Page 9 of 22

Posted: 30 Nov 2008, 22:44
by Marco Garver
Tanden som sitter på mellanaxeln, hur lång från centrum sitter den?

Utspänningen från en induktiv givare varierar ju kraftigt beroende på vilken hastighet som tanden sveper förbi.

1mm funkar bra i de flesta fall men om tanden sitter nära centrum(låg periferi hastighet blir kanske utspänningen för låg.

Får du sync error när du kör på starten eller hur vet du att sync signalen fattas?

Om du har SM4 1.09 kan du ju köra Cyl/sync scope under M0

Mvh Marco

Posted: 30 Nov 2008, 22:55
by Storås
Marco Garver wrote:Tanden som sitter på mellanaxeln, hur lång från centrum sitter den?

Utspänningen från en induktiv givare varierar ju kraftigt beroende på vilken hastighet som tanden sveper förbi.

1mm funkar bra i de flesta fall men om tanden sitter nära centrum(låg periferi hastighet blir kanske utspänningen för låg.

Får du sync error när du kör på starten eller hur vet du att sync signalen fattas?

Om du har SM4 1.09 kan du ju köra Cyl/sync scope under M0

Mvh Marco


Tanden sitter nästan så nära kamremmen det går, alltså långt ifrån centrum, och inte ens 1mm ifrån givaren när den sveper förbi, Jag nollar alla errors (bla tps) och låter tändingen vara på, så fort jag kör på starten får jag Cyl/sync error.

Posted: 30 Nov 2008, 22:58
by bmw_fredde
hmm är det inte cyl sync som autronicet varnar för tills motorn har startat?? har för mig det vart så på min att så länge som den inte går igång så står det error ip cylinder sync.

Posted: 30 Nov 2008, 23:01
by Storås
bmw_fredde wrote:hmm är det inte cyl sync som autronicet varnar för tills motorn har startat?? har för mig det vart så på min att så länge som den inte går igång så står det error ip cylinder sync.



Jaha ? Vad man kan läsa sig till så står det att om en motor med 1 tändspole får detta felmeddelande, ska motorn gå ändå, får dock en motor med "multi-coil" som i mitt fall 4 tändspolar, detta felmeddelande kommer motorn inte att starta.. Och om det är som du säger, vad är det så dom gör att bilen inte startar ? :x

Posted: 30 Nov 2008, 23:09
by Marco Garver
Får du fram vettigt motorvarvtal?

Hur sitter tanden på sync hjulet i förhållande till vevaxel? Tror de kan bli problem om en tand på vevaxeln kommer samtidigt som eller för nära sync pulsen.

/M

Posted: 30 Nov 2008, 23:12
by Storås
Marco Garver wrote:Får du fram vettigt motorvarvtal?

Hur sitter tanden på sync hjulet i förhållande till vevaxel? Tror de kan bli problem om en tand på vevaxeln kommer samtidigt som eller för nära sync pulsen.

/M



När jag kör på starten så visar datorn mellan 3-500 rpm, har inte kollat så noga, men utslag ger det...


De 2 tänderna som mäter på vevaxeln (svänghjulet) sitter inte samtidigt som den på kammen, på svänghjulet sitter den första tanden 60 grader bakåt vid ÖDP, och den andra 180 grader tvärs över, den på kammen sitter 180 grader tvärs över givaren vid ÖDP.. Men nu när du säger det har jag inte tänkt på hur det blir, eftersom vevaxeln snurrar 2 varv när kammen snurrar 1. Måste tänka lite nu :P

Posted: 30 Nov 2008, 23:45
by bmw_fredde
har du provat att flytta tändningsgraderna på m1 ip cylinder&cync på rad 10 cylinder I/P lead ???

Posted: 01 Dec 2008, 17:43
by Storås
bmw_fredde wrote:har du provat att flytta tändningsgraderna på m1 ip cylinder&cync på rad 10 cylinder I/P lead ???



Nix

Posted: 01 Dec 2008, 18:16
by Bmwandreas
Kolla först på M0/monitor/sensors så att du har signal på cylinder sync och cylinder pulse 1. Har du signal på båda ändra isåfall IP lead tills du har rätt tändning.

Posted: 01 Dec 2008, 18:21
by Storås
Bmwandreas wrote:Kolla först på M0/monitor/sensors så att du har signal på cylinder sync och cylinder pulse 1. Har du signal på båda ändra isåfall IP lead tills du har rätt tändning.



Okej, ska kolla det. Annars då ? kan det vara kabelbrott ? Kanske ska köra summer mellan kontakten till givaren, och handsken till boxen, och se fall det plingar...

Posted: 01 Dec 2008, 18:26
by Bmwandreas
Kabelbrott har jag inte varit med om. Isåfall är det något med triggern/triggerhjulet. Du kan testa ända ner till 0.3mm avstånd med volvogivare.

Posted: 01 Dec 2008, 19:05
by Storås
Bmwandreas wrote:Kabelbrott har jag inte varit med om. Isåfall är det något med triggern/triggerhjulet. Du kan testa ända ner till 0.3mm avstånd med volvogivare.


Okej, jag kan mäta med bladmått nu när jag åker upp till garaget, det är iaf under 1mm nu, garanterat..

Posted: 01 Dec 2008, 22:00
by bmw_fredde
Storås wrote:
bmw_fredde wrote:har du provat att flytta tändningsgraderna på m1 ip cylinder&cync på rad 10 cylinder I/P lead ???



Nix


Du måste ju flytta den tills motorn startar!

Prova att flytta den både uppåt och neråt så ska den nog tända.
Sätt ditt en tändings storbningslampa så du ser att du flyttat åt rätt håll.

Posted: 01 Dec 2008, 23:06
by Storås
bmw_fredde wrote:
Storås wrote:
bmw_fredde wrote:har du provat att flytta tändningsgraderna på m1 ip cylinder&cync på rad 10 cylinder I/P lead ???



Nix


Du måste ju flytta den tills motorn startar!

Prova att flytta den både uppåt och neråt så ska den nog tända.
Sätt ditt en tändings storbningslampa så du ser att du flyttat åt rätt håll.



Lär ju få signal till boxen innan jag provar att ställa in något sånt

Posted: 25 Dec 2008, 12:07
by Storås
Har nu provat med kompisens box, och lagt in min mapp i den, och då får jag signal på både cyl pulse och sync. (bilen startar inte pga fel chipversion)

Har pratat med MRM-Racing och det verkar som att jag ska få min box lagad, ev en ny box :)


Så när det här krångelstrulhelvetet är löst så ska väl fan bilen starta !

Posted: 26 Dec 2008, 21:44
by christoffer jansson
Storås wrote:Har nu provat med kompisens box, och lagt in min mapp i den, och då får jag signal på både cyl pulse och sync. (bilen startar inte pga fel chipversion)

Har pratat med MRM-Racing och det verkar som att jag ska få min box lagad, ev en ny box :)


Så när det här krångelstrulhelvetet är löst så ska väl fan bilen starta !



Kommit fram till vad som förorsakat felet i boxen?

Skönt du kommit så långt som till en symtom iaf.

Mvh

Posted: 27 Dec 2008, 10:35
by Storås
christoffer jansson wrote:
Storås wrote:Har nu provat med kompisens box, och lagt in min mapp i den, och då får jag signal på både cyl pulse och sync. (bilen startar inte pga fel chipversion)

Har pratat med MRM-Racing och det verkar som att jag ska få min box lagad, ev en ny box :)


Så när det här krångelstrulhelvetet är löst så ska väl fan bilen starta !



Kommit fram till vad som förorsakat felet i boxen?

Skönt du kommit så långt som till en symtom iaf.

Mvh



Har faktiskt inte en sning om varför det här felet uppstod, för felkopplat har det aldrig varit, och om det nu skulle vart det så tror jag inte man bränner den utgången pga + och - är felkopplade mot givaren.

Kanske är nån kallödning i boxen bara.