Page 9 of 11

Posted: 12 Jan 2009, 16:32
by E24
finns de/har ppf nån styrsystem som klarar av S85an(M5/M6 V10an) ifall man ska ha sån motor i en annan bil?
om inte, S62an då?


bara nyfiken:P

Posted: 12 Jan 2009, 21:14
by Bmwandreas
Vet inte. Vad har den för typ av triggerskivor på kamaxlarna som känner av vinkeln på kamaxeln?

Posted: 13 Jan 2009, 10:28
by Bmwandreas
Uppdaterad tråd med borttagna priser. Vi får inte annonsera priser i webshop eller på forumet. Vill någon ha priser så blir det på mail/telefon eller pm.
Detta har blivit ett krav då vissa firmor säljer för över rekommenderat utpris, men vi håller oss till rekommenderat pris.

Posted: 13 Jan 2009, 13:00
by johankihl
Världens bästa sprut, nu även självmappande.

Posted: 13 Jan 2009, 14:37
by MRMRacing
Bmwandreas wrote:Nu kan man beställa V44 med inbyggd 7 bars mapsensor. Även alla PnP ecu:s.

För kännedom kan SM4 levereras med mapsensor för högre tryck än standard 3.4 bars laddtryck och även med dubbla spridare drivers på varje utgång när man vill driva tex. 3 st 1600 per utgång ( 3 x 8 st totalt).....räcker till många sköna hp!

Posted: 13 Jan 2009, 15:13
by E24
Bmwandreas wrote:Vet inte. Vad har den för typ av triggerskivor på kamaxlarna som känner av vinkeln på kamaxeln?


S85 har 5st tänder med lite olika storlek och avstånd på varje kamaxel.
och det går inte att köra med waste fire pga av att tändföljden är ojämn.

Posted: 13 Jan 2009, 15:37
by Bmwandreas
Då är det kört med S85. Vad har S62an för trigger på kammen tro?

Posted: 13 Jan 2009, 15:50
by E24
[quote="Bmwandreas"]Då är det kört med S85. Vad har S62an för trigger på kammen tro?[/quot]

okej.. vet inte med s62an men kan kolla upp de..
har hört att DTA S100 klara av S85. har du nån erfarenhet av de? jag har inte hört så mycket om dem..

Posted: 13 Jan 2009, 15:56
by Bmwandreas
Krävs ju att det är 10 kanaligt, och jag vet ingen som testat det.
Men det lär väl gå att köra V10an wastefire. Det lär ju vara 2 st vevstakar per vevsläng lika som en V8.

Posted: 13 Jan 2009, 16:25
by MRMRacing
E24 wrote:finns de/har ppf nån styrsystem som klarar av S85an(M5/M6 V10an) ifall man ska ha sån motor i en annan bil?
om inte, S62an då?


bara nyfiken:P


Sm4 kan styra 10-cyl wasted fire, finns viper som går med detta. Men har du ojämn tändföljd kan du med Sm4 förskjuta vissa eller alla cylindrar efter önskemål. För detta (mer än 4 tändutgångar) krävs en extern multiplexern eller en cdi med inbyggd avkodare. Finns 5 (och 6/ 8 ) cyl CDI som kopplas direkt till Sm4 och ger dessa signaler direkt ut, fullt sekventiellet. Men på din V10 (eller tänkta) blir det wasted fire. Dock kan kamaxlarna bli problem, då Sm4 klarar max 2 st ställbara och på denna är det väl 4 st ? Eller göra dessa till fasta är en lösning.

Känner ej till om V88 kan förskjuta vissa cylindrar på en V10 wasted fire, Andreas kanske vet?

Posted: 13 Jan 2009, 20:50
by MRMRacing
Nicke Blom wrote:funkar inte closed loop bra på sm4?

jag som har satsat på ett sm4a :)


Absolut du har nog ett av marknadens bästa closed loop på ditt system. Du har bland annat lean highway mode vilket är en synnerligen avancerad funktion som ger avsevärt lägre förbrukning, jag beskriver den längre ner här.

Man vill inte ha lambdareglering under uppvärmning och på högre laster, bland annat för att adaptionen (dvs när systemet anpassar sig och lär sig) påverkas starkt. Om du tex startar bilen och kör en kort sträcke med clc och motorn inte blir riktigt varma så ökar adaptionen, om detta görs flera gånger kan adaptionen gå till max uppsatt värde och den kanske inte startar nästa gång (adaptionen lär sig och lagras i minnet för att vara kvar vid nästa start).

Om man väljer att köra clc på högre laster kan man bara tänka sig vad som händer vid fel på lambda sonden..... :(

På Sm4 går clc in på de värden som du satt till 14,7 i AF tabellen, (går att ändra men rekomenderas inte, med detta kan du styra exakt var du vill att clc skall arbeta, inte bara max och min värden som på andra.

Sedan en kort beskrivning av lean Highway mode;

Highway leanout "adapterar" det magraste värdet du kan nå utan att påverka effekten från motorn.

Den gör detta innanför beräknade säkerhetsmarginaler, Adaptionen eller inlärningen sker hela tiden när du är på en lean highway cell (dvs högre af än 14,7). När det inte finns någon giltig signal från en bredbandslambda fortsätter den på
stochiometric värde och försöker med jämna intervall att återta adaption om giltig signal finns.

Motorn måste vara mappad rätt, rätt värden inlagda som kompressions förhållande, AF tabellen m.m

När SM4 har adapterat rätt, vilket kan ta upp till 15 minuter, kommer den omedelbart att sätta högsta säkra AF värde för motorn.

Det är om du kör full gas ett tag, kommer den gradvis att falla tillbaka till urmagring när du slutat accelerera och du kör stadigt i lean high way cellerna.

Om du plötsligt trycker full gas för att sedan återgå till lugn körning som medger leanout mode, Sm4 kommer omedelbart koppla ur leanout för att sedan återgå till leanout.

Den hastighet Sm4 kommer återgå till leanout beror på hur lång tid du var i högre lastområdena.

En viktig sak här att de celler du vill ha leanout på är "omringade" av 14,7 stochiometric AF värden, så att den aldrig kan gå från ett rikt AF värde till en leanout.

På en Impreza GT med SM4 minskade det förbrukningen med 0,1 L.

För att erhålla bästa resultat med lean highway mode rekommenderas Iridium tändstift vilka är bra att antända magra blandningar.

Lean highway fungerar ENDAST med värden från en bredbandslambda.

Om du använder en vanlig lambdasond kommer Lean Highway adaptionen att märka detta och se signalen som dålig, och helt enkel stänga av Lean highway funktionen och behandla cellen som en vanlig stochiometric cell.

Så svaret på din fråga är att den är synnerligen kunnig.

Posted: 14 Jan 2009, 22:21
by Bmwandreas
Vi säljer inte Vipec till länder som redan har åf. Så Finland och Norge är kört. Men vi säljer till Danmark! Skriver här då jag få många mail om det..

Posted: 14 Jul 2009, 17:50
by jmosbakk
[quote="Bmwandreas"]Vi säljer inte Vipec till länder som redan har åf. Så Finland och Norge är kört. Men vi säljer till Danmark! Skriver här då jag få många mail om det..[/quote]


Vil dette si at jeg ikke kan bestille et v44 fra PPF til Norge?

Hva om man enkelt å greit vil handle fra folk man stoler på?

Jaja, må vel komme over å hente det selv da. Det er nok verdt turen.

Posted: 14 Jul 2009, 18:49
by JimmyA
jmosbakk wrote:
Bmwandreas wrote:Vi säljer inte Vipec till länder som redan har åf. Så Finland och Norge är kört. Men vi säljer till Danmark! Skriver här då jag få många mail om det..



Vil dette si at jeg ikke kan bestille et v44 fra PPF til Norge?

Hva om man enkelt å greit vil handle fra folk man stoler på?

Jaja, må vel komme over å hente det selv da. Det er nok verdt turen.


annars får väl någon svensk "köpa ut" åt dig :lol:

Posted: 14 Jul 2009, 21:51
by larsson
absolut bästa investeringen jag har gjort i min bil.... inte haft ett ända strul med vipec v44 absolut högsta klass på både sprut och supporten...


M V H larsson

Posted: 14 Jul 2009, 23:08
by Bäckis
jmosbakk wrote:
Bmwandreas wrote:Vi säljer inte Vipec till länder som redan har åf. Så Finland och Norge är kört. Men vi säljer till Danmark! Skriver här då jag få många mail om det..



Vil dette si at jeg ikke kan bestille et v44 fra PPF til Norge?

Hva om man enkelt å greit vil handle fra folk man stoler på?

Jaja, må vel komme over å hente det selv da. Det er nok verdt turen.


Vi kan inte sälja systemen lösa utanför Sverige och Danmark som är "våra" länder men vi kan självklart ta åt oss kompletta installationer där du lämnar bilen och vi monterar och bromsar den.

Posted: 14 Jul 2009, 23:20
by Pitbull
Skulle ni inte dra igång en sida för "Vipec" köpare?? Eller har jag
drömt detta? :?