BMW 850 (M70) turbo projekt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Erik: En bra E30 är väl snart lika dyr som en E31 :) Du kan ju slå en signal någon gång om du åker förbi Sollebrunn. (numret står i profilen)

Anders: Ja, vi får väl se om den går så länge (och så långt) Får väl ta lån för att betala bensinen då.. :)
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

jo visst e de så, och om man står som köpare så går det ju åt fel håll tyvär, vore trevligare om e31:orn blir billigare, hade varit nice att ha som brukis.

inte omöjligt att jag slår en signal nån dag, morsan har stuga utanför alingsås, så man åker ju igenom sollebrunn ett par gånger

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
kronberg
Posts: 266
Joined: 11 May 2006, 21:12

Post by kronberg »

fin fin..
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Nu har jag bänkat o justerat lite ladd. Verkar som tändningen inte riktigt orkar med när jag närmar mig 0,8bar,
och aggregaten verkar inte gärna ladda det på topp heller (där jag vill ha mera ladd).
Även om jag pwm:ar mycket på topp så svarar den inte bra med laddtrycket..
Hur som helst är jag nöjd med 550hkför tillfället, kanske kunde plocka lite till med argare tändning och lite finlir,
men detta duger för tillfället. Målet var ju att komma över 500.
Fick till en liten film på ett svep i bänken också. Mycket oljud från rullarna, så man hör inte alltför mycket motorljud..
Fick spänna ner den på rullarna, för i början ville det dra loss.

Hoppas detta funkar nu..

http://www.youtube.com/watch?v=delRZV3A8O8
User avatar
kronberg
Posts: 266
Joined: 11 May 2006, 21:12

Post by kronberg »

Grattis till målet.. :lol:

Får man se massa svarta sträck i sbn nu snart då :roll:
skywalker
Posts: 208
Joined: 24 Jul 2007, 21:16

Post by skywalker »

har precis läst igenom hela din tråd, mycket impad och jag gillar byggen av denna klass.

hoppas du fortsätter att förfina den, jag tycker du ska satsa på bättre tändning och finlir :)

// Magnus
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Motivationen har legat lite lågt senaste tiden, har kört en del och justerar en hel del i MS för körbarhet. Har även gjort en splitter i fram som även döljer det mesta av installationen underifrån. Är 99% säker på att bilen blev mer stabil av splittern också!
Det är verkligen svårt att köra lagligt med bilen, man vill hålla minst 130, därifrån och upp så känns allt så rätt :-)

Skulle behöva en 'bromsbomb' (tryckackumulator) till bilen, men det tar emot att köpa en svindyr ny.. ska passa från e32 så jag hoppas hitta ett billigare alternativ.
Mats J
Posts: 2
Joined: 10 Oct 2008, 20:02
Location: Tämta
Contact:

Post by Mats J »

Jag har en bromsbomb extra, du kan få köpa den för ett vettigt pris eftersom jag fick köpa boxarna mm av dig till bra pris. Jag jobbar ju i Vårgårda så jag kan ta med till jobbet om det är av intresse.
(Jag vart lite avundsjuk på ert garage med egna bromsrullar...)

/Mats J
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Har pysslat lite med framdämpare och konstaterat att E34, E32 & E31 har samma mått på (insats)dämparna.
Finns lite varianter på topplagringarna, slänger upp någon bild på hur E31 ser ut.
Gängan är M14, 'tappen' genom topplagringen är 16mm och länden på tappen+gänga är ca 68mm.
Image
Image

(ursäkta för kassa bilder..)

Har tankar på att skaffa M-dämpare till E34 eller dylikt, finns väldigt dåligt med alternativ till E31.
Hade Bilstein på min förra 850, och gillade inte dom, och något annat finns i princip inte.
Någon som har fler tips?
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Satt och surfade runt på Ebay, och det blev fyra Spax justerbara e34-dämpare från Tyskland, får väl se hur det passar.. :roll:
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

va kostar dom?
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Hej!
Bara dämpare kostar knappa 6k med frakt, sök på 'e34 spax' på ebay.de så får du nog fram dom. För jävligt vad kronan blivit värdelös...
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

ok tack.ja kronan e inte mycke värd. :(
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Har varit på semester i Thailand, men största delen av tiden gick åt på sjukhus och liggandes med benet högt på hotellrum..
Vurpade med moppe/skooter och fick ett brutet knä som behövde skruvas ihop.. :?

Som tröst hade jag lite delar liggandes när jag kom hem (bilder längre ner), men det lär ju ta en stund innan jag kan få dit dom, haltar omkring på kryckor nu!

Tänkte köra med Eibach fjädrar fram och CSi fjädrar bak, som ska vara den hårdaste kombinationen man kan få.
Tyvärr begär BMW (Grästorp) dryga 2000kr/st för CSi bakfjädrarna!!!! Någon som vet var man kan få tag i såna till bra pris???
Dessutom verkar 'muttrarna' saknas för att låsa framdämparna i fjäderbenet,
ska vara samma som E34 mfl.. kan man köpa dessa billigt någonstans?

Är det förresten någon som kortat ner 'styrarmarna' ute vid spindelleden på en E34/E32/E31?
Funderar på det alternativet för att få snabbare styrning, men tvivlar på att dom går att kapa och svetsa.. någon som testat?


Dämpare:
Image

Bromsskivor
Image
Mats J
Posts: 2
Joined: 10 Oct 2008, 20:02
Location: Tämta
Contact:

Post by Mats J »

Jag har extra styrarmar till E32 om du vill byta till dig så du har något att öva på...

/Mats J
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Liten uppdatering.. Har fått fjädrarna. Hårdaste framfjädrarna som finns till E31, men bakfjädrarna är inte lika hårda, så tanken är att kompensera med hårdare 'motorsport fjädrar' framöver.
Inget mek med bilen, går fortfarande på kryckor..frustrerande med delar som ligger och väntar på montering!

Info om e31 fjädrar från Wuffer.net forum:

BMW Euro M-Sport springs:
Increase in spring rate:
Front = +35%
Rear = +30%
Balance front to rear wheel rate = 44/56%
Natural frequency:
front suspension = 1.19Hz
rear suspension is 1.32Hz.

BMW CSi:
Increase in spring rate:
Front = +51%
Rear = +68%
Balance front to rear wheel rate = 41/59%
Natural frequency:
front suspension = 1.26Hz
rear suspension is 1.50Hz.

Dinan Stage I:
Increase in spring rate:
Front = +23%
Rear = +20%
Balance front to rear wheel rate = 44/56%
Natural frequency:
front suspension = 1.14Hz
rear suspension is 1.27Hz.

Eibach:
Spring rate change:
Front = +76%
Rear = +12%
Balance front to rear wheel rate = 54/46%
Natural frequency:
front suspension = 1.36Hz
rear suspension is 1.22Hz.

H&R Sport Springs:
Spring rate change:
Front = +32%
Rear = -16% (minus 16%)
Balance front to rear wheel rate = 55/45%
Natural frequency:
front suspension = 1.18Hz
rear suspension is 1.06Hz.


Image
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Vet inte om det fortfarande är någon som följer denna tråd, men har precis kommit igång lite och fått upp bilen på lyften nu och börjat riva i stötdäparna..
Inget passar rätt av, så det blir en del speciallösningar.
Fortsättning följer....
Post Reply