Page 8 of 16

Posted: 16 Feb 2008, 16:15
by Terror_Flynn
Dom röda spridarna från Saab 9000 Turbo (-94 till -98 ) flödar 352cc/min vid 3 bar och är 12 ohm.

Är flödet tillräckligt för ett snikbygge?
Är det rätt ohm för en M20B20?

Sen så är ju spridarbilden dubbelstråle för 4-ventilsmotorer, är det något som kommer att inverka negativt på en M20 motor?

Posted: 19 Feb 2008, 16:13
by Terror_Flynn
Nån som vet om saabspridarna funkar till en M20B20 motor?

Posted: 19 Feb 2008, 16:23
by p_stman
dom funkar.. bara bulta i.

Posted: 20 Feb 2008, 08:15
by p_henriksson
edström wrote:du lär ju få göra nått med topppackningen inte lär den ligga där spec länge med 0,7 i ladd!


du kan lugnt och ledigt åka 1bar i ladd, har du det riktigt fint mappat kan man åka säkert 1,4 -1,5 bar med original packning och bultar. så då är 0,7 i ladd! ganska lugnt ^^,

Posted: 20 Feb 2008, 08:44
by Roobin
p_henriksson wrote:
edström wrote:du lär ju få göra nått med topppackningen inte lär den ligga där spec länge med 0,7 i ladd!


du kan lugnt och ledigt åka 1bar i ladd, har du det riktigt fint mappat kan man åka säkert 1,4 -1,5 bar med original packning och bultar. så då är 0,7 i ladd! ganska lugnt ^^,


lugnt o ledigt upp till 1 bar vete fasiken, ladda typ bara 0.6 i min m20b20 med orörd topp, tog inte lång tid innan packningen gick på den inte. Men vissa andra verkar ha klarat sig utan problem verkar de som :x :?

Posted: 20 Feb 2008, 09:07
by ecm_z28
om man har en icke kattad m20b20 alt. m20b23 vad pallar dom för tryck, 0,5-0,6?

funderar på ett skruvat projekt.. gillar inte avgasbroms ;)

Posted: 20 Feb 2008, 21:15
by Terror_Flynn
Vad tror ni om en sån där lite tjockare toppackning från mekonomen och sen 12.9 bultar, skulle det funka som en väldigt snikig version av MLS + ARP ?

Posted: 22 Feb 2008, 07:33
by m50_micke
Terror_Flynn wrote:Vad tror ni om en sån där lite tjockare toppackning från mekonomen och sen 12.9 bultar, skulle det funka som en väldigt snikig version av MLS + ARP ?



jag tog tjockare orginal packning och 12,9 bultar, gick och ladda mycket mer än med orginal sträckbultar.. innan packningen gick

iförsej så slipade jag ur klackarna i förbränningsrummet när jag endå hade toppen ur..

Posted: 25 Feb 2008, 03:51
by Terror_Flynn
Tjena!

Tänkte höra lite om ni har några förslag på billiga och begagnade turboagg som passar till ett snikbygge?

Två snurror jag själv kan komma på är ju Garret T25 turbon från t.ex Saab 9000 och Mitsubishi TD04-15t

Men som sagt så skulle det vara bra om man fick flera tips på billiga, begagnade turbos för ett snikbygge som man kan kika efter.

Posted: 25 Feb 2008, 21:57
by Terror_Flynn
Ingen som har lite flera tips på budget turboagg för ett snikbygge?

Posted: 26 Feb 2008, 19:46
by m50_micke
saab 900 turbo årsmodell ca-88 .. ej från ltt den en för liten.

tror att den e större än t25 från 9000

Posted: 27 Feb 2008, 00:59
by dgyldmark
Terror_Flynn wrote:Ingen som har lite flera tips på budget turboagg för ett snikbygge?


T2569
T0314
T3/T4
T03/T04E
GT32
S2
K27
K26
K24
HX35

MHI´s
TD04-13c-14t-15g-16,18 och 19t


Har själv provat ut MHI TD0415G , klassisk T25:a, Kina T3/T4

Har vart / byggt egna runt 10bilar iaf,

Tycker då inte k27:an blir stor med sådan adapter jag har på blocket, med b23:a, Kommer vid 3000 och bottnar 535 spridarna vid 3500, 0.5bar. Nu är det kanske lite överkurs då jag har alla instrument för att ställa in en motor.

15G var e riktigt litet fint agg på en b20:e var fullt vid strax 2500 och drog hela vägen, (hur mycket han motoar på slutet beror på vilket ladd du kör med)

Kina hybriden kördes på en b25:a verkligen något att rek på ett budget bygge, på 0.8 gick han loss på 2:an på gas, torrt raktfram.

Även ställt in 325:a med GT42 och 535:a med k29:a med gott resultat. förakta inte snik bara ni kan ställa in allt.

Åkt med i en 325:a gjort för drifting med HX35 och std sprut.


OBS!

När ni gör dessa byggen se till att ha:

# LMM på sugsidan av turbon
# En dump som inte står öppen på tomgång, gärna återcirkulerande dock inget krav. (Får ej dumpa om ni har 0.1 i ladd och släpper gasen snabbt)
# lingär ställbar btr

Flöda gärna upp pumparna och strobba innan ni kör, (åker alltid mot lamda & EGT)


Ps: Dig jag frågade om spons, Nu kan jag bromsa hemma ist :twisted:

Posted: 27 Feb 2008, 08:50
by bubbel
dgyldmark wrote:
Terror_Flynn wrote:Ingen som har lite flera tips på budget turboagg för ett snikbygge?


T2569
T0314
T3/T4
T03/T04E
GT32
S2
K27
K26
K24
HX35

MHI´s
TD04-13c-14t-15g-16,18 och 19t


Har själv provat ut MHI TD0415G , klassisk T25:a, Kina T3/T4

Har vart / byggt egna runt 10bilar iaf,

Tycker då inte k27:an blir stor med sådan adapter jag har på blocket, med b23:a, Kommer vid 3000 och bottnar 535 spridarna vid 3500, 0.5bar. Nu är det kanske lite överkurs då jag har alla instrument för att ställa in en motor.

15G var e riktigt litet fint agg på en b20:e var fullt vid strax 2500 och drog hela vägen, (hur mycket han motoar på slutet beror på vilket ladd du kör med)

Kina hybriden kördes på en b25:a verkligen något att rek på ett budget bygge, på 0.8 gick han loss på 2:an på gas, torrt raktfram.

Även ställt in 325:a med GT42 och 535:a med k29:a med gott resultat. förakta inte snik bara ni kan ställa in allt.

Åkt med i en 325:a gjort för drifting med HX35 och std sprut.


OBS!

När ni gör dessa byggen se till att ha:

# LMM på sugsidan av turbon
# En dump som inte står öppen på tomgång, gärna återcirkulerande dock inget krav. (Får ej dumpa om ni har 0.1 i ladd och släpper gasen snabbt)
# lingär ställbar btr

Flöda gärna upp pumparna och strobba innan ni kör, (åker alltid mot lamda & EGT)


Ps: Dig jag frågade om spons, Nu kan jag bromsa hemma ist :twisted:


är det linjär btr man ska köra med? har tidigare hört att progressiv ska vara bättre?

Posted: 27 Feb 2008, 12:44
by Terror_Flynn
Tackar Dgyldmark för det långa och välinformerade inlägget!

Troligtvis så kommer det att hamna en Rotomaster T04b snurra, god för upp mot 350hk i bilen.

Skulle man kunna fråga dig dgyldmark om du skulle kunna tillverka en sån där grenrörsadapter sen när det börjar bli dags för mig att sätta ihop bilen?

Posted: 27 Feb 2008, 13:37
by Rsjerry
Hur förlänger man kabeln till LMM så att man kan ha den på sugsidan?? Är det bara att kapa och skarva rätt 8)

Posted: 27 Feb 2008, 13:50
by BRUZZE
japp

Posted: 27 Feb 2008, 15:59
by dgyldmark
bubbel wrote:
dgyldmark wrote:
Terror_Flynn wrote:Ingen som har lite flera tips på budget turboagg för ett snikbygge?


# lingär ställbar btr



är det linjär btr man ska köra med? har tidigare hört att progressiv ska vara bättre?


Han som påstog att den progressiva var bättre, har han själv provat ut och kommit fram till den kompromissen? Jag har aldrig behövt en sådan i varkan mina "snik byggen" eller i de mer avancerade. /Dan.G