Page 9 of 35

Posted: 12 Nov 2009, 18:04
by NickE30M50
fan va fräsch den lär bli när allt blir nytt! Har du något bra tips om hur man demonterar samt monterar sidorutorna bak??

Posted: 12 Nov 2009, 18:25
by Grefven
E30Anders wrote:Kul att du gillar min gamla kärra :D men jag måste nog göra dig besviken.... blir min snik m50 turbo till att börja med.
Ev åker s50:in i senare men då som sugmotor.
Efter problemen jag hade med min s50 så vet jag hur dryga dom motorerna är å skruva med så det blir inga fler s50 turbosar för min del :evil:

Blev ju riktigt bra snurr på din nu, får hoppas att du får många problemfria mil....Den är ju grymt fin måste jag säga.

Mvh/ Anders


man får ju önska att det funkar iaf. har kört 2 tillfällen och knappt 5 mil efter mappning. mest transportsträcka men kännt på effekten lite oxå. den går galet. hoppas den inte jävlas mer än man ber om iaf.

Posted: 13 Nov 2009, 12:11
by Pimpolainen
NickE30M50 wrote:fan va fräsch den lär bli när allt blir nytt! Har du något bra tips om hur man demonterar samt monterar sidorutorna bak??


demontera: köp ett par öl och släng igång värmefläkten i garaget, ring en vän. du sitter i baksätet, polaren står utanför och håller så gott det går i rutan. börja med att vräng gummilisten i bakrutan över kanten inne i kupén hela vägen runt samtidigt som du trycker rutan ut mot polarn. busenkelt.

när du ska ha dit den så fyller du sprutflaska med såpvatten. rutan ska vara i gummilisten. spruta rikligt med såpvatten på gummilisten. ta en nylontråd eller nån el kabel av ca 4mm storlek. lägg den i spåret i gummilisten hela vägen rutan runt tills trådarna möter varann. överlappa ca 50mm åt varje håll. be kompisen trycka rutan in mot bilen istället samtidigt som du i en cirkelformad rörelse rör tråden och går längs med kanten på karossen så du ser att gummilisten vrängs över.

glöm inte alulisten som hellst ska sitta i gummit innan montering, är ett helvete att få i efteråt :)

kan du inte ändra rubriken, en annan får ju ångest över att detta fina bygget kallas budget när ens egna bygge har tagit den mesta tiden av tre år, ändå är man inte i samma liga som denna kaross! =)

får man se den i sommar?

Posted: 13 Nov 2009, 12:39
by e30jocke
ja håller fan med, inge budget bygge längre==) men bra blir de iaf.misstänker att den kommer rulla ut på vägarna i sommar o jag tror den kommer bli skit fet.mvh jocke

Posted: 14 Nov 2009, 15:21
by NickE30M50
Tack pimpolainen för infon:D Mycket bra! Tycker oxå att denna tråd borde ändra rubrik:) Alldeles för seriöst för att kallas budget!;)

Posted: 14 Nov 2009, 19:27
by E30Anders
Klart det är ett budgetbygge...... inte ens smidd maskin ju :wink:
Idag blev det en sväng till garaget, blev till att fixa lite tryckrör, svetsa fast justeringsbrickorna på bakvagnen, kapade till plåten som ska ersätta reservhjulsbaljan och började även kapa i instrumentbrädan så den ska gå att få dit fast buren sitter där.

Image


Image

Image

Image

Image

Mvh/ Anders

Posted: 14 Nov 2009, 22:42
by _Kalle_
är det egenbyggt motorfäste på avgassidan?

Posted: 15 Nov 2009, 01:04
by E30Anders
_Kalle_ wrote:är det egenbyggt motorfäste på avgassidan?


Japp, finns bilder på det tidigare i tråden....

Mvh/ Anders

Posted: 15 Nov 2009, 11:37
by E.Johansson
E30Anders wrote:
E.Johansson wrote:Nice med framsteg hörru!


Japp sakta men säkert, är ju fan minusgrader i garaget nu så man är ju inte skitsugen på att åka dit alla gånger :cry:
Tycker det är dags att du drar igång en egen projekttråd nu, tror att många hade gillat bygget även om det är "fel" märke....

Mvh/ Anders



Vet inte om det är min grej riktigt men sen blir man nog trackad för att det inte är en bmw.. Men kan ju fixa en tråd om M3an och smyga in nån bild på volvon kanske så har man kommit runt problemet hehe

Posted: 15 Nov 2009, 19:48
by E30Anders
Började dagen med att försöka knöla dit instrumentbrädan vilket visade sig vara knivigare än väntat, fick ju fan såga sönder halva brädan innan den ville dit :evil:
Svetsade även dit plåten i bagaget, fixade lite mönster i den också så den inte blir allt för sladdrig.
Sen varvade jag igång tigen å svetsade på en bortkapad bit av intercoolern på kompressorhuset, passade som handen i handsken :D
Fick tillbaka mina delar från ytbehandlingen idag..... tycker det ser lite roligare ut än biltemas mattsvart.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Mvh/ Anders

Posted: 15 Nov 2009, 19:50
by pelko
Ser riktigt fint ut. Hur gjorde du mönstret på plåten i skuffen?

Mvh

Posted: 15 Nov 2009, 20:00
by E30Anders
Tackar!!!

Fick hjälp av en polare som är bilplåtslagare, är inte säker på vad maskinen heter men man rullar plåten mellan två hjul som trycker mönstret, finns olika hjul beroende på vad man ska göra.
Kan den heta "sick och fals" maskin??

Mvh/ Anders

Posted: 15 Nov 2009, 20:03
by pelko
Såg proffsigt ut iallfall! :)

Mvh

Posted: 15 Nov 2009, 20:17
by E30Anders
Håller med dig, ser lite roligare ut än en slät plåt och så syns det inte så mycket att det inte är orginal....

Mvh/ Anders

Posted: 15 Nov 2009, 20:22
by E30Anders
E.Johansson wrote:
E30Anders wrote:
E.Johansson wrote:Nice med framsteg hörru!


Japp sakta men säkert, är ju fan minusgrader i garaget nu så man är ju inte skitsugen på att åka dit alla gånger :cry:
Tycker det är dags att du drar igång en egen projekttråd nu, tror att många hade gillat bygget även om det är "fel" märke....

Mvh/ Anders



Vet inte om det är min grej riktigt men sen blir man nog trackad för att det inte är en bmw.. Men kan ju fixa en tråd om M3an och smyga in nån bild på volvon kanske så har man kommit runt problemet hehe


Sluta fjanta nu å lägg ut en projekttråd på volvon :wink: , finns ju fler volvo:s på forumet.... och din är ju inte direkt skit-tråkig 8)

Mvh/ Anders

Posted: 15 Nov 2009, 22:51
by ylindgren
Hva koster det å eloksere delene? Kan hjul nava være på?

Posted: 15 Nov 2009, 22:57
by Bäckis
Ser kanon ut Anders. Budgetbygge javisst, men inte lågbudget :)