken dag som så stannat hemma.

Håller mest på att rengöra och tvätta växellådan från all olja och skit.
Bjuder på några bilder ändå.

En bild på mitt bigbrake kit.
312mm bromsar med 4 kolvs brembo Ok. Bra skit och bra bett!
I bakgrunden ser man lite på coiloverbenet jag tillverkade i samma veva förra året.
Image

Motorn svart istället för blå
Image

Generatorn provmonteras..
Image

..för att kunna bygga nya insuget rätt.
Image

Får se när jag tar mig tid nästa gång, men håller på
i skolan iaf så det står inte helt stilla =D

Posted: 21 Feb 2011, 23:07
by ZAK
Tog tag i växellådan idag igen.
Efter lite mirakelmedel så släpper det mesta efter några ggr.
Ska bara jaga tag i en tandborste så man kommer åt dom mindre hålorna.
Lite klyven med. Vet inte jag ska måla den svart som motorn eller silver som tråget.
Hela underredet är ju silver så tror mer på svart.
Image

Spanade lite på insuget med och tror jag kommer på en lösning på hur det
ska gå nu. Ska bara få tag i lite mer rör.
Behöver ett 90 grader 80mm rör. Någon som råkar sitta på detta?
Gärna 3mm godstjocklek.
Sen 45mm rör 2-3mm godstjocklek lite över 1 meter.

Posted: 25 Feb 2011, 00:06
by ZAK
Äntligen vart växellådan riktigt ren!
Fick helt enkelt ta fram det hemliga vapnet!

Tadaaa! Sa till tjejen att nu får ungarna dela på en tandborste istället för
att ha varsin. Mitt skämt vart inte så uppskattad =]
Image

Sen så spolar vi av skiten efter en hel del rengöringsmedel.
Min hemmabyggda motortvätt funkar även till växellådor =]
Image

Nyblaskad och fin. Riktigt stor skillnad på vattnet denna sista gång =D
Image

Sen maskerar jag lite givare och lufthål. Sen fram med penseln.
Image

Ett penseldrag senare såg det ut så här..
Image

Färgen är fortfarande blöt och tar ca 12 timmar att torka.
Flyter ut ruskigt bra och blir blank, fin och hållbart.
Image

Lackade även mitt custom växellådsfäste som underlättar för mitt avgassystem.
Image

Kåpan som sitter på motorn som dammskydd till växellådan fick med färg.
Image

Humorn är ganska hög i garaget och upptäckte denna nummerplåtshållare på min bil! hahahaha!...
Image

...gissar på att han körde Saab och inte gillade min text =D
Image

Posted: 26 Feb 2011, 00:51
by ZAK
Idag blev det lite umgänge i garaget och några öl.
Fick rätt mycket gjort och känns rätt bra.

Kom på att växellådsbussningarna var rätt slut så tillverkade mig 2 nya.
Lite material och upp i svarven.
Image

2 stycken färdiga
Image

Schleten bussning mot den nya.
Image

Växellådan är nu torr och fin.
Image

Bussningarna passade bra i mitt hemmabyggda växellådsfäste.
Image

Hängde ur motorn igen och började montera generator, startmotor, termostathus och lite kåpor.
Image

Sen var det bara till att börja skrapa undersidan av blocket och förbereda för packningen.
Image

Originalpackning från Bmw.
Image

Packning och oljetråg på plats.
Image

Annan vy.
Image

Börjar likna en motor igen!
Image

Posted: 26 Feb 2011, 01:03
by Bmw*Alex
Har du gjort ett eget växellådasfäste på grund av att du vill ha mer frigång eller av någon annan andledning ? :)

mvh

Posted: 26 Feb 2011, 09:26
by SoreuQ
ZAK wrote:
Schleten bussning mot den nya.
Image




Hade behövt två liknande till e46an, något du är sugen på att göra? :)

Posted: 26 Feb 2011, 10:46
by knotan
riktigt stiliga skylthållare ni har :lol:

vad för färg du målar växelådan me???

Posted: 26 Feb 2011, 10:54
by ZAK
SoreuQ wrote:
ZAK wrote:
Schleten bussning mot den nya.




Hade behövt två liknande till e46an, något du är sugen på att göra? :)


Finns dom inte att köpa? ;)

Bmw*Alex wrote:Har du gjort ett eget växellådasfäste på grund av att du vill ha mer frigång eller av någon annan andledning ? :)

mvh


Gjorde det för att underlätta demontering av växellådan samt
att mitt avgassystem låg så nära mot originalfästet. Så vid vissa varvtal
lät det som att någon stod med en hammare och slog mot golvet, men nu går det fritt och låter inget längre =]

Posted: 26 Feb 2011, 20:50
by ZAK
Att tiden alltid går så fort när man är i garaget!
Man tror man varit där 1 timme sen är det 3 timmar istället.

Målade fördelaren och rengjorde motorrummet.

Sen fick växellådan kramas med motorn.
Image

Nu bor motorn där den ska vara igen.. iaf tillfälligt innan den ska ur igen!
Image

Insug nästa! =D

Posted: 27 Feb 2011, 19:05
by Bmw_Itani
Vad använde du för rengöringsmedel för växellådan ?

Posted: 27 Feb 2011, 19:11
by Dawe_A
knotan wrote:riktigt stiliga skylthållare ni har :lol:

vad för färg du målar växelådan me???


Ser ut att vara av samma rang som "motorlacken" du köper på mekonomen..

Image


ser ut såhär på mitt block:

Image

man behöver inte ha ytan kliniskt ren för att det skall bli bra heller, jag tvättade bara av mitt block med avfettning och penslade på.

Posted: 27 Feb 2011, 19:17
by ZAK
Dawe_A
Min heter Por15 och ska vara riktigt tåligt mot det mesta,
Även slag och stötar.

Bmw_Itani wrote:Vad använde du för rengöringsmedel för växellådan ?


Ett liknande medel som alfanol eller Solvynol som det heter numera.
Fast mitt är av ett annat märke med bättre drag i =]

Posted: 07 Mar 2011, 18:59
by ZAK
Eftersom jag varit upptagen med ett litet sidoprojekt så har jag lagt mitt bygge lite åt sidan så länge.
Är dock nästan färdig så idag tog jag ett litet ryck till..

Jag köpte 1m 45mm rör som jag ska göra runners av och till det behövde jag tillverka.. gissa vad?
Jo ett Verktyg! Ovanligt va =D
Fördelen med skolan är ju att jag kan kombinera tillverkningen så att jag tar fram ett
väl fungerande verktyg och att jag har användning för det och inte som i vissa fall att
det är en övning och är totalt meningslös ur min synpunkt.

Roligare är ju att lärarna också är mycket motorintresserade så dom brukar godkänna det =]

Idag blev det iaf ett koniskt verktyg som skulle pressa dessa 45mm rör invändigt från
39mm upp till 46mm.
Detta skulle ske av en sträcka på 100mm så efter lite räknande så skulle lutningen vara ungefär 2.3 grader.
Så det var upp i svarven och tillverka helt enkelt.
Dock tog jag inga bilder på detta.

Däremot tog jag bilder på när jag pressar det.
Image

Konisk och rätt mått så dom passar mina trattar jag tillverkade. Se bakåt i tråden!
Image

2 koniska!
Image

Jämnförelse med en normalstor burk
Image

Posted: 07 Mar 2011, 19:07
by Bonje
Visst är det fränt vad man kan göra med en press och olika hemmabyggda konor och pressverktyg. Rena trollerierna i mellanåt :)

Posted: 07 Mar 2011, 22:53
by knotan
blir ju asniceigt :wink:

Posted: 07 Mar 2011, 23:20
by ZAK
Bonje wrote:Visst är det fränt vad man kan göra med en press och olika hemmabyggda konor och pressverktyg. Rena trollerierna i mellanåt :)


Ja det är rätt skoj att se hur mycket man kan tänja faktiskt, men satan va det satt när man skulle ha ut dornet.
Fick tillverka en avdragare och vända och pressa åt andra hållet.
8 ton sen flög dornet jävlarimig!
Men det är som man brukar säga.
Är det mindre än en matsked så har man inte skitit ner sig =D

Knotan:
Tjusigare kommer det bli =D