Nicke Blom wrote:funkar inte closed loop bra på sm4?
jag som har satsat på ett sm4a
Absolut du har nog ett av marknadens bästa closed loop på ditt system. Du har bland annat lean highway mode vilket är en synnerligen avancerad funktion som ger avsevärt lägre förbrukning, jag beskriver den längre ner här.
Man vill inte ha lambdareglering under uppvärmning och på högre laster, bland annat för att adaptionen (dvs när systemet anpassar sig och lär sig) påverkas starkt. Om du tex startar bilen och kör en kort sträcke med clc och motorn inte blir riktigt varma så ökar adaptionen, om detta görs flera gånger kan adaptionen gå till max uppsatt värde och den kanske inte startar nästa gång (adaptionen lär sig och lagras i minnet för att vara kvar vid nästa start).
Om man väljer att köra clc på högre laster kan man bara tänka sig vad som händer vid fel på lambda sonden.....
På Sm4 går clc in på de värden som du satt till 14,7 i AF tabellen, (går att ändra men rekomenderas inte, med detta kan du styra exakt var du vill att clc skall arbeta, inte bara max och min värden som på andra.
Sedan en kort beskrivning av lean Highway mode;
Highway leanout "adapterar" det magraste värdet du kan nå utan att påverka effekten från motorn.
Den gör detta innanför beräknade säkerhetsmarginaler, Adaptionen eller inlärningen sker hela tiden när du är på en lean highway cell (dvs högre af än 14,7). När det inte finns någon giltig signal från en bredbandslambda fortsätter den på
stochiometric värde och försöker med jämna intervall att återta adaption om giltig signal finns.
Motorn måste vara mappad rätt, rätt värden inlagda som kompressions förhållande, AF tabellen m.m
När SM4 har adapterat rätt, vilket kan ta upp till 15 minuter, kommer den omedelbart att sätta högsta säkra AF värde för motorn.
Det är om du kör full gas ett tag, kommer den gradvis att falla tillbaka till urmagring när du slutat accelerera och du kör stadigt i lean high way cellerna.
Om du plötsligt trycker full gas för att sedan återgå till lugn körning som medger leanout mode, Sm4 kommer omedelbart koppla ur leanout för att sedan återgå till leanout.
Den hastighet Sm4 kommer återgå till leanout beror på hur lång tid du var i högre lastområdena.
En viktig sak här att de celler du vill ha leanout på är "omringade" av 14,7 stochiometric AF värden, så att den aldrig kan gå från ett rikt AF värde till en leanout.
På en Impreza GT med SM4 minskade det förbrukningen med 0,1 L.
För att erhålla bästa resultat med lean highway mode rekommenderas Iridium tändstift vilka är bra att antända magra blandningar.
Lean highway fungerar ENDAST med värden från en bredbandslambda.
Om du använder en vanlig lambdasond kommer Lean Highway adaptionen att märka detta och se signalen som dålig, och helt enkel stänga av Lean highway funktionen och behandla cellen som en vanlig stochiometric cell.
Så svaret på din fråga är att den är synnerligen kunnig.