Page 77 of 80

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 29 Jun 2011, 12:18
by erikjakan
Brostugan ikväll Jonas!

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 29 Jun 2011, 14:24
by M3JONAS
erikjakan wrote:Brostugan ikväll Jonas!



Jajjemen!

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 03 Jul 2011, 19:02
by Dinan2.5
M3JONAS wrote:
vectramicke wrote:Bestämmer du dug för mer effekt å mer soppa har jag en weldon 2025a till salu :)


Hur långt räcker en sån? ;)

Vilka bilar har 3,5 eller ev 3,8 bars soppatrycksregulator som passar mot originalrailen? Någon som vet? Är väl iofs standardmått tror jag.


Här säljer dom olika regulatorer som passar originalrailen:

http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/944FUELREG.html

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 03 Jul 2011, 19:51
by Pimplaren

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 03 Jul 2011, 21:12
by M3JONAS
Tjusigt Turtle ;)

Regulatorn är numera ombyggd med PPF´s ombyggnadskit.
Dessvärre sjunker nu soppatrycket när man laddar och varvar lite så jag misstänker att en soppapump inte är som den ska. hejja Walbro ;)
Som tur är så köpte jag ett par nya Detschwerkspumpar i veckan och jag har fått tag på en till extratank så nu ska det byggas om soppasystem i veckan! Sen kan vi ladda på mera igen ;)

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 03 Jul 2011, 21:20
by Pimplaren
Vilken tur! du kan ju inte gå ner på lowboost :mrgreen:

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 03 Jul 2011, 21:32
by M3JONAS
Nope, laddar ju bara 1,35 nu på grundladd! ;)

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 03 Jul 2011, 21:49
by Pimplaren
M3JONAS wrote:Nope, laddar ju bara 1,35 nu på grundladd! ;)


Ja usch! på smallblock måste man ladda perverst :oops:

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 03 Jul 2011, 22:07
by M3JONAS
Pimplaren wrote:
M3JONAS wrote:Nope, laddar ju bara 1,35 nu på grundladd! ;)


Ja usch! på smallblock måste man ladda perverst :oops:


Hörrö grabben! Jag åker ju faktiskt 2,4 liter, det är stoor maskin juu ;)

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 22 Jul 2011, 00:24
by M3JONAS
Nu är nya soppasystemet klart. Kapade av den extratanken som sitter bakom ryggstödet på M3:orna och delade upp den i 2 delar. I lilla delen som rymmer ca 8 liter soppa satte jag ner 2 Deutschwerkspumpar. Den tankdelen får nu funka som en catchtank som förses med soppa från stora tanken.

Dessvärre så funkade det piss vid första provkörningen. Soppatrycket sjönk på högre varv/ladd istället för att öka :(
Verkar som om soppafiltret är igensatt trots att det såg rent å fint ut. Provade utan filter och då gick det iaf bättre.

Mao så var det nog inte det minsta felet på mina Walbropumpar trots 4 års alkoholmissbruk ;)

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 22 Jul 2011, 07:46
by Lukas.
M3JONAS wrote:Nu är nya soppasystemet klart. Kapade av den extratanken som sitter bakom ryggstödet på M3:orna och delade upp den i 2 delar. I lilla delen som rymmer ca 8 liter soppa satte jag ner 2 Deutschwerkspumpar. Den tankdelen får nu funka som en catchtank som förses med soppa från stora tanken.

Dessvärre så funkade det piss vid första provkörningen. Soppatrycket sjönk på högre varv/ladd istället för att öka :(
Verkar som om soppafiltret är igensatt trots att det såg rent å fint ut. Provade utan filter och då gick det iaf bättre.

Mao så var det nog inte det minsta felet på mina Walbropumpar trots 4 års alkoholmissbruk ;)


Pumpar du soppa till "catchtanken" från stora tanken, eller hur funkar det? Kul idé med att använda extratanken!

Mvh

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 22 Jul 2011, 09:14
by M3JONAS
Lukas. wrote:
M3JONAS wrote:Nu är nya soppasystemet klart. Kapade av den extratanken som sitter bakom ryggstödet på M3:orna och delade upp den i 2 delar. I lilla delen som rymmer ca 8 liter soppa satte jag ner 2 Deutschwerkspumpar. Den tankdelen får nu funka som en catchtank som förses med soppa från stora tanken.

Dessvärre så funkade det piss vid första provkörningen. Soppatrycket sjönk på högre varv/ladd istället för att öka :(
Verkar som om soppafiltret är igensatt trots att det såg rent å fint ut. Provade utan filter och då gick det iaf bättre.

Mao så var det nog inte det minsta felet på mina Walbropumpar trots 4 års alkoholmissbruk ;)


Pumpar du soppa till "catchtanken" från stora tanken, eller hur funkar det? Kul idé med att använda extratanken!

Mvh



Japp i vanliga tanken sitter en walbro som pumpar upp soppan till catchtanken. Därifrån pumpas det sedan fram till railen via ett filter. Returen från railen går in i catchtanken och från catchtanken går det sen en grov retur tillbaks till vanliga tanken för att förhindra att det blir övertryck i catchtanken.

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 22 Jul 2011, 11:21
by Lukas.
Smutt, låter som att du bara behöver lägga lite härliga mil sommarn som är kvar nu! Eller planerar du fler uppgraderingar inom kort?

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 26 Jul 2011, 10:10
by M3JONAS
Nu är hela soppasystemet uppdaterat med nya pumpar, nytt y-kors, nytt filter mm. Dock så sjunker soppatrycket fortfarande på varv/ladd.
Konstaterar att soppatrycksregulatorn läcker på luftsidan vilketsjälvklart gör att trycket förvsinner och soppatrycket sjunker. Är nu på jakt efter en regulator som ger minst 3,8 bar och som passar i originalrailen? Någon som har tips?

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 26 Jul 2011, 12:32
by Bmw*Alex
m5 3.8 har den regulatorn 3.5 bar eller 3.8 bar ?

mvh

M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 04 Aug 2011, 07:29
by Magnaten
Höll det ihop i fjällbänken?

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 04 Aug 2011, 09:58
by M3JONAS
Magnaten wrote:Höll det ihop i fjällbänken?



Nope, turboras.