BMW 850 (M70) turbo projekt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
jo visst e de så, och om man står som köpare så går det ju åt fel håll tyvär, vore trevligare om e31:orn blir billigare, hade varit nice att ha som brukis.
inte omöjligt att jag slår en signal nån dag, morsan har stuga utanför alingsås, så man åker ju igenom sollebrunn ett par gånger
mvh Erik
inte omöjligt att jag slår en signal nån dag, morsan har stuga utanför alingsås, så man åker ju igenom sollebrunn ett par gånger
mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Nu har jag bänkat o justerat lite ladd. Verkar som tändningen inte riktigt orkar med när jag närmar mig 0,8bar,
och aggregaten verkar inte gärna ladda det på topp heller (där jag vill ha mera ladd).
Även om jag pwm:ar mycket på topp så svarar den inte bra med laddtrycket..
Hur som helst är jag nöjd med 550hkför tillfället, kanske kunde plocka lite till med argare tändning och lite finlir,
men detta duger för tillfället. Målet var ju att komma över 500.
Fick till en liten film på ett svep i bänken också. Mycket oljud från rullarna, så man hör inte alltför mycket motorljud..
Fick spänna ner den på rullarna, för i början ville det dra loss.
Hoppas detta funkar nu..
http://www.youtube.com/watch?v=delRZV3A8O8
och aggregaten verkar inte gärna ladda det på topp heller (där jag vill ha mera ladd).
Även om jag pwm:ar mycket på topp så svarar den inte bra med laddtrycket..
Hur som helst är jag nöjd med 550hkför tillfället, kanske kunde plocka lite till med argare tändning och lite finlir,
men detta duger för tillfället. Målet var ju att komma över 500.
Fick till en liten film på ett svep i bänken också. Mycket oljud från rullarna, så man hör inte alltför mycket motorljud..
Fick spänna ner den på rullarna, för i början ville det dra loss.
Hoppas detta funkar nu..
http://www.youtube.com/watch?v=delRZV3A8O8
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Motivationen har legat lite lågt senaste tiden, har kört en del och justerar en hel del i MS för körbarhet. Har även gjort en splitter i fram som även döljer det mesta av installationen underifrån. Är 99% säker på att bilen blev mer stabil av splittern också!
Det är verkligen svårt att köra lagligt med bilen, man vill hålla minst 130, därifrån och upp så känns allt så rätt
Skulle behöva en 'bromsbomb' (tryckackumulator) till bilen, men det tar emot att köpa en svindyr ny.. ska passa från e32 så jag hoppas hitta ett billigare alternativ.
Det är verkligen svårt att köra lagligt med bilen, man vill hålla minst 130, därifrån och upp så känns allt så rätt
Skulle behöva en 'bromsbomb' (tryckackumulator) till bilen, men det tar emot att köpa en svindyr ny.. ska passa från e32 så jag hoppas hitta ett billigare alternativ.
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Har pysslat lite med framdämpare och konstaterat att E34, E32 & E31 har samma mått på (insats)dämparna.
Finns lite varianter på topplagringarna, slänger upp någon bild på hur E31 ser ut.
Gängan är M14, 'tappen' genom topplagringen är 16mm och länden på tappen+gänga är ca 68mm.
(ursäkta för kassa bilder..)
Har tankar på att skaffa M-dämpare till E34 eller dylikt, finns väldigt dåligt med alternativ till E31.
Hade Bilstein på min förra 850, och gillade inte dom, och något annat finns i princip inte.
Någon som har fler tips?
Finns lite varianter på topplagringarna, slänger upp någon bild på hur E31 ser ut.
Gängan är M14, 'tappen' genom topplagringen är 16mm och länden på tappen+gänga är ca 68mm.
(ursäkta för kassa bilder..)
Har tankar på att skaffa M-dämpare till E34 eller dylikt, finns väldigt dåligt med alternativ till E31.
Hade Bilstein på min förra 850, och gillade inte dom, och något annat finns i princip inte.
Någon som har fler tips?
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Har varit på semester i Thailand, men största delen av tiden gick åt på sjukhus och liggandes med benet högt på hotellrum..
Vurpade med moppe/skooter och fick ett brutet knä som behövde skruvas ihop..
Som tröst hade jag lite delar liggandes när jag kom hem (bilder längre ner), men det lär ju ta en stund innan jag kan få dit dom, haltar omkring på kryckor nu!
Tänkte köra med Eibach fjädrar fram och CSi fjädrar bak, som ska vara den hårdaste kombinationen man kan få.
Tyvärr begär BMW (Grästorp) dryga 2000kr/st för CSi bakfjädrarna!!!! Någon som vet var man kan få tag i såna till bra pris???
Dessutom verkar 'muttrarna' saknas för att låsa framdämparna i fjäderbenet,
ska vara samma som E34 mfl.. kan man köpa dessa billigt någonstans?
Är det förresten någon som kortat ner 'styrarmarna' ute vid spindelleden på en E34/E32/E31?
Funderar på det alternativet för att få snabbare styrning, men tvivlar på att dom går att kapa och svetsa.. någon som testat?
Dämpare:
Bromsskivor
Vurpade med moppe/skooter och fick ett brutet knä som behövde skruvas ihop..
Som tröst hade jag lite delar liggandes när jag kom hem (bilder längre ner), men det lär ju ta en stund innan jag kan få dit dom, haltar omkring på kryckor nu!
Tänkte köra med Eibach fjädrar fram och CSi fjädrar bak, som ska vara den hårdaste kombinationen man kan få.
Tyvärr begär BMW (Grästorp) dryga 2000kr/st för CSi bakfjädrarna!!!! Någon som vet var man kan få tag i såna till bra pris???
Dessutom verkar 'muttrarna' saknas för att låsa framdämparna i fjäderbenet,
ska vara samma som E34 mfl.. kan man köpa dessa billigt någonstans?
Är det förresten någon som kortat ner 'styrarmarna' ute vid spindelleden på en E34/E32/E31?
Funderar på det alternativet för att få snabbare styrning, men tvivlar på att dom går att kapa och svetsa.. någon som testat?
Dämpare:
Bromsskivor
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn
Liten uppdatering.. Har fått fjädrarna. Hårdaste framfjädrarna som finns till E31, men bakfjädrarna är inte lika hårda, så tanken är att kompensera med hårdare 'motorsport fjädrar' framöver.
Inget mek med bilen, går fortfarande på kryckor..frustrerande med delar som ligger och väntar på montering!
Info om e31 fjädrar från Wuffer.net forum:
BMW Euro M-Sport springs:
Increase in spring rate:
Front = +35%
Rear = +30%
Balance front to rear wheel rate = 44/56%
Natural frequency:
front suspension = 1.19Hz
rear suspension is 1.32Hz.
BMW CSi:
Increase in spring rate:
Front = +51%
Rear = +68%
Balance front to rear wheel rate = 41/59%
Natural frequency:
front suspension = 1.26Hz
rear suspension is 1.50Hz.
Dinan Stage I:
Increase in spring rate:
Front = +23%
Rear = +20%
Balance front to rear wheel rate = 44/56%
Natural frequency:
front suspension = 1.14Hz
rear suspension is 1.27Hz.
Eibach:
Spring rate change:
Front = +76%
Rear = +12%
Balance front to rear wheel rate = 54/46%
Natural frequency:
front suspension = 1.36Hz
rear suspension is 1.22Hz.
H&R Sport Springs:
Spring rate change:
Front = +32%
Rear = -16% (minus 16%)
Balance front to rear wheel rate = 55/45%
Natural frequency:
front suspension = 1.18Hz
rear suspension is 1.06Hz.
Inget mek med bilen, går fortfarande på kryckor..frustrerande med delar som ligger och väntar på montering!
Info om e31 fjädrar från Wuffer.net forum:
BMW Euro M-Sport springs:
Increase in spring rate:
Front = +35%
Rear = +30%
Balance front to rear wheel rate = 44/56%
Natural frequency:
front suspension = 1.19Hz
rear suspension is 1.32Hz.
BMW CSi:
Increase in spring rate:
Front = +51%
Rear = +68%
Balance front to rear wheel rate = 41/59%
Natural frequency:
front suspension = 1.26Hz
rear suspension is 1.50Hz.
Dinan Stage I:
Increase in spring rate:
Front = +23%
Rear = +20%
Balance front to rear wheel rate = 44/56%
Natural frequency:
front suspension = 1.14Hz
rear suspension is 1.27Hz.
Eibach:
Spring rate change:
Front = +76%
Rear = +12%
Balance front to rear wheel rate = 54/46%
Natural frequency:
front suspension = 1.36Hz
rear suspension is 1.22Hz.
H&R Sport Springs:
Spring rate change:
Front = +32%
Rear = -16% (minus 16%)
Balance front to rear wheel rate = 55/45%
Natural frequency:
front suspension = 1.18Hz
rear suspension is 1.06Hz.
- Rallyfinnen
- Posts: 265
- Joined: 07 Jul 2007, 09:16
- Location: Sollebrunn