Page 9 of 10

Posted: 02 Jan 2011, 00:48
by HenrikF
jorgen wrote:Varför skulle det kosta 100k till?


För att det kan kosta 100k till kanske :wink:

Posted: 02 Jan 2011, 01:26
by jorgen
inte om vi pratar om snik som han har nu

Posted: 02 Jan 2011, 09:21
by Grefven
St3v3 wrote:Köp valfri 320-325, stämpla in ditt chassinummer på den och rolla den grön då?


ja, det är en tanke. men blir färgen i pappret ändrat när man besiktigar den som grön första gången?

Posted: 02 Jan 2011, 09:26
by Grefven
jorgen wrote:Varför skulle det kosta 100k till? Går ju att byta till en med vanos o tvärt om. 328 låda, m3 bromsar o bakvagn, sedan är det ju småpill som en ny mapp. Tycker det låter vettigare än att krånga med chassinr


för jag ska givetvis ha helt nya grejor precis som det är nu. skulle väl byta ut mot begagnat??
en diff som är helt nyrenoverad, en maskin som är lika fin som den som är där osv. bromsarna ska vara helt nya osv.

sprut, spolar, härva ca 20k. för de tillåter ju inte original motorstyr,

soppasystem för e85.

och sen kommer ju ~600:- timmen i arbetskostnad. det blir ju 33600:- per vecka den står på firman som gör det.

så 100k blir det snabbt som fasen. d.v.s något jag inte tänker lägga när den ändå kan bli nekad då det är ett kryphål som de vill täppa till.

det som kommer hända nu är att turbo plockas bort, original avgas dit, besiktning och sen återställa med turbo igen. sen får jag se om jag hittar besbil.

Posted: 02 Jan 2011, 11:31
by St3v3
Grefven wrote:
St3v3 wrote:Köp valfri 320-325, stämpla in ditt chassinummer på den och rolla den grön då?


ja, det är en tanke. men blir färgen i pappret ändrat när man besiktigar den som grön första gången?


Om du gör som jag skrev så är ju bilen grön i papperet eftersom du besiktar "din" bil

Vilken besiktningsman tänker på att kolla noggrannare på en skrotig originalbil om chassinumret är ändrat?

En sån besiktningsbil är mycket bättre än att bara låna regskyltarna från en bil..

Posted: 02 Jan 2011, 13:52
by jorgen
det kan ju kosta kosta 500k om man ska resonera så där om man räknar in att man ska en värstingbyggd samtidigt. jag menade att det inte skulle kosta 100k att för att göra de ändringar för att få igenom din motsvarande som den är idag. Du behöver inte byta sprut för du har ju redan ändrat det då det är annan programvara.

Posted: 02 Jan 2011, 14:04
by Grefven
jorgen wrote:det kan ju kosta kosta 500k om man ska resonera så där om man räknar in att man ska en värstingbyggd samtidigt. jag menade att det inte skulle kosta 100k att för att göra de ändringar för att få igenom din motsvarande som den är idag. Du behöver inte byta sprut för du har ju redan ändrat det då det är annan programvara.


jag ska väl inte bygga den sämre än vad den är nu? så de delarna jag monterar måste ju vara nya precis som de som sitter där nu. eller ska jag sätta dit 15000 mil gammal diff, bromsar osv :lol:

jag fick svar att jag var tvungen att byta till eftermarknadssprut och e85 för att kunna regga en icketurbo motor med turbo.

men slipper jag det så hade jag sparat 20k.

jag trodde att du om någon hade koll på kostnader. det har ju passerat lite bilar i dina ägor. för jag kan visa kvitton på att det jag säger är sant iaf.

Posted: 02 Jan 2011, 14:22
by Strandholm
*hämtar popcorn*

Posted: 02 Jan 2011, 14:28
by JohanE
Grefven wrote:
St3v3 wrote:Köp valfri 320-325, stämpla in ditt chassinummer på den och rolla den grön då?


ja, det är en tanke. men blir färgen i pappret ändrat när man besiktigar den som grön första gången?


Min står som röd i papperen nu och det ändrades då jag regbesiktade den. Den var svart innan.

Posted: 02 Jan 2011, 14:32
by jorgen
jo då jag har hyffstat koll på vad det kostar. Det är en sak om du skulle ha börjat om från början men nu har du ju så mycket som är gjort redan.

Pris exempel:

330 frambromsar inkl skivor: 2500
M3 bakvagn utan diff: 2500
Camber/toe justeringskit. 1000kr
M50 :4000


det är 9k sedan till kommer en massa små prylar, arbetskostnad + 4k till sfro. kanske kommer upp i 40-50k men samtidigt tror jag nog att du har igen det om du vill sälja. Du har kanske en av landets fräschaste e36 couper som dessutom är överladdad som på grädden på moset skulle vara reggad o laglig= unik

Posted: 02 Jan 2011, 14:37
by Grefven
JohanE wrote:
Grefven wrote:
St3v3 wrote:Köp valfri 320-325, stämpla in ditt chassinummer på den och rolla den grön då?


ja, det är en tanke. men blir färgen i pappret ändrat när man besiktigar den som grön första gången?


Min står som röd i papperen nu och det ändrades då jag regbesiktade den. Den var svart innan.


krävs det regbes?

Posted: 02 Jan 2011, 14:39
by Grefven
jorgen wrote:jo då jag har hyffstat koll på vad det kostar. Det är en sak om du skulle ha börjat om från början men nu har du ju så mycket som är gjort redan.

Pris exempel:

330 frambromsar inkl skivor: 2500
M3 bakvagn utan diff: 2500
Camber/toe justeringskit. 1000kr
M50 :4000


det är 9k sedan till kommer en massa små prylar, arbetskostnad + 4k till sfro. kanske kommer upp i 40-50k men samtidigt tror jag nog att du har igen det om du vill sälja. Du har kanske en av landets fräschaste e36 couper som dessutom är överladdad som på grädden på moset skulle vara reggad o laglig= unik


unik hade den kanske blivit. men inte så eftertraktad att man kan motivera att kosta på det de pengarna. man får ju en 335 för samma pengar.

Posted: 02 Jan 2011, 14:39
by Dawe_A
nej det krävs ingen regbes efter att man lackat om en bil.

Posted: 02 Jan 2011, 14:40
by jorgen
färgen ändrar sbp bara vid nästa besiktning

Posted: 02 Jan 2011, 14:46
by Grefven
edit-

Posted: 02 Jan 2011, 14:47
by Grefven
jorgen wrote:färgen ändrar sbp bara vid nästa besiktning


ok. tack

Posted: 15 Jan 2011, 19:26
by JErngren
Vad jag har upplevt är att bes. inte ändrar färgkoden i regg.beviset. Besiktat flera gånger med olika färger på bilen men inte ändrats, och polisen bara klagat.

Vad jag vet när man har ändrat färgen är att man ska fylla i det i regg.beviset i övriga änmälningar och skicka in det.