Page 9 of 80

Posted: 07 Jun 2006, 22:51
by M3JONAS
Nu har jag varit på långtur med bilen utan större missöden än att bilen började gå som ett lass skit och tomgången försvann.
Kom hela vägen till Enköping och tillbaks. Så långt hemifrån var inte bilen på hela förra året så det är ett stort steg framåt ;)
Visade sig vara tps-givaren som satt halvlöst och ändrade sig fram och tillbaks.
Men efter en enkel åtdragning verkar det lira igen.

Posted: 10 Jun 2006, 17:37
by M3JONAS
En underbar dag på Tullinge resulterade i en 11,73 repa som bäst med slutfart på 193,2km/h och 60 fot på 1,74. Siktar på att kapa en del tid imorrn när det är tävling.
Tyvärr så hade jag knas med att expansionskärlet tryckte ur vatten så i två repor blev jag bortknuffad.
Var troligtvis så att i den första repan så hade jag för mycket vatten i kärlet som då trycktes ut i värmningen när det laddades på lite, sen i nästnästa repa låg det vatten kvar på bärarm och balk som rann ner på marken.

Posted: 10 Jun 2006, 18:16
by Lindebrink
gratulerar till en finfin tid!!var kul att få se bilen irl,riktigt frän!

lycka till imorgon!

Posted: 11 Jun 2006, 21:55
by M3JONAS
Guess who´s back?
Murphy slår till igen... Efter att ha slagit ett nytt personbästa med 11,72 195km/h så tänkte jag att det var dags för att testa att ladda rejält i starten... Satte launchen/varvstoppet på 5500rpm och fällde plattan i mattan, laddade dryga 1,4bar när det skulle bära iväg!
Såhär slutade det:

Image
Image

Vet inte om man ska skratta eller gråta?! Har inte hört om någon som har kört av en Z3M drivaxel tidigare men det gick uppenbarligen utan några större problem.
Snälla, berätta vad jag gör fel och "alla" andra gör rätt som får det att hålla.

Posted: 11 Jun 2006, 21:57
by Ripper
Starta på ditt "Riktiga" varvstopp istället då spinner de lite men de skonar din drivlina.....

Grattis till pers bästa ändå=)

Posted: 11 Jun 2006, 21:59
by M3JONAS
Ripper wrote:Starta på ditt "Riktiga" varvstopp istället då spinner de lite men de skonar din drivlina.....

Grattis till pers bästa ändå=)


Tack för det.

Det varvar ju så mycket, känns elakt att starta på 8500rpm...

Posted: 12 Jun 2006, 12:03
by Ripper
M3JONAS wrote:
Ripper wrote:Starta på ditt "Riktiga" varvstopp istället då spinner de lite men de skonar din drivlina.....

Grattis till pers bästa ändå=)


Tack för det.

Det varvar ju så mycket, känns elakt att starta på 8500rpm...


Okey 8500rpm kanske är lite väl, men jag startade på 7500rpm med min på klistrad bana och M/T sulor och de spann så där "lagom" gott=)

Posted: 16 Jun 2006, 11:09
by M3JONAS
Nu är Dioneaxlar beställda. Vi hoppas på att de hinner bli klara innan den 1:a Juli så det kan bli lite mer åka av i sommar!

Posted: 16 Jun 2006, 14:30
by johankihl
M3JONAS wrote:Nu är Dioneaxlar beställda. Vi hoppas på att de hinner bli klara innan den 1:a Juli så det kan bli lite mer åka av i sommar!


Säger bara lycka till. Fick vänta på mina i dryga 2 månader.

Jag tror att anledningen till att du skjuter drivaxlar är att du går iväg med ganska mycket mer effekt än vi turbo gossar har.

Så kontentan av det hela är, bygg turbo ;)

Posted: 16 Jun 2006, 14:35
by fulingbusen
Får man fråga vad de kostar *nyfiken*

johankihl wrote:Så kontentan av det hela är, bygg turbo ;)


Ja för "kompressorer ger ingen effekt" eller hur hette det nu igen? :wink:

Posted: 16 Jun 2006, 15:09
by M3JONAS
Priset ligger på ca 2000:- per axel.

Är väldigt fundersam på effekt i startöginblick med turbo vs kompressor. En turbomotor som varvas 7000rpm och då kanske har 1 kilos laddtryck borde ge mer effekt än vad min maskin ger men det kanske blir lite gummisnoddseffekt ändå med turbo som kan skona drivlinan?!

Posted: 16 Jun 2006, 15:11
by M3JONAS
johankihl wrote:
Jag tror att anledningen till att du skjuter drivaxlar är att du går iväg med ganska mycket mer effekt än vi turbo gossar har.

Så kontentan av det hela är, bygg turbo ;)


Eller kralligare drivlina ;)

Posted: 16 Jun 2006, 15:34
by Andreas K
M3JONAS wrote:Priset ligger på ca 2000:- per axel.

Är väldigt fundersam på effekt i startöginblick med turbo vs kompressor. En turbomotor som varvas 7000rpm och då kanske har 1 kilos laddtryck borde ge mer effekt än vad min maskin ger men det kanske blir lite gummisnoddseffekt ändå med turbo som kan skona drivlinan?!


Får man upp sånt laddtryck när man står på tomgång? En vanlig turbobil orkar ju knappt dumpa på tomgång.

Posted: 16 Jun 2006, 16:25
by johankihl
Andreas K wrote:
M3JONAS wrote:Priset ligger på ca 2000:- per axel.

Är väldigt fundersam på effekt i startöginblick med turbo vs kompressor. En turbomotor som varvas 7000rpm och då kanske har 1 kilos laddtryck borde ge mer effekt än vad min maskin ger men det kanske blir lite gummisnoddseffekt ändå med turbo som kan skona drivlinan?!


Får man upp sånt laddtryck när man står på tomgång? En vanlig turbobil orkar ju knappt dumpa på tomgång.


Man får köra launch control. Dock så backar man tändningen på launch ca 20-30 grader och därför ger motorn inte mycket effekt alls förrän någon meter ut på banan. En kompressormotor går lika hårt på tändningen som vid körning men ger laddtryck från botten och är därför urstark från botten.

Fulingbusen: Fråga Jonas hur mycket effekt hans kompressor stjäl. Detta skulle lätt varit en 700hk motor med en väldimensionerad turbo, man kommer inte ifrån att mekanisk drift av komressorn stjäl effekt.

Posted: 16 Jun 2006, 16:35
by Misano
M3JONAS wrote:Eller kralligare drivlina ;)


Givet. Fränt bygge, lär sätta grymma tider när det håller. Helt klart kul med någon med kompressor bland alla turbos!

Posted: 16 Jun 2006, 17:01
by M3JONAS
johankihl wrote:Fulingbusen: Fråga Jonas hur mycket effekt hans kompressor stjäl. Detta skulle lätt varit en 700hk motor med en väldimensionerad turbo, man kommer inte ifrån att mekanisk drift av komressorn stjäl effekt.


Fast ska man vända på saken så stör inte kompressorn motorn genom att ha ett konstigt grenrör som bromsar upp avgaserna ;)

Drygt 100hk är de siffror jag hört att kompressorn ska "stjäla". Detta vid ett laddtryck på 1,4 bar.
En lagom stor turbo och 2 bars laddtryck borde då ge närmare 700hk precis som du säger. Och vem vet, kanske skulle då drivaxlarna hålla ;)

Posted: 16 Jun 2006, 22:30
by fulingbusen
johankihl wrote:Fulingbusen: Fråga Jonas hur mycket effekt hans kompressor stjäl. Detta skulle lätt varit en 700hk motor med en väldimensionerad turbo, man kommer inte ifrån att mekanisk drift av komressorn stjäl effekt.


[offtopic] skojar med dig! se till att få ihop Audin nu så ni kan komma hit på söndag [/offtopic]