Page 8 of 13
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 09 Jan 2014, 22:42
by Fernis1
Riktigt fin bil tror jag, ja vid 1,9bar ska den ge mer jag hade ju likadan turbo på min 2,5L m50 med dubbla insugskammar e85 och den lämnade 663whp vid 2,03bar.
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 09 Jan 2014, 23:00
by Fredro
Fernis1 wrote:Riktigt fin bil tror jag, ja vid 1,9bar ska den ge mer jag hade ju likadan turbo på min 2,5L m50 med dubbla insugskammar e85 och den lämnade 663whp vid 2,03bar.
Tror du?
14000mil
Hade som sagt läckage vid mässingsanslutningen i spjällhuset vilket gjorde att turbon höll på att jobba ihjäl sig. Blir intressant att se hur bilen kommer bete sig med en laddtrycksstyrning istället för en regulator.
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 10 Jan 2014, 11:42
by Erki87
stiiiv_ wrote:Freddro det känns fan som jag har blivit din personliga bärgare tror fan jag ska sälja passaten och köpa en assistanskårenbärgare med saftblandare blir ett snack med tant här ikväll;)
För att inte glömma den extrem snabba cossien som får gå som förbil med varningsblinkers. Kostar o ligga på topp.
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Posted: 10 Jan 2014, 12:30
by Fredro
Erki87 wrote:stiiiv_ wrote:Freddro det känns fan som jag har blivit din personliga bärgare tror fan jag ska sälja passaten och köpa en assistanskårenbärgare med saftblandare blir ett snack med tant här ikväll;)
För att inte glömma den extrem snabba cossien som får gå som förbil med varningsblinkers. Kostar o ligga på topp.
Jag kan bogsera er båda i vår när jag får lite mindre effekt
om Stiiv nu får ihop sin någon gång och du erik får ner din på hjulen
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 27 Jan 2014, 14:58
by Fredro
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 27 Jan 2014, 19:29
by Pimplaren
Luktar lagligt här!
hehe
Jävla fresh dendär är alltså, man bli avis..
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 27 Jan 2014, 21:03
by Fredro
Pimplaren wrote:Luktar lagligt här!
hehe
Jävla fresh dendär är alltså, man bli avis..
Luktar...
Men visst är tanken att hon ska rulla igenom SFRO som ombyggt fordon med 1kg ladd från 1500rpm
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 28 Jan 2014, 08:55
by Fredro
Sen har jag även fått ventilkåpan blästrad. Störde mig lite på den tidigare men du ska den få samma finish som resten
Plåten till vevhusventilationen blev som ny
Och efter en sväng i tvättstugan blir allt fint
Nu återstår bara lite färgskrapning på kanten mot topplocket sam lite fin färg på kåpan
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 04 Feb 2014, 20:55
by Fredro
Nu är adaptern från T4 till T3 färdig
Och nya miniturbon provmonterad.
Och lite färg på ventilkåpan. Dock ingen när den är färdigmålad (rallymusta) & heltäckt.
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 04 Feb 2014, 21:51
by erikjakan
Snyggt byggt!
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 04 Feb 2014, 21:58
by Fredro
erikjakan wrote:Snyggt byggt!
Tackar! Ni oxå
Har fått tag på en 330 E46 låda som jag har lite planer på att stoppa i så man kan åka 300+
Har inte du bra koll på det? Är en gs6-37dz 6-petad.
Bolt-on? Size på axeln? Passar slavcylinder från m50? Storlek på hardy? (Har inte hämtat den än)
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 04 Feb 2014, 22:08
by erikjakan
Tjo!
Beror på årsmodell och antal växlar, antar att det är en sånhär:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle satsa på en m3e46/e36 låda istället, diesellådorna har skumma utväxlingar som inte är optimala.
Kort 1a 2a 3a lång 4a 5a 6a.
size på axel är 35mm finsplines, yes samma slav, hardy är det fetaste 110mm har jag för mig.
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 04 Feb 2014, 22:26
by Fredro
Nix ingen diesellåda utan från 330i -03
http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-T ... 6_37bz_dz/
Dock dåligt med info om dessa.
Vet att m3 lådan är fet, men gäller att hitta en till en students budget
Tänkt att kika/hämta den imorgon och kan då återkomma med info om hur det ser ut!
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 05 Feb 2014, 08:39
by Fredro
http://www.unofficialbmw.com/images/05% ... veline.pdf
Hittade lite info om lådan...
Utväxling
1 4.350
2 2.496
3 1.665
4 1.234
5 1:1
6 0.851
R 3.926
Kan bli spännande...
234 på 4an borde vara lagom slutfart på 402m...
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 06 Feb 2014, 21:05
by Fredro
Blev ingen vxllåda... hade blivit massa merjobb så jag följer eriks tips
Istället blev det lite skruva...
Först en jiggmotor... gissa skrotet
Sen gjordes ventilkåpan rent grundligt och monterades, men först lite sillis så det blir tätt som ett grodarsle
Sen var det dags för lite terapiarbete, även brickorna målades men så kul är det ju inte att titta på färg som torkar
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 07 Feb 2014, 15:53
by TIMGTR
erikjakan wrote:
Jag skulle satsa på en m3e46/e36 låda istället, diesellådorna har skumma utväxlingar som inte är optimala.
Kort 1a 2a 3a lång 4a 5a 6a.
size på axel är 35mm finsplines, yes samma slav, hardy är det fetaste 110mm har jag för mig.
Gott med lång 4a in i pariseböjjen på mantorp, då är det bara att ladda
Ser ju riktigt trevligt ut Fredro!!
Har du fler bilder på vevhusventilationen? räcker inte orginal till?
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Posted: 07 Feb 2014, 16:36
by Fredro
TIMGTR wrote:Ser ju riktigt trevligt ut Fredro!!
Har du fler bilder på vevhusventilationen? räcker inte orginal till?
Tackar för det!
Orginal borde väl räcka till tycker jag men nu är det ju så att den går in i insuget på "sugsidan" orginal där jag med flera på det här forumet har trycksatt.
i ventilkåpan vandrar gaserna genom en "labyrint" enligt nedan
och därifrån tänkte jag svarva en stoss som byggs som orginal men med bara 1 stor slanganslutning, som går burken. typ så här
detta för att få bort all form av soljedimma i motorutrymmet men även för att det behövs en sluten vevhusventilation vid besiktning.