Page 8 of 10

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 12 Aug 2014, 17:11
by M535fredrik
OKANT wrote:Nu vill jag bara få en fungerande bil som håller för att piskas och då vill det till att klura ut vad som gått galet och lösa detta, vilket det jobbas på för fullt.

1+

Re: Sv: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 12 Aug 2014, 17:12
by OKANT
m3micke wrote:På s54 om du gör jobbet ordentligt så behöver du inte effterdra !!
Vad vill säga om mappning så är ja 100% säker på att Ppf har sten koll!
Men en stressad motor blir varm varv effter varv fattar en idiot har inget med mappning o göra
Mvh micke
Hur menar du nu micke? Tål inte våra bilar att användas?

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 12 Aug 2014, 17:16
by M535fredrik
Tråkigt det som hänt, men god ton och nyttja varandras erfarenheter istället för att reta upp varandra kan ju vara trevligt :)

Re: Sv: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 12 Aug 2014, 17:20
by m3micke
OKANT wrote:
m3micke wrote:På s54 om du gör jobbet ordentligt så behöver du inte effterdra !!
Vad vill säga om mappning så är ja 100% säker på att Ppf har sten koll!
Men en stressad motor blir varm varv effter varv fattar en idiot har inget med mappning o göra
Mvh micke
Hur menar du nu micke? Tål inte våra bilar att användas?
inga problem o få till va o körde på rudskogen alla med s54 hadde värme problem dock inte min bil fast ja kör med betydligt mer effekt 2,94 bar ladd pratta med ppf dom vet hur man får till det !!!!!!

Re: Sv: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 12 Aug 2014, 17:22
by OKANT
m3micke wrote:
OKANT wrote:
m3micke wrote:På s54 om du gör jobbet ordentligt så behöver du inte effterdra !!
Vad vill säga om mappning så är ja 100% säker på att Ppf har sten koll!
Men en stressad motor blir varm varv effter varv fattar en idiot har inget med mappning o göra
Mvh micke
Hur menar du nu micke? Tål inte våra bilar att användas?
inga problem o få till va o körde på rudskogen alla med s54 hadde värme problem dock inte min bil fast ja kör med betydligt mer effekt 2,94 bar ladd pratta med ppf dom vet hur man får till det !!!!!!
jo jag är helt säker på att Ppf får till det, kommer att bli bra i slutändan! :-)

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 12 Aug 2014, 19:01
by johankihl
Tyckte att du beskrev problemet bra själv, det funkar inte att åka bana/drifting utan catch tank. Bara att styra upp och slå ihop den igen :)

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 12 Aug 2014, 20:04
by OKANT
Jo är taggad som f-n på att köra, och vill ju filma lite mer också :-)

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 13 Aug 2014, 15:02
by Davajn
jag är taggad på åka... :mrgreen:

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 14 Aug 2014, 18:55
by Avvah
Vad har topplocksbultar med smälta kolvar att göra egentligen? Hade den inte varit efterdragen hade kompression läckt ut i kylsystemet. ARP bultar måste alltid efterdras, dom är inte som en sträckbult som har "förspänning" eller vad man ska kalla det. En ARP-bult är ju helt stum för att det inte ska röra sig och för att klara högre belastning.

2,94 bar. Grymt att det håller fast du inte efterdragit och åker med standardpackning. :-D vad har du för effekt egentligen?

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 15 Aug 2014, 00:09
by J00r
[THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN] har inte lambda-värdet ändrats har den ju inte gått leant ! M3 lär inte ha sämsta tanken då den är rätt bra på svänga original... Men det är klart catch är aldrig en dålig idé.

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 15 Aug 2014, 05:08
by m3micke
Avvah wrote:Vad har topplocksbultar med smälta kolvar att göra egentligen? Hade den inte varit efterdragen hade kompression läckt ut i kylsystemet. ARP bultar måste alltid efterdras, dom är inte som en sträckbult som har "förspänning" eller vad man ska kalla det. En ARP-bult är ju helt stum för att det inte ska röra sig och för att klara högre belastning.

2,94 bar. Grymt att det håller fast du inte efterdragit och åker med standardpackning. :-D vad har du för effekt egentligen?
Behöver inte dra mer än 179
Har ingen aning om effekt men den gav 1219 whp på 2.35 för en månad sen
Så det finns mycket

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 15 Aug 2014, 12:39
by Avvah
179 vadå? ARP bultarna till S54 ska inte dras mer än 150nm vad jag vet. Det är alltså max vad de tål jag tror inte man behöver dra så hårt egentligen beronde på vad man åker mellan block å topp. Riktigt fin effekt dock! :-D

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 15 Aug 2014, 17:27
by m3micke
Avvah wrote:179 vadå? ARP bultarna till S54 ska inte dras mer än 150nm vad jag vet. Det är alltså max vad de tål jag tror inte man behöver dra så hårt egentligen beronde på vad man åker mellan block å topp. Riktigt fin effekt dock! :-D
OM DU INTE VET SÅ UTALA DIG INTE !
Ja vet o mitt konsept funkar !

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 15 Aug 2014, 17:38
by m3micke
Tyvär hör inte detta till ämnet men i vinter är tanken på att ärtan ska se vart gränsen går på s54
4 år har min maskin gått nu så det är dax o testa vart gränsen går o givet vis kommer ärtan sköta datan o bromsningen !
Mvh micke

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 15 Aug 2014, 17:53
by Sten
Det blir spännande att se!

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 19 Aug 2014, 05:32
by M535fredrik
m3micke wrote:
Avvah wrote:Vad har topplocksbultar med smälta kolvar att göra egentligen? Hade den inte varit efterdragen hade kompression läckt ut i kylsystemet. ARP bultar måste alltid efterdras, dom är inte som en sträckbult som har "förspänning" eller vad man ska kalla det. En ARP-bult är ju helt stum för att det inte ska röra sig och för att klara högre belastning.

2,94 bar. Grymt att det håller fast du inte efterdragit och åker med standardpackning. :-D vad har du för effekt egentligen?
Behöver inte dra mer än 179
Har ingen aning om effekt men den gav 1219 whp på 2.35 för en månad sen
Så det finns mycket

VAA??!!!, drar ni 179nm?? Det är med original MLS? Jag drog 90 foot pound (122nm) på mina L19 och copperring... Är det för dåligt? :evil: :evil:

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Posted: 19 Aug 2014, 07:29
by JonasH88
M535fredrik wrote:
m3micke wrote:
Avvah wrote:Vad har topplocksbultar med smälta kolvar att göra egentligen? Hade den inte varit efterdragen hade kompression läckt ut i kylsystemet. ARP bultar måste alltid efterdras, dom är inte som en sträckbult som har "förspänning" eller vad man ska kalla det. En ARP-bult är ju helt stum för att det inte ska röra sig och för att klara högre belastning.

2,94 bar. Grymt att det håller fast du inte efterdragit och åker med standardpackning. :-D vad har du för effekt egentligen?
Behöver inte dra mer än 179
Har ingen aning om effekt men den gav 1219 whp på 2.35 för en månad sen
Så det finns mycket

VAA??!!!, drar ni 179nm?? Det är med original MLS? Jag drog 90 foot pound (122nm) på mina L19 och copperring... Är det för dåligt? :evil: :evil:

Jag drog mina S54 L19 på min s50 med 124nm vill jag minnas. 179nm låter jäkligt mkt..