Wärniss E30 327im Gatlaglig BMW turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

va det med e85 du får sotiga stift? :shock: det har jag aldrig lyckats med inte ens när man körde tokfet gatmapp i början. Måste va något annat knas.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Post by Wärniss »

Japp.. Jag fick sotiga stift på cyl 2 och 5, Och dom går på samma spole. provade byte spole och nu går den som den ska! får bra lambda värde också! Sonden indikerade att den gick för snålt förut, viket är skumt eftersom det var tändningen det var fel på..

Mvh Erik
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

tvärtom det förklarar att den "gick magert" har du misständningar tolkas det som att den går magert då lambdasonden eg mäter syrehalten i avgaserna, så oförbrända avgaser-->högt lambda, det ser man direkt när man får lite bludder :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
maccan
Posts: 457
Joined: 24 Aug 2007, 23:00
Location: Stockholm//Segeltorp

Re: Wärniss E30 327im (11.33/201) Lite Hjälp tack!

Post by maccan »

Dags att uppdatera nu wööörniss :)
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Re: Wärniss E30 327im

Post by Wärniss »

Här kommer en liten uppdatering!

Vintern 2010 så öppnade jag motorn för första gången efter jag köpte den. Var inte pga haveri, ville kolla läget bara efter några års körning.

Plockade ihop motorn igen med nya lager. I samma veva så bytte jag till skottsäker bakvagn efter ha kört sönder ett antal knutar på Kjula.
Dock gjorde jag något galet när jag plockade ihop motorn för lagren gick ner sig efter typ 10mils körning.

Det blev ett ordentligt ras pga jag inte upptäckte saknden av oljetyck i tid. = Topp, kam, turbo, vev skrot.

Så till vintern 2011 köpte jag en ”ny” orginal motor. Så nuvarande setup ser ut som följande:

Block:
Borrat
Deckat
Oljesprut
m21 vev som polerades och balanserades
PPF h-profil stakar
CP kolvar med hd bular
Stödgördel

Topp:
PPF raceventiler
Hårdare ventilfjädrar
Bmw orginal vippor
Z45 turbokam
Ställbart kamdrev
Coopering packning
Arp bultar


Uppdaterade även bränslesystemet med 2st bosch 044 istället för walbro och ett par Bosch NGI 1700cc spridare. Sen har jag köpt en PT6765 istället för hx50'in.

Håller på och ska försöka mig på att regga bilen med turbo också.
Har därför köpt en liten volvo turbo för gatbruk.

Var uppe på PPF 27/11 för mappning.

Hade lilla turbon på så vi började med den.

Image

Laddade 0,4bar och effekten blev följande:

Image

Skönt ljud:

http://s182.beta.photobucket.com/user/w ... o.mp4.html

Sen meckade jag och en polare (tack Danne för hjälpen!) på race turbon och bytte avgassytem.

Image

Blev inte mer effekt än tidigare men ett finare register! Laddar 1,85bar, provade ladda mer men det gav ingen effekt, Ev den o-portade toppen som satte stopp för mer effekt.
Streckade linjerna är från förra mappningen med lastbilsturbon. Notera skillnaden vid 4500rpm!

Image

http://s182.beta.photobucket.com/user/w ... 8.mp4.html

Mappningen flöt på bra och passade på att snurra lite utanför innan lastning. Kul att få köra lite efter 2 års stillestånd.

http://s182.beta.photobucket.com/user/w ... n.mp4.html

Nu ska lilla turbon tillbaka på plats och bromsarna bak + huvudbroms cylinder ska bytas inför regbesiktning!

Tack och hej!
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Wärniss E30 327im

Post by Nisse Järnet »

Härligt med en update, visst är 6765 trevlig?? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Wärniss E30 327im

Post by Wärniss »

Nisse Järnet wrote:Härligt med en update, visst är 6765 trevlig?? :)

Ja det blev fint register! Har dock inte kunnat köra med bilen förutom filmen men det kommer nog kännas skillnad till våren!
Vad händer hos dig i vinter Nisse?
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Wärniss E30 327im

Post by Nisse Järnet »

Wärniss wrote:
Nisse Järnet wrote:Härligt med en update, visst är 6765 trevlig?? :)

Ja det blev fint register! Har dock inte kunnat köra med bilen förutom filmen men det kommer nog kännas skillnad till våren!
Vad händer hos dig i vinter Nisse?

Blir en kul vår då :D
Nää inte mycket, har inget bra garage förens nästa år :P Så den står och väntar på våren bara!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Re: Wärniss E30 327im

Post by Fernis1 »

Trivmsamt med en update, men ska väl gå att bromsa mer än 606whp med oportad topp eller? :S men vet att din gil gick sjukt fint på gatan med 600whp så bara onödigt med mer:D hoppas du får ratta lite i sommar nu
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Wärniss E30 327im

Post by Bmwandreas »

Jo med lite mer kam så vore det lättare.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Wärniss E30 327im

Post by Wärniss »

Fernis1 wrote:Trivmsamt med en update, men ska väl gå att bromsa mer än 606whp med oportad topp eller? :S men vet att din gil gick sjukt fint på gatan med 600whp så bara onödigt med mer:D hoppas du får ratta lite i sommar nu

Jag hade hoppats på mer jag också. Provade höja till 2bar men det blev inte mer effekt.
Det är antagligen fler orsaker, ej portad topp, z45 kam. Kan kanske vara för litet avgassystem också? Har 3,5" till utgående axel på lådan sen 3".
Har ju haft lite problem med fäste så 600whp duger bra.
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: Wärniss E30 327im

Post by JonasH88 »

Kul det funka! Låter riktigt gott:)

Jag har i stort sett exakt samma grejer som dig i maskinen, dock portad topp med standard ventiler, och en 6766 snurra. 3,5"avgas fram till bakvagnsbalken. Har för mig jag hade 600whp vid 1,8-1,9bar, men min fortsatte svara bra på ladd tills spridarna(1280cc på 3,5bar i grundtryck) var i botten vid 2,5bars ladd.. Så kan säkert va portningen som inverkar.

Men 600whp i en E30 är enormt roligt!
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Wärniss E30 327im

Post by Wärniss »

Jag kommer inte bli besviken! Ska bli kul att köra lite i år!
Måste fixa bromsarna så jag kan börja med registreringen så man kan ha bilen igång när våren kommer!
Tänkte köra med e36 328 skivor och Volvo 240 framok som jag läst mig till ska funka.
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: Wärniss E30 327im

Post by JonasH88 »

Wärniss wrote:Jag kommer inte bli besviken! Ska bli kul att köra lite i år!
Måste fixa bromsarna så jag kan börja med registreringen så man kan ha bilen igång när våren kommer!
Tänkte köra med e36 328 skivor och Volvo 240 framok som jag läst mig till ska funka.



Skriv gärna ut hela din besiktningsplan, och om du lyckas regga med det sen!

Är din en 325 från början?
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Wärniss E30 327im

Post by Pimplaren »

Coolt :) hoppas att du får igenom den! saknat den på rejsen :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Wärniss
Posts: 412
Joined: 09 Aug 2006, 21:46
Location: Huddinge

Re: Wärniss E30 327im

Post by Wärniss »

Min besiktningsplan:
Har bytt ut hela drivlina och bromssystem:
M20b27 med volvo ltt, katalysator, E85 med godkända slangar från hydroskand. Har effekt och laddtryckskurva att visa upp, 185whp vid 0,4bar.
525tds låda
svea kardan (328)
skottsäker bakvagn

bmw 750 bromscylinder
k-sport bromsar fram
volvo 240 4kolvs ok bak
bmw 328 e46 bakskivor

Nu väntar jag på torrt underlag så jag kan göra bullermätning och ha besiktning med SFRO.

// Erik
Erik W

Bmw E30 327im 660Whp\770Nm
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Wärniss E30 327im

Post by erikjakan »

Wärniss wrote:Min besiktningsplan:
Har bytt ut hela drivlina och bromssystem:
M20b27 med volvo ltt, katalysator, E85 med godkända slangar från hydroskand. Har effekt och laddtryckskurva att visa upp, 185whp vid 0,4bar.
525tds låda
svea kardan (328)
skottsäker bakvagn

bmw 750 bromscylinder
k-sport bromsar fram
volvo 240 4kolvs ok bak
bmw 328 e46 bakskivor

Nu väntar jag på torrt underlag så jag kan göra bullermätning och ha besiktning med SFRO.

// Erik


Är det en 325 från början?

Måste du inte byte maskin då till en annan än m20?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Post Reply