BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75 - VW Bay -74

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

jespan
Posts: 32
Joined: 17 Aug 2012, 08:48
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by jespan »

jag har en getrag 240 låda liggandes dock med trasigt spakställ!
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: BMW 1602 operation stukad

Post by johankihl »

Har inte e21wire till hastighetsmätaren? I sådana fall borde en e21 323 låda vara perfekt.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Sv: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

johankihl wrote:Har inte e21wire till hastighetsmätaren? I sådana fall borde en e21 323 låda vara perfekt.

Jo dom passar väl på m10. Men m42 vettefan? Hade ju vart grett om inte annat!

Ett alternativ kanske kan va att stoppa i en e30 elektriskt hastighetsmätare. Men det kändes som en absolut sista utväg...
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: BMW 1602 operation stukad

Post by johankihl »

323 har m20 motor så den passar på m42. Passar inte m10. Enda som blir fel är lutet så du får göra om spakstället lite.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Sv: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

johankihl wrote:323 har m20 motor så den passar på m42. Passar inte m10. Enda som blir fel är lutet så du får göra om spakstället lite.

Underbart! Bara den inte är överdrivet stor, så tunneln måste svetsas :) vet du om nån sån låda? Hör av dig om du råkar ramla över en ;)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

Tvättat och målat ringarna mörkgråa. Blev lite renare stuk så! Bytt lite lampor oxå, så slipper man göra det i ett senare skede. Nu vet jag inte riktigt hur jag får varvtalssignal från originalmotorn.. Det kanske bara är bulta dit och va glad? Annars såg jag att det var 3st stift på baksidan av varvräknaren. Ett är ledigt, och jag misstänker att det ska sitta nån signalkabel där :) Ingen av er som har koll på de?


Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

BMW 1602 operation stukad

Post by BmWkrille »

Har för mig att den skall ifrån minus polen på spolen, nån kan gärna få bekräfta, kommer inte ihåg :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

BmWkrille wrote:Har för mig att den skall ifrån minus polen på spolen, nån kan gärna få bekräfta, kommer inte ihåg :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Okej, får prova med de:)


Har börjat få på lite lister oxå. Saknar dessvärre 2st kromlister, dom som går runt hela bilen. Men jag ska lägga en order från jaymic.co.uk i England vilken dag som helst. ;)

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

Har fått lite grejer från England, så nu sitter kromlisterna på plats. Även köpt Bosch-spridare 346cc@3bar som kommer behövas då man ska E85-konvertera M42an :) Och för att hålla alla hästar på plats, köpte jag en M20-koppling med svänghjul och startmotor. En 5-växlad E21 323-låda är också på ingång. Lamelldiff har jag oxå köpt! :) Så det är inte mycket som egentligen saknas... bara några små saker. Styrsystem har ja, bromsar har ja oxå. MEN jag kommer inte bygga ihop detta nu under sommaren. Det får bli ett vinterprojekt helt enkelt! Så kan ja fokusera sommaren på att köra runt på bilträffar och njuuuta :mrgreen:
Mina tjocka korta Bilstein PRR-0003-framdämpare kom oxå på posten. 6 veckors väntan..

Jag är för övrigt på jakt efter en M47D20-vev (318d, 320d).. hojta om du vet om någon!

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
M535fredrik
Posts: 286
Joined: 13 Aug 2012, 18:01
Location: Vadstena

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by M535fredrik »

Riktigt häftig vagn! :)
Projekt: M3GT S54 Turbo.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

M535fredrik wrote:Riktigt häftig vagn! :)
Tack, kul att höra :D

Körde en liten fotosession igår kväll..


Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

Har äntligen vart och hämtat växellådan. Men jag saknar spakställ och slavcylinder till kopplingen. Lådan är från E21 323, så jag vet inte om det är ett MÅSTE att använda just sån slav... eller går det bra att använda från någon annan modell? Kopplingen och svänghjul är från M20 om det har någon betydelse. Hjälp tack :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Turbo_folke »

Fan vad cool den är.

Passade kylare btw?
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

Turbo_folke wrote:Fan vad cool den är.

Passade kylare btw?
Tack ;) nae har inte börjat montera alla nya delar än! Kommer skrapa ihop allt som behövs nu under sommaren/hösten, så påbörjar jag den omfattande renoveringen under vinterhalvåret. Motorn kommer jag snart börja med däremot. Vill ha den klar till hösten, så slipper jag tänka på det. Det finns massvis med saker att göra :D

Dessa stolar ska jag köpa av en polare. Det är E30 sportstolar, samma som jag hade i min förra E30 turbo. Dom ser lite slitna ut, men det är inte så farligt som det ser ut. Behövs lite kärlek så ska dom bli fräscha igen! :) Däremot funderar jag på att lämna dom till en tant här i byn, som syr om stolarna. Vill att stolarna ska passa till bilens övriga mörkblåa inredning.

Har även svarvat baksidan på M20-svänghjulet idag, och fasat av in mot centrum. Vet inte hur mycket det väger nu dock.. ska kolla upp det vid tillfälle. Sen har jag fixat ett diffhus med en utväxling på 3,64 som kommer passa klockrent med min övriga setup! 0,8 på femman blir ju alla tiders!! Teoretisk toppfart 250km/h @ 7000rpm :D

Image

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

Vände på steken och fräste ur på framsidan. Vet inte hur mycket jag fått bort totalt. Men närmare 2kg bör det va. Måste försöka få tag på en våg :) Jag har sett Bonje's lättade M20-hjul, och använde det som en grundmall. Men jag har sparat lite mer gods så maskin ska bli lättare att växla med.


Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

En fundering... jag mätte höjdskillnaden mellan anläggningsytan för lamellen och tryckplattan innan svarvning och fick ut 0,45mm. Däremot konade anläggningsytan för lamellen ganska mycket.. så det faktiska värdet kanske inte är så mycket som 0,45mm... utan snarare 0,3mm. Men nu körde jag på 0,45mm. Har det någon som helst sexuell betydelse för hur tryckplattan kommer fungera?? Vi snackar en skillnad på max 0,15mm som det är mer tryck på tryckplattan just nu. :?
Kör originallamell om det spelar nån roll..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: BMW 1602 operation stukad

Post by Casy »

Jag behöver hjälp med motorsetupen. I dagsläget har jag:
M47 vevaxel (blir 1,95L med 84mm borr)
S50-spjäll
Ms2v3
E85
Lättat svänghjul

Nästa steg är att välja kolvar. Ska jag köra på 86mm borr och få 2,05L eller spara krutet på ett par värre kamaxlar och köra standard 84mm borr. Vad ger egentligen mest för pengarna? Och kan man köra på värre kamaxlar utan att byta ventilfjädrar? Sitter dubbla fjädrar original i denna M42-toppen

Har rådfrågat massvis med kunnigt folk, men får olika svar. Så jag känner mig lite kluven.. :) hjälp tack ;)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Post Reply