Page 8 of 13

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 09 Jan 2014, 22:42
by Fernis1
Riktigt fin bil tror jag, ja vid 1,9bar ska den ge mer jag hade ju likadan turbo på min 2,5L m50 med dubbla insugskammar e85 och den lämnade 663whp vid 2,03bar.

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 09 Jan 2014, 23:00
by Fredro
Fernis1 wrote:Riktigt fin bil tror jag, ja vid 1,9bar ska den ge mer jag hade ju likadan turbo på min 2,5L m50 med dubbla insugskammar e85 och den lämnade 663whp vid 2,03bar.
Tror du? :P
14000mil
Hade som sagt läckage vid mässingsanslutningen i spjällhuset vilket gjorde att turbon höll på att jobba ihjäl sig. Blir intressant att se hur bilen kommer bete sig med en laddtrycksstyrning istället för en regulator.

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 10 Jan 2014, 11:42
by Erki87
stiiiv_ wrote:Freddro det känns fan som jag har blivit din personliga bärgare tror fan jag ska sälja passaten och köpa en assistanskårenbärgare med saftblandare blir ett snack med tant här ikväll;)

För att inte glömma den extrem snabba cossien som får gå som förbil med varningsblinkers. Kostar o ligga på topp.

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Posted: 10 Jan 2014, 12:30
by Fredro
Erki87 wrote:
stiiiv_ wrote:Freddro det känns fan som jag har blivit din personliga bärgare tror fan jag ska sälja passaten och köpa en assistanskårenbärgare med saftblandare blir ett snack med tant här ikväll;)

För att inte glömma den extrem snabba cossien som får gå som förbil med varningsblinkers. Kostar o ligga på topp.
Jag kan bogsera er båda i vår när jag får lite mindre effekt :P om Stiiv nu får ihop sin någon gång och du erik får ner din på hjulen :)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 27 Jan 2014, 14:58
by Fredro
Image

Börjar med en bild på min fläns med dubbla bultmönster...
De yttre hålen (T4) kommer att försänkas och dras med försänkta insektskruv och det kommer sitta pinnbult i de inre (T3)

Image

Så här är tanken att det kommer sitta

Image

Min svarta KKK29 mot den nya "lite"-mindre

Image

En bild på oljereturen... det är endast AN10 för alla som påstår att det måste var 30mm invändigt.. :shock:

Image

Nya spridare har kommit... får se hur dom beter sig... hört både bu och bä om dessa...


Lindat grenröret
Image
Image
Image
Image


Fixar en ny ventilkåpa som inte ska börja brinna...
Image
Image


Och till sist har jag klätt in innerskärm och fjäderbenstorn med lite värmeskydd
Image

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 27 Jan 2014, 19:29
by Pimplaren
Luktar lagligt här! :) hehe

Jävla fresh dendär är alltså, man bli avis..

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 27 Jan 2014, 21:03
by Fredro
Pimplaren wrote:Luktar lagligt här! :) hehe

Jävla fresh dendär är alltså, man bli avis..
Luktar... :P
Men visst är tanken att hon ska rulla igenom SFRO som ombyggt fordon med 1kg ladd från 1500rpm :)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 28 Jan 2014, 08:55
by Fredro
Sen har jag även fått ventilkåpan blästrad. Störde mig lite på den tidigare men du ska den få samma finish som resten

Image

Plåten till vevhusventilationen blev som ny

Image

Och efter en sväng i tvättstugan blir allt fint :)

Image


Nu återstår bara lite färgskrapning på kanten mot topplocket sam lite fin färg på kåpan

Image

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 04 Feb 2014, 20:55
by Fredro
Nu är adaptern från T4 till T3 färdig

Image

Och nya miniturbon provmonterad.

Image

Och lite färg på ventilkåpan. Dock ingen när den är färdigmålad (rallymusta) & heltäckt.

Image

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 04 Feb 2014, 21:51
by erikjakan
Snyggt byggt!

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 04 Feb 2014, 21:58
by Fredro
erikjakan wrote:Snyggt byggt!
Tackar! Ni oxå :D

Har fått tag på en 330 E46 låda som jag har lite planer på att stoppa i så man kan åka 300+ :D
Har inte du bra koll på det? Är en gs6-37dz 6-petad.
Bolt-on? Size på axeln? Passar slavcylinder från m50? Storlek på hardy? (Har inte hämtat den än)

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 04 Feb 2014, 22:08
by erikjakan
Tjo!

Beror på årsmodell och antal växlar, antar att det är en sånhär:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05" onclick="window.open(this.href);return false;


Jag skulle satsa på en m3e46/e36 låda istället, diesellådorna har skumma utväxlingar som inte är optimala.

Kort 1a 2a 3a lång 4a 5a 6a.

size på axel är 35mm finsplines, yes samma slav, hardy är det fetaste 110mm har jag för mig.

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 04 Feb 2014, 22:26
by Fredro
Nix ingen diesellåda utan från 330i -03

http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-T ... 6_37bz_dz/

Dock dåligt med info om dessa.

Vet att m3 lådan är fet, men gäller att hitta en till en students budget :roll:

Tänkt att kika/hämta den imorgon och kan då återkomma med info om hur det ser ut!

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 05 Feb 2014, 08:39
by Fredro
http://www.unofficialbmw.com/images/05% ... veline.pdf

Hittade lite info om lådan...

Utväxling
1 4.350
2 2.496
3 1.665
4 1.234
5 1:1
6 0.851
R 3.926

Kan bli spännande...

Image

234 på 4an borde vara lagom slutfart på 402m...

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 06 Feb 2014, 21:05
by Fredro
Blev ingen vxllåda... hade blivit massa merjobb så jag följer eriks tips :)

Istället blev det lite skruva...

Först en jiggmotor... gissa skrotet

Image


Sen gjordes ventilkåpan rent grundligt och monterades, men först lite sillis så det blir tätt som ett grodarsle

Image


Image


Sen var det dags för lite terapiarbete, även brickorna målades men så kul är det ju inte att titta på färg som torkar :mrgreen:

Image

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 07 Feb 2014, 15:53
by TIMGTR
erikjakan wrote:
Jag skulle satsa på en m3e46/e36 låda istället, diesellådorna har skumma utväxlingar som inte är optimala.

Kort 1a 2a 3a lång 4a 5a 6a.

size på axel är 35mm finsplines, yes samma slav, hardy är det fetaste 110mm har jag för mig.
Gott med lång 4a in i pariseböjjen på mantorp, då är det bara att ladda :mrgreen:

Ser ju riktigt trevligt ut Fredro!! :) Har du fler bilder på vevhusventilationen? räcker inte orginal till?

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Posted: 07 Feb 2014, 16:36
by Fredro
TIMGTR wrote:Ser ju riktigt trevligt ut Fredro!! :) Har du fler bilder på vevhusventilationen? räcker inte orginal till?
Tackar för det!

Orginal borde väl räcka till tycker jag men nu är det ju så att den går in i insuget på "sugsidan" orginal där jag med flera på det här forumet har trycksatt.

i ventilkåpan vandrar gaserna genom en "labyrint" enligt nedan

Image

och därifrån tänkte jag svarva en stoss som byggs som orginal men med bara 1 stor slanganslutning, som går burken. typ så här :lol:
detta för att få bort all form av soljedimma i motorutrymmet men även för att det behövs en sluten vevhusventilation vid besiktning.

Image