M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nu sitter jag i Visby och väntar på att få komma hem till fastlandet igen.
Har varit nere och kört på Gotland ring ett par dagar.
Tyvärr sa bromsbeläggen fram upp sig helt idag så det blev bara körning halva dan.
Annars funkar bilen rätt bra på bana. Känns lite orolig i bak och självklart skulle man vilja ha mer fäste/däck.

Men det är iaf förbannat skoj att köra och man var iaf inte långsammast på banan. Var ett par porsche gt3rs och en ferrari 430 som inte hängde med iaf. ;)
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Skoj :) smekte du på med fulladd? 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Pimplaren wrote:Skoj :) smekte du på med fulladd? 8)


Testade något varv med det men det blev mest yvigt å svårkört då. Annars låg jag mest å mös omkring med 1,5-1,7 bar som maxladd ;)
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Kul att det funkar med nya lådan! Gjorde du adapter eller svetsade du om svepet?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

När jag köpte lådan var den redan omsvetsad.

Nu ska jag förhoppningsvis riva ner lådan i veckan och byta koppling. Känns inte hlet bra tt åka Tilton så det blir tillbaks till 765 plattan och sinterlamell igen.
User avatar
Ola t
Posts: 116
Joined: 20 Nov 2005, 22:33
Location: Öland

Post by Ola t »

vad har du för utväxling på den lådan?

Överväxel på 6an?
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Ola t wrote:vad har du för utväxling på den lådan?

Överväxel på 6an?


Lättare utväxling på alla växlar.. en 5vxl lådas 5a är lika som dennas 6a.. hänger du med?:)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ola t wrote:vad har du för utväxling på den lådan?

Överväxel på 6an?


4,23
2,53
1,67
1,23
1,00
0,83

Mtcket växlande blir det tillsammans med 3,91 i röven.
Nånstans runt 3,5 skulle nog bli bättre.

Hur går det för dig med nya lådan?
User avatar
martin n
Posts: 65
Joined: 20 Jan 2009, 09:55
Location: Borgholm

Post by martin n »

de e ju ett sånt sjukt hopp mellan 1.an och 2.an. använder du 1.an nått?

1.an e ju som en lågväxel jämfört med resten?


//martin
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

martin n wrote:de e ju ett sånt sjukt hopp mellan 1.an och 2.an. använder du 1.an nått?

1.an e ju som en lågväxel jämfört med resten?


//martin


Nja, så farligt blir det inte. Gör 55 på 1:an och 92 på 2:an så det känns inte onormalt på så vis. Men visst tar 1:an slut rätt snabbt ;)

På gamla lådan var det 3,82 på 1:an och 2,19 på 2:an. Rätt stort steg där med.
christian_h
Posts: 459
Joined: 18 Aug 2007, 15:47
Location: arvika

Post by christian_h »

Så du har fått ditt lådan du köpte av mig du vart nöjd hoppas ja :)
E30 med s62 m5 kompressor

Brukis 525d M-sport e61(såld)
330d m-sport 05(såld)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

christian_h wrote:Så du har fått ditt lådan du köpte av mig du vart nöjd hoppas ja :)


Ja för fan, den lirar! Ska bara byta koppling igen så ska det förhoppningsvis bli ännu bättre ;)
christian_h
Posts: 459
Joined: 18 Aug 2007, 15:47
Location: arvika

Post by christian_h »

passa svepet som va på lr fick du göra om nått :)
E30 med s62 m5 kompressor

Brukis 525d M-sport e61(såld)
330d m-sport 05(såld)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

christian_h wrote:passa svepet som va på lr fick du göra om nått :)


Det passade! Liiiite konstig vinkel dock men inte mer än att man får schimsa växellådsbalken och finlira lite på växellänkaget ;)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Har hållt på och bråkat en hel del med kopplingen.
I samband med lådbytet monterade jag dit en treskivig tiltonkoppling eftersom det var den enda kopplingen som jag hade som passade på grova axeln. Funkade skapligt men lite knepigt att få i 1:an och backen, kändes att det inte kopplade ur helt och hållet.
Men eftersom jag är lite anti till tiltonkopplingarna så ville jag hellre montera dit en 765 platta med sinter igen. Problemet då var att kopplingen inte fick plats i svepet på lådan. Antragligen kommer svepet på min låda ifårn en m1+ maskin med 125mm koppling.

Men nu har vi iaf svetsat om huset och skruvat upp lådan med en ny 8 puckad sinterlamell.
Dock så kopplar det fortfarande inte ur helt 100 :( Börjar fundera på om huvudcylindern kan ha sagt upp sig. kopplingen känns helt ok men det är bara precis i botten som dragläget är och det kopplar som sagt var inte ur helt. För inte ska det behöva vara så kinkigt med exakt längd på kopplingspinnen så att det kan vara den som ställer till bekymmer?!
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Har du rätt längd på urtrampningslagret?

Min koppling till 318 är precis som du beskriver..
Jag har kontrollmätt och jag behöver ett 5mm längre urtrampningslager för att kopplingsgaffeln ska jobba i rätt läge.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bonje wrote:Har du rätt längd på urtrampningslagret?

Min koppling till 318 är precis som du beskriver..
Jag har kontrollmätt och jag behöver ett 5mm längre urtrampningslager för att kopplingsgaffeln ska jobba i rätt läge.


Jag måttade innan jag kastade i lådan och jag har förlängt urtramningslagret så att jag nu har ett spel på ca 4-5mm mellan fjädrarna på tryckplattan och när lagret bottnar på kopplingsarmen i lådan. Vet itne om det finns något exakt mått som det "ska" vara men tyckte att det kändes rimligt med tanke på att lamellen ska kunna slitas etc.
Post Reply