PPF E21 Drag 7.881@285km/h !!!!Såld!!!!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
det har jo garantert vært oppe og skrotad, alternativt så dumt at det inte ens er verdt å ofre en tanke,
men som jeg skjønner det så er problemet at all compressed air skal gjennom lille turbon på vei til innsuget, og at det da stryper?
men om man setter inn en sak ala den på bildet (på cold side), hvor det åpne røret går fra store turbo'n via den lille, og så inn igjen etter ventilen , og ved ønsket rpm / ladd åpner ventilen og compressed air går rett til innsuget uten å trenge å gå innom lille turbo'n... (iofs som på tegningen på side 8 )
men det kanskje gir like mye trykk på innsugs og kompessor siden av lille turbo'n så den blir totalt galen?
(ser jo nå at noe lignende er nevnt av flere... ahh.. skit samma.. )
men som jeg skjønner det så er problemet at all compressed air skal gjennom lille turbon på vei til innsuget, og at det da stryper?
men om man setter inn en sak ala den på bildet (på cold side), hvor det åpne røret går fra store turbo'n via den lille, og så inn igjen etter ventilen , og ved ønsket rpm / ladd åpner ventilen og compressed air går rett til innsuget uten å trenge å gå innom lille turbo'n... (iofs som på tegningen på side 8 )
men det kanskje gir like mye trykk på innsugs og kompessor siden av lille turbo'n så den blir totalt galen?
(ser jo nå at noe lignende er nevnt av flere... ahh.. skit samma.. )
Last edited by Silverboy on 10 Feb 2011, 00:24, edited 1 time in total.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
De där cutout spjällen går inte att använda. Det sitter en servomotor på dem och de tar alldeles för lång tid på sig att öppna. Kan nästan sätta pengar på att det var därfär som AMS inte fick sin setup att fungera som de skulle köra i en evomotor.
Det bästa hade varit självreglerande ventiler som ska styras av trycket från den stora turbon, så länge som den stora inte producerar något ladd så är de stängda, när den stora börjar ladda ska de fortfarande vara stängda och trycket går compoundvägen genom lilla, men när de när det tryck som krävs för att öppna ventilerna uppnås så avlastas både avgaser och ladd från det lilla aggregatet och den stora får andas fritt.
Så enkel som möjligt, utan en massa delar som kan krångla.
Det bästa hade varit självreglerande ventiler som ska styras av trycket från den stora turbon, så länge som den stora inte producerar något ladd så är de stängda, när den stora börjar ladda ska de fortfarande vara stängda och trycket går compoundvägen genom lilla, men när de när det tryck som krävs för att öppna ventilerna uppnås så avlastas både avgaser och ladd från det lilla aggregatet och den stora får andas fritt.
Last edited by T_Hedman on 09 Feb 2011, 23:16, edited 1 time in total.
serieladdning är en kompromiss för att öka vridmoment på en innefektiv motor..
ska man få det att funka för även hög topeffekt så krävs väldigt noga uträkningar och antagligen en hel del tester ,
Jag antar ni läst på en del innan å inte höftat fram måtten på aggen . troligen så sammarbetar inte lilla turbons inducermått tillräckligt bra med stora turbons trimförhållande på kompressorhjul.
dessutom så vill det till att trimförhållandet och exducer på bägge turbinerna stämmer jävligt bra...
jag satt otaliga timmar å räknade på detta när jag byggde gen2 på min kompressor/turboinstallationen,
men då hade jag två fördelar, jag behövde bara räkna på en turbin, och kunde nöjja mej med en ganska låg toppefffekt bara vridet blev konstant högt iom det var en "gatbil"
i erat fall då ni som sagt inte behöver effekt i botten så finns knappast nån större vinning med dennna installationen (utom då att det vore häftigt att få å funka bra då det skulle öppna ögonen på folk å bli en bra reklampelare)
att öppna bypas över ett visst tryck skulle kunna funka men problemet är att det foprtfarande kan vara problem med att turbinerna inte sammspelar fortfarande...
har ni mätt upp så inte avgastrycket är för högt??
ska man få det att funka för även hög topeffekt så krävs väldigt noga uträkningar och antagligen en hel del tester ,
Jag antar ni läst på en del innan å inte höftat fram måtten på aggen . troligen så sammarbetar inte lilla turbons inducermått tillräckligt bra med stora turbons trimförhållande på kompressorhjul.
dessutom så vill det till att trimförhållandet och exducer på bägge turbinerna stämmer jävligt bra...
jag satt otaliga timmar å räknade på detta när jag byggde gen2 på min kompressor/turboinstallationen,
men då hade jag två fördelar, jag behövde bara räkna på en turbin, och kunde nöjja mej med en ganska låg toppefffekt bara vridet blev konstant högt iom det var en "gatbil"
i erat fall då ni som sagt inte behöver effekt i botten så finns knappast nån större vinning med dennna installationen (utom då att det vore häftigt att få å funka bra då det skulle öppna ögonen på folk å bli en bra reklampelare)
att öppna bypas över ett visst tryck skulle kunna funka men problemet är att det foprtfarande kan vara problem med att turbinerna inte sammspelar fortfarande...
har ni mätt upp så inte avgastrycket är för högt??
ja, ser den, finns jo de som er styrt av WG's også, men ser problemet ja Eller "servoen" til elektroniske gass-spjeld bør jo være rask.. bør jo ikke være problem å finne raske nok motorer (http://www.youtube.com/watch?v=eLbct-xel68 fra 00:30), men antar jo at det er langt mer avanserte problemer enn det her, men måtte bare få litt svar til meg selvT_Hedman wrote:De där cutout spjällen går inte att använda. Det sitter en servomotor på dem och de tar alldeles för lång tid på sig att öppna. Kan nästan sätta pengar på att det var därfär som AMS inte fick sin setup att fungera som de skulle köra i en evomotor.
Last edited by Silverboy on 09 Feb 2011, 23:33, edited 3 times in total.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Det är ju just det som bäckis är ute efter.knotan wrote:serieladdning är en kompromiss för att öka vridmoment på en innefektiv motor..
1200hk och tillräckligt bra drag för att stalla turbin vid 3000. Den förra motorn på 1050hk var ganska långt ifrån att komma iväg från startlinjen optimalt, och nu ska det vara ytterligare effekt...
som jag sa , det krävs en hel del teori kopletterat med tester innan det funkar bra i verjkligheten.
Jag är övertygad om att nått av aggen inte stämmer i förhållande till den andra för det ska bli en tillrckligt bra kompromiss för serieladdning...
en väl vald singelturbo är nog den enklare vägen att gå
Jag är övertygad om att nått av aggen inte stämmer i förhållande till den andra för det ska bli en tillrckligt bra kompromiss för serieladdning...
en väl vald singelturbo är nog den enklare vägen att gå
Tack för svaret i alla fall. Lycka till med singel på 4788 nu då bara.Bäckis wrote:Wg:n som flödar till stora har inget med problemet att göra, stora turbon laddar allt vad den orkar.
Kan bekräfta den T_Hedman säger om spjällen. De är långsamma att öppna, och de tål tämligen lite när de är i stängt läge. En avgassmäll så är spjället otätt, två smällar och det är helt snett.
....det finns väl dock de som är av bättre kvalisort också.
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
Perfekt! Posta formeln som du använde för att beräkna detta! Den här avancerade matematiken tar jag gärna del av.knotan wrote:jag satt otaliga timmar å räknade på detta när jag byggde gen2 på min kompressor/turboinstallationen,
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
det allra mesta ang klusterladdning/serieladdning läste mej till i förväg finns att läsa i "Förbränningsmotorns gasväxling och uppladdning" av Lennarth Zander
står massa intressant i den , men man kan ju hoppa över avsnittet ang tvåtaktsmotorerna.
finns även lite räknexpempel osv där som gör det ganska överskådligt hur det funkar.. kan varmt rekomendera den, jag köpte den inte själv men lånade den på bibloteket, läste igenom den ett par ggr under en vecka innan jag tyckte mej förstå hur det funkade, och andra motorn jag byggde funkade sjukt mycket bättre än den första där jag mest höftat lite på delarna
vill du veta mer exakt hur jag räknade är det nog enklare du ringer eller addar mej på msn...
står massa intressant i den , men man kan ju hoppa över avsnittet ang tvåtaktsmotorerna.
finns även lite räknexpempel osv där som gör det ganska överskådligt hur det funkar.. kan varmt rekomendera den, jag köpte den inte själv men lånade den på bibloteket, läste igenom den ett par ggr under en vecka innan jag tyckte mej förstå hur det funkade, och andra motorn jag byggde funkade sjukt mycket bättre än den första där jag mest höftat lite på delarna
vill du veta mer exakt hur jag räknade är det nog enklare du ringer eller addar mej på msn...
De installationer som jag hört fungerat väldigt bra (bra register) har haft lilla turbon 3/5 (lite osäker på siffran men mer än 1/2) så stor som stora. I hk räknat.
Viktiga med serieladdning är att man har fruktanvärt stor wastegate från lilla till stora för att kunna waste:a så bra med pulser som möjligt mot den stora och för att mottrycket inte ska skena.
Det är inga problem att trycka igenom lilla från stora på kompressorsidan , problemet är att man bör ha intercooler mellan för att inte skicka in påtok för varm luft mot lilla kompressorn. Att bypassa från stora direkt till motorn känns väldigt dumt då man tappar det fina med att man har 2 stegsladdning dvs det höga PR:et
Sen är det den lilla som styr uppvaknandet av den stora, eftersom en stor singelturbo ligger och smygladdar väldigt tidigt så kommer den istället att börja sparka igång då den lilla hjälper till med att förbättra PR och grundmottrycket.
Viktiga med serieladdning är att man har fruktanvärt stor wastegate från lilla till stora för att kunna waste:a så bra med pulser som möjligt mot den stora och för att mottrycket inte ska skena.
Det är inga problem att trycka igenom lilla från stora på kompressorsidan , problemet är att man bör ha intercooler mellan för att inte skicka in påtok för varm luft mot lilla kompressorn. Att bypassa från stora direkt till motorn känns väldigt dumt då man tappar det fina med att man har 2 stegsladdning dvs det höga PR:et
Sen är det den lilla som styr uppvaknandet av den stora, eftersom en stor singelturbo ligger och smygladdar väldigt tidigt så kommer den istället att börja sparka igång då den lilla hjälper till med att förbättra PR och grundmottrycket.
- Bmwandreas
- Moderator
Surt att det inte lirar
Vet iaf att det är nya turbiner avsedda för turbomaskiner på g som sak vara lättstallade samtidigt som de håller emot för högre effekter. Detta genom att ha variabelt oljetryck till turbinen.
Kanske kan vara en idé om det blir knepigt att stalla bra.
Vet iaf att det är nya turbiner avsedda för turbomaskiner på g som sak vara lättstallade samtidigt som de håller emot för högre effekter. Detta genom att ha variabelt oljetryck till turbinen.
Kanske kan vara en idé om det blir knepigt att stalla bra.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Tack att du förklarar ytterligare Andreas. Säker på att många uppskattar det.Bmwandreas wrote:Vi hade 3/5 sist. Först testade vi med 2/5 men det ströp. Vi har så bra flöde på wastegaten mellan så vi kunde köra helt utan laddtryck på lilla.
Det är för trångt in/genom lilla turbon oavsett hur man gör. Det är väl därför ingen fått mycket effekt så här.
En fråga till; för trångt in genom lilla turbon, syftas det på avgasmottryck eller mottryck in i kompressorhuset?
Förmodligen en dum fråga, men jag tar chansen bara för att vara säker.
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
Kompressorhuset.
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;