Page 8 of 12

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 11 May 2014, 08:31
by Falaffel
kungen12321 wrote:
Falaffel wrote:Fint bygge du. :)

Vad haru fått tag i dom där flashiga lådorna du hade ventilmekanismen i?

Och är de bättre gängor i m62 till toppbultarna än m60.
Man har ju läst om att de blir gängpaj väldigt lätt.
Eller är de bara en skröna?

Tro det ej men dom är köpta hos biltema. Fyller sin funktion
Mot alla odds:)

Arp bult i alu blocken kan du glömma. Är 12.9
Bult från Sikko som gäller alt. hos dina lokala järnhandel.

Dras 82nm +/- 2nm.

Skall vara samma gänga i m60/m62 som jag förstått. Är i allfall samma bult så drar den slutsatsen:)
Hehe jaha var de där dom fanns :)
Har letat satan på deras sida men hittar dom inte dock. Nått du köpt för länge sen?

Aaa, precis får köra på de då.

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 11 May 2014, 08:40
by St3v3
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ll-191554/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 11 May 2014, 09:50
by Falaffel
Tackar du :)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 11 May 2014, 12:16
by RWHP
Marbu wrote:sant, men blir nog trevligt med lite mindre komp för driftsäkerheten :D

jag själv kommer ligga runt 8,5 på m62 med m60 kammar :twisted:
Bensin komp? :) Känns väldigt lågt om du kör E85!

Nu för tiden är det ju standard med 10.0-10.5 i komp på en etanol 2JZ, låter mysigt det :)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 13 May 2014, 07:02
by kungen12321
RWHP wrote:
Marbu wrote:sant, men blir nog trevligt med lite mindre komp för driftsäkerheten :D

jag själv kommer ligga runt 8,5 på m62 med m60 kammar :twisted:
Bensin komp? :) Känns väldigt lågt om du kör E85!

Nu för tiden är det ju standard med 10.0-10.5 i komp på en etanol 2JZ, låter mysigt det :)


Som sagt man får ta labbtestet med en nypa salt:)

Men något under 10.0:1 kommer det bli.

Ps. Skall försöka uppdatera tråden i dagarna.
Hänt en hel del sen sist:)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 14 May 2014, 18:13
by Uffe
varför använder man m60 kammar i m62 toppar när man kan köra m60 topparna på m62 botten med hela drivningen? det är ju beprövat

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 14 May 2014, 18:33
by come_on
M62 har større ventiler.

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 15 May 2014, 21:54
by Marbu
come_on wrote:M62 har større ventiler.

Jasså?

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 16 May 2014, 11:23
by come_on
Det fik jeg at vide af en.

Men kan da godt se på bmwfans Info at det er det samme på,alle modeller. 4.0 & 4.4. & 4.4vanos

Så ved jeg ikke hvad forskellen er :roll:
Marbu wrote:
come_on wrote:M62 har større ventiler.

Jasså?

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 16 May 2014, 21:41
by kungen12321
Tyvärr grabbar så måste jag sticka emellan med en liten update. Hoppas att det är ok:)

Nu börjar bitarna äntligen falla på plats efter en tung period där den ena motgången ledde till det andra och så vidare, ni vet:)


Vi började iallafall med motorkuddarna. Blir stumt rakt igenom. Alltid gött när sakerna sitter där dom skall, sedan kommer
väl tinnitusen som ett brev på posten men det är många år till dess, eller:)

Image

Image


Tack till grabbarna på det lokala slakteriet för svetsningen:)

Blev lite småplock däribland vevaxelgivaren som svetsades fast på nedre bröstkåpan.

Image

Image


Blev en elektrisk elservo så därför fick dragningen av multiremmen ändras, slutade med att det fick smackas dit ett löphjul storlek XXXSS från
någon fransk historia.

Image

Fick gänga dit några extra anslutningar till vevhusburken. 2st från vardera bröstkåpa samt 1st från kamaxeldrivningen.

Image

Trångt är bara förnamnet på vänster sidan, allt tack vare den eländiga styrsnäckan :evil:

Man får slänga ut motor och låda svetsa dit några böjar. Ner med paketet igen, kolla att det går fritt, upp med allt igen
dit med några till böjar och sedan repeat 3 gånger :twisted:

Nu i helgen blir det helsvetsning av grenröret och sedan får det sitta där för alll framtid, PUNKT SLUT!!!!!

Image

Image

Image

Image


Elservon fick sin plats bakom högra lyktan. Gött att kunna ratta trots avstängd motor:)

Image

Lådan fick några 12.9 bultar istället för aluminium bultar runt lådan.

Image

Blank rund mojäng direkt från dom mörka skogarna i norr (bakaxeldelar).

Image

Alu växelspak modell lång hävarm, man får ju kompensera:)

Gött att slippa original växellänkage och alla dess bussningar.

På toppen sitter en fjädrande tryckknapp för launchen:)
Kommer även sitta en slutande brytare på kopplingspedalen.

Image

Image

Vätskorna inköpta hos den lokala autoexptert butiken.

Image

Snurran är nu inköpt. Blev en Garrett GT42R

Kompressor: Inducer 69.0 Exducer 94.0 mm

Turbin: Exducer 76.6 Inducer 83.0 mm
A/R 1.05

Känns helt klart att det skulle kunna bli ett fint register ända upp till 8000rpm:)

Image

Motor och låda på plats, Lite lul lul runt omkring så skall suggan kuna vakna till liv efter en djup vinterdvala.

Image

Image

Image


3,5 tum avgassystem svetsat och klart:)

M50 vanos 25000mil är till salu, billigt!!!!!

Image

Image

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 16 May 2014, 22:05
by Affus
Kul att det händer saker :) Vem var det som honade blocket och vad kostade det? Vad blir det för kammar för att varva 8000?

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 16 May 2014, 22:08
by Farmarn
Härligt bra jobbat

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 17 May 2014, 06:57
by Sandén
Bra jobbat! Men är det där verkligen en gt42R? Är väl vband på dem till kompressor huset både på kåpan och ut ur turbon. Ser ut som en vanlig "lastbils" gt42 utan kullager?

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 17 May 2014, 08:13
by kungen12321
Affus wrote:Kul att det händer saker :) Vem var det som honade blocket och vad kostade det? Vad blir det för kammar för att varva 8000?

Det var värmdö motorteknik som honade och planade blocket. Vart riktigt svårt att hitta någon i hemtrakterna som utförde detta jobb, tyvärr.

Dock var det flera firmor som funderade på att köpa dessa special stenar då efterfrågan på detta jobb hade ökat markant:)

Tanken var ju m60 kammar som man har liggandes i garaget, Dock så behövs det en del modifiering så därför får dom ligga och dra till sig i år.

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 17 May 2014, 08:15
by kungen12321
Farmarn wrote:Härligt bra jobbat
Det tackar vi för:)

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 17 May 2014, 08:25
by kungen12321
Sandén wrote:Bra jobbat! Men är det där verkligen en gt42R? Är väl vband på dem till kompressor huset både på kåpan och ut ur turbon. Ser ut som en vanlig "lastbils" gt42 utan kullager?

Är köpt från airtune. Airtune unik turbo gt42r med något större kompressor, dubbelkullagrad:)

http://www.airtune.se/product_info.php? ... R-KAI.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Posted: 17 May 2014, 10:14
by Sandén
kungen12321 wrote:
Sandén wrote:Bra jobbat! Men är det där verkligen en gt42R? Är väl vband på dem till kompressor huset både på kåpan och ut ur turbon. Ser ut som en vanlig "lastbils" gt42 utan kullager?

Är köpt från airtune. Airtune unik turbo gt42r med något större kompressor, dubbelkullagrad:)

http://www.airtune.se/product_info.php? ... R-KAI.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok va gött :) Det lär bli kanon :)