Page 73 of 80
Posted: 01 Aug 2010, 23:42
by M3JONAS
Nu sitter jag i Visby och väntar på att få komma hem till fastlandet igen.
Har varit nere och kört på Gotland ring ett par dagar.
Tyvärr sa bromsbeläggen fram upp sig helt idag så det blev bara körning halva dan.
Annars funkar bilen rätt bra på bana. Känns lite orolig i bak och självklart skulle man vilja ha mer fäste/däck.
Men det är iaf förbannat skoj att köra och man var iaf inte långsammast på banan. Var ett par porsche gt3rs och en ferrari 430 som inte hängde med iaf.
Posted: 02 Aug 2010, 00:02
by Pimplaren
Skoj
smekte du på med fulladd?
Posted: 02 Aug 2010, 00:52
by M3JONAS
Pimplaren wrote:Skoj
smekte du på med fulladd?
Testade något varv med det men det blev mest yvigt å svårkört då. Annars låg jag mest å mös omkring med 1,5-1,7 bar som maxladd
Posted: 02 Aug 2010, 08:02
by Blown M5
Kul att det funkar med nya lådan! Gjorde du adapter eller svetsade du om svepet?
Posted: 02 Aug 2010, 21:18
by M3JONAS
När jag köpte lådan var den redan omsvetsad.
Nu ska jag förhoppningsvis riva ner lådan i veckan och byta koppling. Känns inte hlet bra tt åka Tilton så det blir tillbaks till 765 plattan och sinterlamell igen.
Posted: 02 Aug 2010, 23:35
by Ola t
vad har du för utväxling på den lådan?
Överväxel på 6an?
Posted: 02 Aug 2010, 23:43
by Pimplaren
Ola t wrote:vad har du för utväxling på den lådan?
Överväxel på 6an?
Lättare utväxling på alla växlar.. en 5vxl lådas 5a är lika som dennas 6a.. hänger du med?:)
Posted: 03 Aug 2010, 09:42
by M3JONAS
Ola t wrote:vad har du för utväxling på den lådan?
Överväxel på 6an?
4,23
2,53
1,67
1,23
1,00
0,83
Mtcket växlande blir det tillsammans med 3,91 i röven.
Nånstans runt 3,5 skulle nog bli bättre.
Hur går det för dig med nya lådan?
Posted: 03 Aug 2010, 11:12
by martin n
de e ju ett sånt sjukt hopp mellan 1.an och 2.an. använder du 1.an nått?
1.an e ju som en lågväxel jämfört med resten?
//martin
Posted: 03 Aug 2010, 11:49
by M3JONAS
martin n wrote:de e ju ett sånt sjukt hopp mellan 1.an och 2.an. använder du 1.an nått?
1.an e ju som en lågväxel jämfört med resten?
//martin
Nja, så farligt blir det inte. Gör 55 på 1:an och 92 på 2:an så det känns inte onormalt på så vis. Men visst tar 1:an slut rätt snabbt
På gamla lådan var det 3,82 på 1:an och 2,19 på 2:an. Rätt stort steg där med.
Posted: 03 Aug 2010, 12:28
by christian_h
Så du har fått ditt lådan du köpte av mig du vart nöjd hoppas ja
Posted: 03 Aug 2010, 12:30
by M3JONAS
christian_h wrote:Så du har fått ditt lådan du köpte av mig du vart nöjd hoppas ja
Ja för fan, den lirar! Ska bara byta koppling igen så ska det förhoppningsvis bli ännu bättre
Posted: 03 Aug 2010, 12:42
by christian_h
passa svepet som va på lr fick du göra om nått
Posted: 03 Aug 2010, 14:03
by M3JONAS
christian_h wrote:passa svepet som va på lr fick du göra om nått
Det passade! Liiiite konstig vinkel dock men inte mer än att man får schimsa växellådsbalken och finlira lite på växellänkaget
Posted: 15 Aug 2010, 22:10
by M3JONAS
Har hållt på och bråkat en hel del med kopplingen.
I samband med lådbytet monterade jag dit en treskivig tiltonkoppling eftersom det var den enda kopplingen som jag hade som passade på grova axeln. Funkade skapligt men lite knepigt att få i 1:an och backen, kändes att det inte kopplade ur helt och hållet.
Men eftersom jag är lite anti till tiltonkopplingarna så ville jag hellre montera dit en 765 platta med sinter igen. Problemet då var att kopplingen inte fick plats i svepet på lådan. Antragligen kommer svepet på min låda ifårn en m1+ maskin med 125mm koppling.
Men nu har vi iaf svetsat om huset och skruvat upp lådan med en ny 8 puckad sinterlamell.
Dock så kopplar det fortfarande inte ur helt 100
Börjar fundera på om huvudcylindern kan ha sagt upp sig. kopplingen känns helt ok men det är bara precis i botten som dragläget är och det kopplar som sagt var inte ur helt. För inte ska det behöva vara så kinkigt med exakt längd på kopplingspinnen så att det kan vara den som ställer till bekymmer?!
Posted: 16 Aug 2010, 08:21
by Bonje
Har du rätt längd på urtrampningslagret?
Min koppling till 318 är precis som du beskriver..
Jag har kontrollmätt och jag behöver ett 5mm längre urtrampningslager för att kopplingsgaffeln ska jobba i rätt läge.
Posted: 16 Aug 2010, 09:30
by M3JONAS
Bonje wrote:Har du rätt längd på urtrampningslagret?
Min koppling till 318 är precis som du beskriver..
Jag har kontrollmätt och jag behöver ett 5mm längre urtrampningslager för att kopplingsgaffeln ska jobba i rätt läge.
Jag måttade innan jag kastade i lådan och jag har förlängt urtramningslagret så att jag nu har ett spel på ca 4-5mm mellan fjädrarna på tryckplattan och när lagret bottnar på kopplingsarmen i lådan. Vet itne om det finns något exakt mått som det "ska" vara men tyckte att det kändes rimligt med tanke på att lamellen ska kunna slitas etc.