Page 8 of 9

Re: m60/2 Turbo

Posted: 07 Dec 2013, 16:19
by Affus
Funderade lite angående att v8:orna har en tendens att trycka ur sig olja. Ni som kör smidda kolvar eller org kolvar fast med nya kolvringar har ni också problem med det?

Re: m60/2 Turbo

Posted: 07 Dec 2013, 20:43
by Loordan
Jag har bytt ringar på min maskin med std kolvar men har inte provkört ännu. Tror det är bra ventilation som gäller hur eller hur då det är många kolvar som går upp o ner o pumpar luft. Ska ha några rejäla portar på mina ventilkåpor tänkte jag! :)

Re: m60/2 Turbo

Posted: 07 Dec 2013, 21:18
by Affus
Men egentligen spelar det väl ingen roll hur stora hål man har i ventilkåporna? Problemet är väl att det läcker tryck förbi kolvringarna. Då blir det ju tryck där man inte vill ha de. Det är ju då han trycker ur sig olja. Jag kanske är ute och cyklar helt men så är min uppfattning. Kolvringarna lär ju också vara "mjukare" än cylinderväggen? Om det är så är väl det inte helt otänkbart att de är slitna efter en ca 20k mil. Så en motor med bra avgasvärden och nybytta kolvringar eller helt nya kolvar bör väl inte ha problemet?

Skulle vara kul om någon kunde säga om jag bara yrar eller om jag har något rätt.

Re: m60/2 Turbo

Posted: 07 Dec 2013, 21:36
by Marbu
m60 med nicasil foder ska enligt min uppfattning vara sämre än t.ex m62 med alusil

sen om man har en m60/2 med kassa ringar är de väl inte helt korrekt att bara byta ringarna? men bör väl hona loppen om de ska blir riktigt tätt och är ju speciellt med alu/nicasil beläggning?

Re: m60/2 Turbo

Posted: 30 Jan 2014, 10:58
by kungen12321
Skulle också vilja veta. Kan man bara byta kolvringarna eller måste man även hona cylindrarna.
Vi snackar m62 med alusilbeläggning.

Re: m60/2 Turbo

Posted: 30 Jan 2014, 11:38
by Loordan
Jag bytte ringarna rakt av. utan honing. då alusilloppen var inget jag ville röra. Så vart det iaf lite bättre med nya ringar tänkte man ju:)

Re: m60/2 Turbo

Posted: 30 Jan 2014, 13:49
by Marbu
Ringarna bör inte slita in sig på rätt sätt om man inte har/kan hona loppet.

Med honad cylinder hjälper de till att slita in ringarna så dom tätar ordentligt, rätta mig om jag har fel?

Re: m60/2 Turbo

Posted: 30 Jan 2014, 18:40
by Affus
Om man googlar lite på det så verkar det som att byta kolvringar utan att hona inte funkar. Och jag tror att det är rätt få i Sverige som har grejer för att hona en stor motor med nikasil eller alusil. Det verkar inte vara helt ovanligt att hona moped/cross/motorcykel cylindrar med nikasil eller alusil men att hitta någon som gör det på en v8a tror jag inte är helt lätt.

Med alusil motorerna skulle man ju teoretiskt kunna göra om den kemiska processen så att silikonet kommer fram i cylindrarna. Men då är det nog mer värt att fodra. Så jag tror att det är bäst att köra på original kolvar/kolvringar och block om man inte vill ha väldigt mycket effekt.

Sen är det väl ingen som har lyckats spräcka ett block än? Alltså på grund av effekten inte att det är ett måndags exemplar som har spruckit utan anledning

Re: m60/2 Turbo

Posted: 31 Jan 2014, 19:44
by Bmwandreas
Jimmy har plockat isär sin och lager och allt ser bra ut med 1300+ hk. Får se om den håller för 1500+ :)

Re: m60/2 Turbo

Posted: 31 Jan 2014, 19:58
by Affus
Bmwandreas wrote:Jimmy har plockat isär sin och lager och allt ser bra ut med 1300+ hk. Får se om den håller för 1500+ :)
Den var det darton foder i va? Vem är det som har gjort det jobbet? Vad kostar det?

Re: m60/2 Turbo

Posted: 31 Jan 2014, 22:26
by Bmwandreas
Den med foder. Vi fixar för ca 20 inkl foder.

Re: m60/2 Turbo

Posted: 01 Feb 2014, 09:14
by Carlsson
Marbu wrote:Ringarna bör inte slita in sig på rätt sätt om man inte har/kan hona loppet.

Med honad cylinder hjälper de till att slita in ringarna så dom tätar ordentligt, rätta mig om jag har fel?
Du har helt rätt

Re: m60/2 Turbo

Posted: 01 Feb 2014, 20:59
by Loordan
vågar man hona behandlade lopp då? Tycker det känns lurigt .Sen undrar jag hur honing är gjort från fabrik för jag såg inga honingsspår i mina alusil lopp. har ni sett?

Re: m60/2 Turbo

Posted: 02 Feb 2014, 17:49
by Bmwandreas
Det är andra honingsstenar för alusil och de va svindyra.

Re: m60/2 Turbo

Posted: 02 Feb 2014, 21:52
by Loordan
Tack. då har jag min mitt ekonomiska handikapp att skylla på vf jag inte honade!! :D

Re: m60/2 Turbo

Posted: 05 Feb 2014, 16:55
by Pacman
Som Ärtan skriver så är stenarna till honingsmaskinen dyra. Det är alla stenar till den, men det slår verkstaden ut på antalet honingsjobb de utför.
Jag har försökt få min lokala motorverkstad att köpa in stenar men med motargumentet att det hittills bara är jag som frågat och då bär det sig inte. Hade vi stått med 20st motorer på kö och velat hona hade det inte varit någon diskussion.

Re: m60/2 Turbo

Posted: 05 Feb 2014, 20:22
by Bmwandreas
Har för mig det är 1500 för vanliga stenar och 5000 för alusil.