Page 9 of 10
Posted: 01 Nov 2009, 18:46
by Thörn
va det med e85 du får sotiga stift?
det har jag aldrig lyckats med inte ens när man körde tokfet gatmapp i början. Måste va något annat knas.
Posted: 01 Nov 2009, 19:27
by Wärniss
Japp.. Jag fick sotiga stift på cyl 2 och 5, Och dom går på samma spole. provade byte spole och nu går den som den ska! får bra lambda värde också! Sonden indikerade att den gick för snålt förut, viket är skumt eftersom det var tändningen det var fel på..
Mvh Erik
Posted: 01 Nov 2009, 19:55
by Thörn
tvärtom det förklarar att den "gick magert" har du misständningar tolkas det som att den går magert då lambdasonden eg mäter syrehalten i avgaserna, så oförbrända avgaser-->högt lambda, det ser man direkt när man får lite bludder
Re: Wärniss E30 327im (11.33/201) Lite Hjälp tack!
Posted: 01 Apr 2011, 12:52
by maccan
Dags att uppdatera nu wööörniss
Re: Wärniss E30 327im
Posted: 05 Dec 2012, 22:12
by Wärniss
Här kommer en liten uppdatering!
Vintern 2010 så öppnade jag motorn för första gången efter jag köpte den. Var inte pga haveri, ville kolla läget bara efter några års körning.
Plockade ihop motorn igen med nya lager. I samma veva så bytte jag till skottsäker bakvagn efter ha kört sönder ett antal knutar på Kjula.
Dock gjorde jag något galet när jag plockade ihop motorn för lagren gick ner sig efter typ 10mils körning.
Det blev ett ordentligt ras pga jag inte upptäckte saknden av oljetyck i tid. = Topp, kam, turbo, vev skrot.
Så till vintern 2011 köpte jag en ”ny” orginal motor. Så nuvarande setup ser ut som följande:
Block:
Borrat
Deckat
Oljesprut
m21 vev som polerades och balanserades
PPF h-profil stakar
CP kolvar med hd bular
Stödgördel
Topp:
PPF raceventiler
Hårdare ventilfjädrar
Bmw orginal vippor
Z45 turbokam
Ställbart kamdrev
Coopering packning
Arp bultar
Uppdaterade även bränslesystemet med 2st bosch 044 istället för walbro och ett par Bosch NGI 1700cc spridare. Sen har jag köpt en PT6765 istället för hx50'in.
Håller på och ska försöka mig på att regga bilen med turbo också.
Har därför köpt en liten volvo turbo för gatbruk.
Var uppe på PPF 27/11 för mappning.
Hade lilla turbon på så vi började med den.
Laddade 0,4bar och effekten blev följande:
Skönt ljud:
http://s182.beta.photobucket.com/user/w ... o.mp4.htmlSen meckade jag och en polare (tack Danne för hjälpen!) på race turbon och bytte avgassytem.
Blev inte mer effekt än tidigare men ett finare register! Laddar 1,85bar, provade ladda mer men det gav ingen effekt, Ev den o-portade toppen som satte stopp för mer effekt.
Streckade linjerna är från förra mappningen med lastbilsturbon. Notera skillnaden vid 4500rpm!
http://s182.beta.photobucket.com/user/w ... 8.mp4.htmlMappningen flöt på bra och passade på att snurra lite utanför innan lastning. Kul att få köra lite efter 2 års stillestånd.
http://s182.beta.photobucket.com/user/w ... n.mp4.htmlNu ska lilla turbon tillbaka på plats och bromsarna bak + huvudbroms cylinder ska bytas inför regbesiktning!
Tack och hej!
Re: Wärniss E30 327im
Posted: 05 Dec 2012, 23:54
by Nisse Järnet
Härligt med en update, visst är 6765 trevlig??
Wärniss E30 327im
Posted: 06 Dec 2012, 07:49
by Wärniss
Nisse Järnet wrote:Härligt med en update, visst är 6765 trevlig??
Ja det blev fint register! Har dock inte kunnat köra med bilen förutom filmen men det kommer nog kännas skillnad till våren!
Vad händer hos dig i vinter Nisse?
Re: Wärniss E30 327im
Posted: 06 Dec 2012, 19:31
by Nisse Järnet
Wärniss wrote:Nisse Järnet wrote:Härligt med en update, visst är 6765 trevlig??
Ja det blev fint register! Har dock inte kunnat köra med bilen förutom filmen men det kommer nog kännas skillnad till våren!
Vad händer hos dig i vinter Nisse?
Blir en kul vår då
Nää inte mycket, har inget bra garage förens nästa år
Så den står och väntar på våren bara!
Re: Wärniss E30 327im
Posted: 06 Dec 2012, 19:47
by Fernis1
Trivmsamt med en update, men ska väl gå att bromsa mer än 606whp med oportad topp eller? :S men vet att din gil gick sjukt fint på gatan med 600whp så bara onödigt med mer:D hoppas du får ratta lite i sommar nu
Re: Wärniss E30 327im
Posted: 06 Dec 2012, 21:14
by Bmwandreas
Jo med lite mer kam så vore det lättare.
Wärniss E30 327im
Posted: 06 Dec 2012, 21:18
by Wärniss
Fernis1 wrote:Trivmsamt med en update, men ska väl gå att bromsa mer än 606whp med oportad topp eller? :S men vet att din gil gick sjukt fint på gatan med 600whp så bara onödigt med mer:D hoppas du får ratta lite i sommar nu
Jag hade hoppats på mer jag också. Provade höja till 2bar men det blev inte mer effekt.
Det är antagligen fler orsaker, ej portad topp, z45 kam. Kan kanske vara för litet avgassystem också? Har 3,5" till utgående axel på lådan sen 3".
Har ju haft lite problem med fäste så 600whp duger bra.
Re: Wärniss E30 327im
Posted: 06 Dec 2012, 21:32
by JonasH88
Kul det funka! Låter riktigt gott:)
Jag har i stort sett exakt samma grejer som dig i maskinen, dock portad topp med standard ventiler, och en 6766 snurra. 3,5"avgas fram till bakvagnsbalken. Har för mig jag hade 600whp vid 1,8-1,9bar, men min fortsatte svara bra på ladd tills spridarna(1280cc på 3,5bar i grundtryck) var i botten vid 2,5bars ladd.. Så kan säkert va portningen som inverkar.
Men 600whp i en E30 är enormt roligt!
Wärniss E30 327im
Posted: 06 Dec 2012, 21:44
by Wärniss
Jag kommer inte bli besviken! Ska bli kul att köra lite i år!
Måste fixa bromsarna så jag kan börja med registreringen så man kan ha bilen igång när våren kommer!
Tänkte köra med e36 328 skivor och Volvo 240 framok som jag läst mig till ska funka.
Re: Wärniss E30 327im
Posted: 06 Dec 2012, 21:50
by JonasH88
Wärniss wrote:Jag kommer inte bli besviken! Ska bli kul att köra lite i år!
Måste fixa bromsarna så jag kan börja med registreringen så man kan ha bilen igång när våren kommer!
Tänkte köra med e36 328 skivor och Volvo 240 framok som jag läst mig till ska funka.
Skriv gärna ut hela din besiktningsplan, och om du lyckas regga med det sen!
Är din en 325 från början?
Re: Wärniss E30 327im
Posted: 06 Dec 2012, 22:01
by Pimplaren
Coolt
hoppas att du får igenom den! saknat den på rejsen
Re: Wärniss E30 327im
Posted: 27 Jan 2013, 15:25
by Wärniss
Min besiktningsplan:
Har bytt ut hela drivlina och bromssystem:
M20b27 med volvo ltt, katalysator, E85 med godkända slangar från hydroskand. Har effekt och laddtryckskurva att visa upp, 185whp vid 0,4bar.
525tds låda
svea kardan (328)
skottsäker bakvagn
bmw 750 bromscylinder
k-sport bromsar fram
volvo 240 4kolvs ok bak
bmw 328 e46 bakskivor
Nu väntar jag på torrt underlag så jag kan göra bullermätning och ha besiktning med SFRO.
// Erik
Re: Wärniss E30 327im
Posted: 27 Jan 2013, 18:43
by erikjakan
Wärniss wrote:Min besiktningsplan:
Har bytt ut hela drivlina och bromssystem:
M20b27 med volvo ltt, katalysator, E85 med godkända slangar från hydroskand. Har effekt och laddtryckskurva att visa upp, 185whp vid 0,4bar.
525tds låda
svea kardan (328)
skottsäker bakvagn
bmw 750 bromscylinder
k-sport bromsar fram
volvo 240 4kolvs ok bak
bmw 328 e46 bakskivor
Nu väntar jag på torrt underlag så jag kan göra bullermätning och ha besiktning med SFRO.
// Erik
Är det en 325 från början?
Måste du inte byte maskin då till en annan än m20?