M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
En t4 kopparpackning och avgaspasta ska det fan vara tätt?!
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Det är mellan topp och grenrör det läcker lite. Hmm känns det inte riskabelt att ha avgaspasta där? Känns ju sådär om man skulle få in det i turbon...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3 E30 Turbo on the road again!
Presis vad jag satt å tänkteM3JONAS wrote:Det är mellan topp och grenrör det läcker lite. Hmm känns det inte riskabelt att ha avgaspasta där? Känns ju sådär om man skulle få in det i turbon...
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
-
Det äter turbinen utan bekymmer, kleta på du.
Hur är grenröret byggt, en lång hel fläns eller uppdelad? Delade fläns ger 100% bättre chans att få tätt.
Hur är grenröret byggt, en lång hel fläns eller uppdelad? Delade fläns ger 100% bättre chans att få tätt.
/Per
a.k.a. Jevlar
a.k.a. Jevlar
Per Eriksson wrote:Det äter turbinen utan bekymmer, kleta på du.
Det är en lång flänsrackare. Man kanske skulle snitta upp den menar du? Frågan är bara hur mycket spänningar det är i skiten. Med lite otur får man väl aldrig dit det på toppen igen!?

jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Nisse Järnet
Jag kör originalpackning och lite Berner på varje sida, funkar perfekt 

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Vanligt packningssilikon på båda sidorna av packningen funkar faktiskt otroligt bra
V8
Jag brukar sätt dit raka saker 

M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
erikjakan wrote:Jag brukar sätt dit raka saker
Haha jag med! Nu har jag planat grenröret igen iaf, även snittat det mellan cylindrarna. Nu ska det bara beställas nya packningar innan det är åkdags igen! Måste tyvärr även fixa några dåliga gängor i toppen. Bläää
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Nu verkar soppapumparna jävlas med mig.
Tjuter som en stucken gris efter att man kört en bit med bilen. Låter värre än en 044:a trots att jag har pumparna i tanken.
Det märkliga är att om jag rycker strömmen till en av pumparna så låter det inte illa. Spelar ingen roll vilken av pumparna man kopplar ur, det tystnar ändå.
Hur fan kan detta komma sig? Har inte kollat om soppatrycket sjunker men det låter tillräckligt mycket för att det ska vara irriterande att åka i bilen och även för att man ska bli orolig att en pump ska rasa helt.
Setupen består av två deatschwerkspumpar i en catchtank på ca 8 liter. Därefter går slangarna till ett y-kors och vidare in i soppafiltret. Returen går ner i catchtanken igen.
Tjuter som en stucken gris efter att man kört en bit med bilen. Låter värre än en 044:a trots att jag har pumparna i tanken.
Det märkliga är att om jag rycker strömmen till en av pumparna så låter det inte illa. Spelar ingen roll vilken av pumparna man kopplar ur, det tystnar ändå.
Hur fan kan detta komma sig? Har inte kollat om soppatrycket sjunker men det låter tillräckligt mycket för att det ska vara irriterande att åka i bilen och även för att man ska bli orolig att en pump ska rasa helt.
Setupen består av två deatschwerkspumpar i en catchtank på ca 8 liter. Därefter går slangarna till ett y-kors och vidare in i soppafiltret. Returen går ner i catchtanken igen.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Du har inget förfilter eller något sånt till pumparna som satt igen då?
Mina pumpar började låta konstigt och då visade det sig att förfiltret på orginalpumpen i tanken hade satt igen sig. Var som en grå hinna av jättesmått metalspån på det..
Mina pumpar började låta konstigt och då visade det sig att förfiltret på orginalpumpen i tanken hade satt igen sig. Var som en grå hinna av jättesmått metalspån på det..
Rickard Bäcker
På pumparna som sitter i catchtanken har jag faktiskt inga filter utan bara ett finmaskigt nät som filtrerar det värsta.flexbert wrote:Du har inget förfilter eller något sånt till pumparna som satt igen då?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Det är så det såg ut på min också fast i orginaltanken.M3JONAS wrote:På pumparna som sitter i catchtanken har jag faktiskt inga filter utan bara ett finmaskigt nät som filtrerar det värsta.flexbert wrote:Du har inget förfilter eller något sånt till pumparna som satt igen då?
Var som ett litet nät i en plastgrej som var helt igensatt.
Rickard Bäcker
Var vanliga soppafiltret som geggat ihop igen. Nu hoppas vi att det blir tyst igen 

jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Var försiktig om du ska dela upp flänsen, den lär spänna iväg åt olika håll och behövas spännas tillbaka på toppen! Det går ju alltid att värma och justera rak, men med tanke på hur länge du har haft en lång rak fläns så lär det finnas spänningar. Är det tätt nu så är det bara att gasa!
M535i -87
M5 -91
320i -87
Jeep Cherokee -94
M5 -91
320i -87
Jeep Cherokee -94
-
Hej Jonas.
Efter och ha läst hela din tråd om trollet i lådan, måste jag bara säga att jag är mycket imponerad över ditt gå på humör.
Man har lidit och känt av dom glada stunder du har hatt med din snurra, som också har satt punkt för min beslut ångest
för mitt planerade och kommande e30 projekt om det ska vara BB eller 4 banger.
Fast det blir inte 14 men en 42à som ska få lida pin, lite mot alla vindar och bäckar men det är ju just det som är så roligt och ger
utmaning.
Har ju hatt den stora glädja för många år sen och lekt med en lånad m3 i rc utförande och 4 hjuls grepp gamla div 2, som ligger som bas
bak i huvudet för ett bygge sen många år.
500+ snurr hästar gav spark i röven då och gör säker det nu, fast kanske inte i dom mått för en 42à.
Men tack iaf för din ovetande motivation för min del ..mvh sven
Efter och ha läst hela din tråd om trollet i lådan, måste jag bara säga att jag är mycket imponerad över ditt gå på humör.
Man har lidit och känt av dom glada stunder du har hatt med din snurra, som också har satt punkt för min beslut ångest
för mitt planerade och kommande e30 projekt om det ska vara BB eller 4 banger.
Fast det blir inte 14 men en 42à som ska få lida pin, lite mot alla vindar och bäckar men det är ju just det som är så roligt och ger
utmaning.
Har ju hatt den stora glädja för många år sen och lekt med en lånad m3 i rc utförande och 4 hjuls grepp gamla div 2, som ligger som bas
bak i huvudet för ett bygge sen många år.
500+ snurr hästar gav spark i röven då och gör säker det nu, fast kanske inte i dom mått för en 42à.
Men tack iaf för din ovetande motivation för min del ..mvh sven
Vårkänslorna börjar komma så nu börjar man meka lite igen 
Dags för diffen att få sig en översyn tänkte jag samt ny utväxling för att slippa växla så mycket. Är det någon här som e haj på inschimsning av kronhjul samt som vet hur medbringaren skall dras med moment och ny knäckhylsa?

Dags för diffen att få sig en översyn tänkte jag samt ny utväxling för att slippa växla så mycket. Är det någon här som e haj på inschimsning av kronhjul samt som vet hur medbringaren skall dras med moment och ny knäckhylsa?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290