Vad krävs för 0,7 bars laddtryck M20B20?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 220
- Joined: 19 Jan 2007, 15:20
- Location: Surahammar
Dom röda spridarna från Saab 9000 Turbo (-94 till -98 ) flödar 352cc/min vid 3 bar och är 12 ohm.
Är flödet tillräckligt för ett snikbygge?
Är det rätt ohm för en M20B20?
Sen så är ju spridarbilden dubbelstråle för 4-ventilsmotorer, är det något som kommer att inverka negativt på en M20 motor?
Är flödet tillräckligt för ett snikbygge?
Är det rätt ohm för en M20B20?
Sen så är ju spridarbilden dubbelstråle för 4-ventilsmotorer, är det något som kommer att inverka negativt på en M20 motor?
/Olle Bäck Lindgren
-
- Posts: 220
- Joined: 19 Jan 2007, 15:20
- Location: Surahammar
- p_henriksson
- Posts: 63
- Joined: 24 Jul 2007, 00:40
- Location: ljusne
edström wrote:du lär ju få göra nått med topppackningen inte lär den ligga där spec länge med 0,7 i ladd!
du kan lugnt och ledigt åka 1bar i ladd, har du det riktigt fint mappat kan man åka säkert 1,4 -1,5 bar med original packning och bultar. så då är 0,7 i ladd! ganska lugnt ^^,
//Bayerische Motoren Werke=-
kärlek växer inte på träd, den byggs i tyskland.
kärlek växer inte på träd, den byggs i tyskland.
p_henriksson wrote:edström wrote:du lär ju få göra nått med topppackningen inte lär den ligga där spec länge med 0,7 i ladd!
du kan lugnt och ledigt åka 1bar i ladd, har du det riktigt fint mappat kan man åka säkert 1,4 -1,5 bar med original packning och bultar. så då är 0,7 i ladd! ganska lugnt ^^,
lugnt o ledigt upp till 1 bar vete fasiken, ladda typ bara 0.6 i min m20b20 med orörd topp, tog inte lång tid innan packningen gick på den inte. Men vissa andra verkar ha klarat sig utan problem verkar de som
-
- Posts: 220
- Joined: 19 Jan 2007, 15:20
- Location: Surahammar
Terror_Flynn wrote:Vad tror ni om en sån där lite tjockare toppackning från mekonomen och sen 12.9 bultar, skulle det funka som en väldigt snikig version av MLS + ARP ?
jag tog tjockare orginal packning och 12,9 bultar, gick och ladda mycket mer än med orginal sträckbultar.. innan packningen gick
iförsej så slipade jag ur klackarna i förbränningsrummet när jag endå hade toppen ur..
E36 325 turbo 700whp+
http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;
07373375åttafem
Michael Kastari
http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;
07373375åttafem
Michael Kastari
-
- Posts: 220
- Joined: 19 Jan 2007, 15:20
- Location: Surahammar
Tjena!
Tänkte höra lite om ni har några förslag på billiga och begagnade turboagg som passar till ett snikbygge?
Två snurror jag själv kan komma på är ju Garret T25 turbon från t.ex Saab 9000 och Mitsubishi TD04-15t
Men som sagt så skulle det vara bra om man fick flera tips på billiga, begagnade turbos för ett snikbygge som man kan kika efter.
Tänkte höra lite om ni har några förslag på billiga och begagnade turboagg som passar till ett snikbygge?
Två snurror jag själv kan komma på är ju Garret T25 turbon från t.ex Saab 9000 och Mitsubishi TD04-15t
Men som sagt så skulle det vara bra om man fick flera tips på billiga, begagnade turbos för ett snikbygge som man kan kika efter.
/Olle Bäck Lindgren
-
- Posts: 220
- Joined: 19 Jan 2007, 15:20
- Location: Surahammar
saab 900 turbo årsmodell ca-88 .. ej från ltt den en för liten.
tror att den e större än t25 från 9000
tror att den e större än t25 från 9000
E36 325 turbo 700whp+
http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;
07373375åttafem
Michael Kastari
http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;
07373375åttafem
Michael Kastari
Terror_Flynn wrote:Ingen som har lite flera tips på budget turboagg för ett snikbygge?
T2569
T0314
T3/T4
T03/T04E
GT32
S2
K27
K26
K24
HX35
MHI´s
TD04-13c-14t-15g-16,18 och 19t
Har själv provat ut MHI TD0415G , klassisk T25:a, Kina T3/T4
Har vart / byggt egna runt 10bilar iaf,
Tycker då inte k27:an blir stor med sådan adapter jag har på blocket, med b23:a, Kommer vid 3000 och bottnar 535 spridarna vid 3500, 0.5bar. Nu är det kanske lite överkurs då jag har alla instrument för att ställa in en motor.
15G var e riktigt litet fint agg på en b20:e var fullt vid strax 2500 och drog hela vägen, (hur mycket han motoar på slutet beror på vilket ladd du kör med)
Kina hybriden kördes på en b25:a verkligen något att rek på ett budget bygge, på 0.8 gick han loss på 2:an på gas, torrt raktfram.
Även ställt in 325:a med GT42 och 535:a med k29:a med gott resultat. förakta inte snik bara ni kan ställa in allt.
Åkt med i en 325:a gjort för drifting med HX35 och std sprut.
OBS!
När ni gör dessa byggen se till att ha:
# LMM på sugsidan av turbon
# En dump som inte står öppen på tomgång, gärna återcirkulerande dock inget krav. (Får ej dumpa om ni har 0.1 i ladd och släpper gasen snabbt)
# lingär ställbar btr
Flöda gärna upp pumparna och strobba innan ni kör, (åker alltid mot lamda & EGT)
Ps: Dig jag frågade om spons, Nu kan jag bromsa hemma ist
dgyldmark wrote:Terror_Flynn wrote:Ingen som har lite flera tips på budget turboagg för ett snikbygge?
T2569
T0314
T3/T4
T03/T04E
GT32
S2
K27
K26
K24
HX35
MHI´s
TD04-13c-14t-15g-16,18 och 19t
Har själv provat ut MHI TD0415G , klassisk T25:a, Kina T3/T4
Har vart / byggt egna runt 10bilar iaf,
Tycker då inte k27:an blir stor med sådan adapter jag har på blocket, med b23:a, Kommer vid 3000 och bottnar 535 spridarna vid 3500, 0.5bar. Nu är det kanske lite överkurs då jag har alla instrument för att ställa in en motor.
15G var e riktigt litet fint agg på en b20:e var fullt vid strax 2500 och drog hela vägen, (hur mycket han motoar på slutet beror på vilket ladd du kör med)
Kina hybriden kördes på en b25:a verkligen något att rek på ett budget bygge, på 0.8 gick han loss på 2:an på gas, torrt raktfram.
Även ställt in 325:a med GT42 och 535:a med k29:a med gott resultat. förakta inte snik bara ni kan ställa in allt.
Åkt med i en 325:a gjort för drifting med HX35 och std sprut.
OBS!
När ni gör dessa byggen se till att ha:
# LMM på sugsidan av turbon
# En dump som inte står öppen på tomgång, gärna återcirkulerande dock inget krav. (Får ej dumpa om ni har 0.1 i ladd och släpper gasen snabbt)
# lingär ställbar btr
Flöda gärna upp pumparna och strobba innan ni kör, (åker alltid mot lamda & EGT)
Ps: Dig jag frågade om spons, Nu kan jag bromsa hemma ist
är det linjär btr man ska köra med? har tidigare hört att progressiv ska vara bättre?
-
- Posts: 220
- Joined: 19 Jan 2007, 15:20
- Location: Surahammar
Tackar Dgyldmark för det långa och välinformerade inlägget!
Troligtvis så kommer det att hamna en Rotomaster T04b snurra, god för upp mot 350hk i bilen.
Skulle man kunna fråga dig dgyldmark om du skulle kunna tillverka en sån där grenrörsadapter sen när det börjar bli dags för mig att sätta ihop bilen?
Troligtvis så kommer det att hamna en Rotomaster T04b snurra, god för upp mot 350hk i bilen.
Skulle man kunna fråga dig dgyldmark om du skulle kunna tillverka en sån där grenrörsadapter sen när det börjar bli dags för mig att sätta ihop bilen?
/Olle Bäck Lindgren
Hur förlänger man kabeln till LMM så att man kan ha den på sugsidan?? Är det bara att kapa och skarva rätt
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
bubbel wrote:dgyldmark wrote:Terror_Flynn wrote:Ingen som har lite flera tips på budget turboagg för ett snikbygge?
# lingär ställbar btr
är det linjär btr man ska köra med? har tidigare hört att progressiv ska vara bättre?
Han som påstog att den progressiva var bättre, har han själv provat ut och kommit fram till den kompromissen? Jag har aldrig behövt en sådan i varkan mina "snik byggen" eller i de mer avancerade. /Dan.G