Page 9 of 10

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo

Posted: 25 May 2011, 22:12
by JWSE30
Lite halt 2-3-4an :D

http://www.youtube.com/watch?v=YUBJRAfdzQc" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo

Posted: 26 May 2011, 07:43
by xTiz
Några hekto till så kan du plocka 5an me. :D haha

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo

Posted: 26 May 2011, 19:57
by JWSE30
haha ja precis :D

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo

Posted: 07 Jun 2011, 20:51
by JWSE30
Har nu kört 5-600 problemfria mil fram tills i söndags kväll då en oring gled ut och toppacknigen gav vika.

Hann dock börna lite först:

http://www.youtube.com/watch?v=ifHhxpBGC1s" onclick="window.open(this.href);return false;

Hade beställt tid för bromsning på måndagen hos masens motor så ett par timmar senare var toppen borta.

Image

Tråden verkar vara för lång och ha legat med överlapp i skarven så var förhoppningsvis därför packningen gick.
Inga spikmärken någonstans utan allt såg fint ut :)

Image


Image

Fick toppen planad morgonen därpå och på eftermiddan var vi på plats hos bert-ola (masens motor).

Image

Image

0.76bar:
375hk@465nm
1.4bar
500hk@658nm

450.7whp

Image

Lite film på bromsning:

http://www.youtube.com/user/wiktorsson# ... VYgc1sGUFE" onclick="window.open(this.href);return false;



Stort tack till Fritte (xtiz), Masens motor och alla andra som hjälpt till i helgen !

Mvh Jonas

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 07 Jun 2011, 21:58
by ZAK
fränt!
Nu går det undan! =D

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 07 Jun 2011, 23:13
by m_ellisson
Fan vad kul..nöjd?

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 08 Jun 2011, 12:02
by xTiz
Nu går den fin fint. =)

Du får bjuda på en provtur på 1.4 bar. :D

Kom ihåg at köpa avgastemp.

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 08 Jun 2011, 13:03
by Bmwandreas
Säg till han att inte ha den oranga sladden med tempsensorn under huven. Det är en rumsgivare! Dvs lägger man den under huven får man mer effekt på papper.

Hoppas det håller ihop nu!

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 08 Jun 2011, 15:32
by JWSE30
Mange: Ja nu börjar det likna nåt :D

Ellisson: Jodå jag är nöjd! , men helt nöjd ska man ju aldrig vara :)

Bmwandreas: Om man har den inställd i bänken för luftfiltertemp, spelar det ngn roll då?

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 08 Jun 2011, 16:56
by Bmwandreas
Då kompenserar den inte för rumstemperatur. Man kan nog göra på många olika sätt men bäst är nog att köra den som "ambient" och sen låta den hänga i rummet.

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 11 Jun 2011, 12:21
by xTiz
Ja litar helt på bert-olas bänk. Har aldrig haft några som helst problem hos han.

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 12 Jul 2011, 00:50
by JWSE30
Var ett tag sedan man skrev här nu..

Bilen har bara fungerat nu i många mil men i lördags på hultsfred lsr var det dags!

Första repan sköt jag tryckröret vid spjället, andra repan gick 6;ans kolv.

Gränsen kanske är nådd med originalkolvar?

Funderar på att köra vanos kolvar resten av sommarn då många påstår att dom håller bättre. Sen får det bli att bygga smitt i vinter, får se hur det blir.

Maskinen åkte ur i söndags:

Image

Image

Image

Rev ner maskinen ikväll:

Image

6;ans kolv var lite trött

Image

Image

Rätt fränt ändå :evil:

Vad beror det på ?

Hade varit intressant med lite åsikter.

Resten av kolvarna verkar fina 5;an var lite mattare på en hörnet men det var allt, cyl verkar gå att rädda :)

Mvh

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 12 Jul 2011, 01:16
by cerveza
är den matt så har den nästan garanterat spikat, extra varmt där bak längst från vattenpumpen? flödat spridare? alternativt att returen går där bak och du lider av flödesförlust på de två sista?

Bara lite tankar och frågor.

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 12 Jul 2011, 05:40
by johankihl
Det där beror inte på att originalkolven är klen. Den har gått extremt snålt på den cylindern av någon anledning. Precis sådär ser det ut när det väl spikar med sprit i tanken (vilket jag förmodar att du kör?). En Audi originalkolv som anses vara en av de tuffare kolvarna såg precis likadan ut efter en tömd catchtank, till och med delar av kolvbulten smälte!

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 12 Jul 2011, 06:45
by Bmwandreas
Har du matning med soppa i framkant på motorn så kan det vara pumpen som lagt av och då blir det slut på cylindrarna längst bort.

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 12 Jul 2011, 14:49
by JWSE30
Kör bensin ( v-power)

Railen är en originalrail med både retur och matning i framkant på motorn.

Det är inte så att det är själva railen som sätter stopp? Man kanske borde byta till den varianten med matning längst ner vid 6;an.

Får ta och flöda upp spridare och pump.

Re: Wiktorsson`s E30 327 Turbo 500hk@658nm

Posted: 12 Jul 2011, 14:51
by Bmwandreas
Flöda spridare och pump tycker jag.