Page 76 of 80

Posted: 05 Oct 2010, 20:34
by M3JONAS
Erik: Ja båge ska i i vilket fall somhelst!

Nja, är väl inte jätteofta man utnyttjar alla effekt men ibland vore det ju skoj med lite mer mos... Vore ju kul att åka en låg 10:a på strippen och på bana går det faktiskt rätt bra att utnyttja effekten på rakorna när man åker r-däck.

Posted: 05 Oct 2010, 22:04
by STRANGLED
Hansa wrote:
M3JONAS wrote:http://www.bars.se/default.asp?id=96;0

Denna dära!
Hur funkar det där? bara tippa ner i kylaren/expansionskärlet och hoppas på det bästa? =)


Den där mosar du ner i övre kylarslangen !

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 02 Jun 2011, 14:34
by M3JONAS
Nu är bilen på rull igen.

Vintern/våren sommaren har ägnats till att (förutom att ligga i soffan och pilla mig i naveln) byta topp och wastegate.
Toppen som sitter på nu är en cnc portat topp från Köhler med argare kammar än förut.
Wastegaten blev en Precision 46mm.

Första provkörningen blev idag och trots att jag byggt om grenröret för bättre flöde till wg så skenar laddet ändå :(
Bottnad laddtrycksmätare (2,5bar plus) innebär att tryckrör lossnar och går av så nu får man bygga nytt :(
Måste nog plocka isär wg´n för att se om det kan fastnat skit i den så den inte öppnar eller vad som kan ha hänt. E inte als sugen på att bygga nytt grenrör, dp mm nu.

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 02 Jun 2011, 15:26
by Ronnie AVR
Kul bilen är ihop igen Jonas. Blev den tät med ringarna och så?

Tråkigt med skenande ladd bara men är du inte sugen på pröva nån 60 mm wg istället då för bygga om allt igen?

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 02 Jun 2011, 16:00
by M3JONAS
Ronnie AVR wrote:Kul bilen är ihop igen Jonas. Blev den tät med ringarna och så?

Tråkigt med skenande ladd bara men är du inte sugen på pröva nån 60 mm wg istället då för bygga om allt igen?

Den trycker inte alls ur sig vatten längre så det blev kanon. Ska bara ta tag i bögjobbet och efterdra skiten så ska det vara helt 100 sen får vi hoppas.

Testade 60mm förut och det var ingen skillnad. Får nog skylla på grenrörskonstruktören att det inte lirar eller om det kan vara något knas med nya wg´n eller skit i tryckslangen etc till den. Sååå stor skillnad borde det inte vara i flöde på nya och gamla wg´n att det skiljer runt 1bar ladd runt 5000rpm. Känns snarare som att den nya inte öppnar alls. Det blir kvällens/helgens jobb ;) Nytt tryckrör står först på programmet ;)

Hmm, undrar hur mycket vrid det kan vara med 2,5 bars övertryck vid 5000rpm?! ;) När Ärtan bromsade backade vi ner på laddet till ca 1,5 runt 5000rpm då vi passerade 800nm på hjulen med närmare 2bar... ;)

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 02 Jun 2011, 16:47
by vectramicke
Bestämmer du dug för mer effekt å mer soppa har jag en weldon 2025a till salu :)

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 02 Jun 2011, 19:53
by robbz
härligt att den rullar!!

vad får man ge för ett cnc portad köhlertopp? :shock:
-lär ju inte vara sheizebilligt.....

hoppas du får kontroll på laddet nu.
/mvh

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 02 Jun 2011, 20:35
by M3JONAS
vectramicke wrote:Bestämmer du dug för mer effekt å mer soppa har jag en weldon 2025a till salu :)
Hur långt räcker en sån? ;)

Vilka bilar har 3,5 eller ev 3,8 bars soppatrycksregulator som passar mot originalrailen? Någon som vet? Är väl iofs standardmått tror jag.

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 02 Jun 2011, 20:36
by M3JONAS
Köhlertoppen hade jag liggande så den kostade ingenting nu ;)

Har för mig att den kosatde nånstans runt 20-25 plus moms inklusive insugspackningar och kammar, ventiler mm.

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 02 Jun 2011, 22:07
by erikjakan
Vad har du för fjädrar i Wgn?

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 02 Jun 2011, 23:32
by M3JONAS
Laddtrycksproblemet är förhoppningsvis löst...
Klantskallen som hade monterat wg´n hade missat att det fanns två undre anslutningar och hade bara anslutit den ena. Nu är den andra anslutningen pluggad så wg´n borde funka nu. Nu är det bara att bygga ett nytt tryckrör så är man redo igen ;)

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 23 Jun 2011, 00:51
by M3JONAS
Nu funkar det kanon med laddtrycket. Liten tendens till att det drar iväg på varv men stannar vid ca 1,4 bar. Det är rätt lagom som grundladd känns det som.
Har varit ute å loggat lite för att koll mappningen och det gick för magert. Fick mata på rätt mycket mer soppa och det borde ju innebära att nya toppen och kammarna gjort underverk för flödet! Nu är bara bekymret att spridarna ligger på över 90% dutycycle redan på grundladd. Tidigare låg de på 92% vid full-boost (1,95bar)

Någon som har en btr med 3,8 eller 4,0 bars grundtryck att sälja som passar i originalrailen?

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 23 Jun 2011, 06:36
by Bonje
Varför inte kötta av toppen på din regulator och montera en topp med ställskruv?

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 23 Jun 2011, 07:26
by M3JONAS
Bonde, passar det org regulatorn? Fick för mig att det var till någon annan modell? Var det förresten du som hade en m3 xtratank till salu förut? Finns den isf kvar?

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 25 Jun 2011, 08:29
by Bonje
Ehh jag vet inte exakt om det passar till M3:ans regulator.
Jag hade sån topp till min, men hade bytt till någon Volvo regulator som hade skruvad anslutning mot railen (ogillar slang o klämma) på returen lödde jag dit en nippel.. Meck!!

Om jag inte sålt tanken så borde Johan Kihl ha fått den med bilen. Minns faktist inte. :roll:

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 29 Jun 2011, 09:51
by Ronnie AVR
det blev fin bilen till jobbet ser jag :D

Re: M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 29 Jun 2011, 10:27
by M3JONAS
Ronnie AVR wrote:det blev fin bilen till jobbet ser jag :D
Jajjemen! ;)

Å nu fick jag ett paket från Bäckis så nu ska det modifieras soppasystem inom de närmaste dagarna ;)

Någon som vill köpa 2 Walbropumpar som rullat 4 säsonger på E85?! :P Lite rysk roulettevarning att köra med dem känns det som...