Page 8 of 9

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 02 Apr 2014, 21:38
by Henke_mellerud
Om jag bara bokar reggbesiktning på bilprovningen då? Miljö ombyggnad.
Nytt motor styrsystem, lamda reglering på tomgång, å en turbo ifrån nån standard bil med hyftast stor motor.
Vill inte ha 700hk bara lite mer action än orginal.

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 03 Apr 2014, 06:12
by Thörn
tråkigt är bara att tar du en liten turbo från en standard bil smättter den igång tidigt och man får väldigt högt vridmoment. Så kanske bättre med en större turbo med lägre laddtryck bara. Eller en dålig turbo med kass spool :lol:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 03 Apr 2014, 07:50
by therealpinto
Henke_mellerud wrote:Om jag bara bokar reggbesiktning på bilprovningen då? Miljö ombyggnad.
Nytt motor styrsystem, lamda reglering på tomgång, å en turbo ifrån nån standard bil med hyftast stor motor.
Vill inte ha 700hk bara lite mer action än orginal.
Grejen är att det är bara som ombyggt fordon som du får lättnaderna i reglerna som innebär att motorn får ändras.

Utöver det så kan man bara göra "egen" E85-konvertering (utan certifierad ombyggnadssats) om bilen är tagen i bruk 1992 eller tidigare, vilket väl betyder att E46 faller även där. Som ombyggt fordon finns inte samma årsmodellgräns.

Kort sagt, ombyggt fordon ÄR med dagens regler nyckeln till att kunna göra sådana här saker. Oavsett om man vill öka effekten lite eller lite mer.

Gustaf

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 03 Apr 2014, 08:48
by Gustafsson
Gustaf..kan man få tag på dej via tele? Isåfall skulle du kunna skicka mej pm eller skriv här ditt nr.

Jag har lite frågor.

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 03 Apr 2014, 09:34
by therealpinto
Mina kontaktuppgifter med telefontider etc. finns på http://www.sfro.com" onclick="window.open(this.href);return false; så det går bra att nå mig på så sätt. E-post är dock kanske den bästa metoden egentligen.

Gustaf

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 04 Apr 2014, 08:24
by mister_tuned
Tjena, kommer från Åland och har lite problem med besiktningen så har funderat på att ha sfro att besikta den.. har en e36 325 med m3 bak/framvagn och bromsar + förstärkt drivlina och bakvagn med en s38b36 turbo, är det möjligt att besikta en sådan bil och vad ska den besiktas som..?

Bilen är en 91a och är seriöst byggd, nylackad och fräsch, kör på 98an nu men är det så att e85 är enda alternativet fixar jag det!

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 04 Apr 2014, 08:43
by therealpinto
mister_tuned wrote:Tjena, kommer från Åland och har lite problem med besiktningen så har funderat på att ha sfro att besikta den.. har en e36 325 med m3 bak/framvagn och bromsar + förstärkt drivlina och bakvagn med en s38b36 turbo, är det möjligt att besikta en sådan bil och vad ska den besiktas som..?

Bilen är en 91a och är seriöst byggd, nylackad och fräsch, kör på 98an nu men är det så att e85 är enda alternativet fixar jag det!
Om vi börjar med det tekniska - S38B36 med turbo har för mycket effekt för att kunna reggas mot svenska regler som det ser ut nu. Det är väl 310-315 hk utan turbo så man landar på allra minst runt 420-430 hk nånstans med turbo.

SFRO har ju bara förordnande i Sverige men vi kan göra besiktningar åt andra länder men det blir då "på egen risk", vi kan ju inte garantera att vår besiktning är värd något där. Norge har tidigare använt våra intyg som underlag i vissa fall men jag vet inte hur Finland/Åland ställer sig, det måste du kolla upp själv.

Gustaf

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 04 Apr 2014, 08:49
by mister_tuned
therealpinto wrote:
mister_tuned wrote:Tjena, kommer från Åland och har lite problem med besiktningen så har funderat på att ha sfro att besikta den.. har en e36 325 med m3 bak/framvagn och bromsar + förstärkt drivlina och bakvagn med en s38b36 turbo, är det möjligt att besikta en sådan bil och vad ska den besiktas som..?

Bilen är en 91a och är seriöst byggd, nylackad och fräsch, kör på 98an nu men är det så att e85 är enda alternativet fixar jag det!
Om vi börjar med det tekniska - S38B36 med turbo har för mycket effekt för att kunna reggas mot svenska regler som det ser ut nu. Det är väl 310-315 hk utan turbo så man landar på allra minst runt 420-430 hk nånstans med turbo.

SFRO har ju bara förordnande i Sverige men vi kan göra besiktningar åt andra länder men det blir då "på egen risk", vi kan ju inte garantera att vår besiktning är värd något där. Norge har tidigare använt våra intyg som underlag i vissa fall men jag vet inte hur Finland/Åland ställer sig, det måste du kolla upp själv.

Gustaf
315hk sitter det i den, om jag skulle besikta utan turbo då? Spelar det ingen roll att jag har byggt bilen med samma delar som sitter på en 3,2l m3 med 320+hk och även förstärkt efter det..? Vill bara få upp hk i papprena/att der sitter s38 i den så ska det vara ok här!

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 04 Apr 2014, 09:14
by therealpinto
Svenska regler begränsar ju E36 325 till 15 kW/100 kg tjänstevikt, räknar man på M3 tjänstevikt är det precis på håret att man kan klara 315 hk.

SFRO kan förstås gå igenom bilen och beskriva om vi tycker att den fungerar bra osv. men du får som sagt själv ta ansvar för om dina myndigheter beaktar det intyget.

Gustaf

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 04 Apr 2014, 09:54
by mister_tuned
therealpinto wrote:Svenska regler begränsar ju E36 325 till 15 kW/100 kg tjänstevikt, räknar man på M3 tjänstevikt är det precis på håret att man kan klara 315 hk.

SFRO kan förstås gå igenom bilen och beskriva om vi tycker att den fungerar bra osv. men du får som sagt själv ta ansvar för om dina myndigheter beaktar det intyget.

Gustaf
Okej, men om jag visar upp att allt är m3, räknar ni då på m3 eller 325? Om vi säger att jag väger bilen till 1500kg som en m3a har t.ex.?

Vad kostar en sådan grej då och får jag något intyg eller lilnande att ni tycker den är ok?

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 04 Apr 2014, 10:06
by therealpinto
Svenska regler gör att vi måste utgå från 325, originalbilen. Bilen vägs ju vid regbesiktning så den vikten är vad som gäller.

Men, nu är det ju också så att om Finland/Åland har andra regler när det gäller effekt så blir det lite konstigt. Det man eventuellt kan göra är ett rent tekniskt utlåtande om att bilen är välbyggd och fungerar bra, och inte bry sig om att effekten kommer lite högre än vad svenska regler tillåter. Det blir ju upp till er besiktning att avgöra om det kan godkännas.

SFRO-besiktningen kostar 4500 kr och du får ett protokoll som intyg på vad vi tycker om bilen.

Gustaf

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 04 Apr 2014, 10:25
by mister_tuned
therealpinto wrote:Svenska regler gör att vi måste utgå från 325, originalbilen. Bilen vägs ju vid regbesiktning så den vikten är vad som gäller.

Men, nu är det ju också så att om Finland/Åland har andra regler när det gäller effekt så blir det lite konstigt. Det man eventuellt kan göra är ett rent tekniskt utlåtande om att bilen är välbyggd och fungerar bra, och inte bry sig om att effekten kommer lite högre än vad svenska regler tillåter. Det blir ju upp till er besiktning att avgöra om det kan godkännas.

SFRO-besiktningen kostar 4500 kr och du får ett protokoll som intyg på vad vi tycker om bilen.

Gustaf
Okej, så om min bil väger 1550kg när jag väger in så får jag ha 316,5hk? För här på Åland vägs inte bilarna..

Problemet är ju att vi på Åland inte direkt har någon lag på effekt, dom sa åt mig att jag måste ha intyg på att motorn är godkänd i den där karossen bara.. så skrev dom i papprena närjag skulle besikta..

Kan ni då godkänna bilen utan att skriva något om att inte motorn är godkänd i Sverige då eller?

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 08 Apr 2014, 00:23
by johankihl
Glöm inte att du kan montera bur tex, den väger iaf 50kg. En större bränsletank eller en extra tank med mer bränsle kanske är att föredra när du ska ha mer effekt? 40l bränsle + tank är också ganka tungt. Inget säger att bilen måste vara standard. Dessa åtgärder kanske inte är fel och då har du helt plötsligt marginal viktmässigt för dina 315hk. Din S38 väger väl också 40kg mer än en S50 som sitter i en M3 original? Gör bilen färdig för besiktning och åk och väg den. Min blev 50kg tyngre än jag hade trott att den skulle när den stod på vågen.

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 08 Apr 2014, 07:20
by mister_tuned
Okej så dom går alltså efter vågen, inte papprena på bilen? Då ska det väl inte vara några problem..

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 10 Apr 2014, 01:51
by JimmyA
therealpinto wrote: Det är så otroligt surt att stå med en färdig bil som nobbas av ett besiktningsorgan för att det inte klassas som ombyggt fordon, det är värt jobbet att göra "rätt" från början.

Gustaf

Jag har ett ombyggt fordon som är reggad med "bolt-on" prylar, jag antar att en besiktningsstation inte kan klaga när allt är reggat å klart och jag bara vill göra min årliga kontrollbesikning?

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 10 Apr 2014, 09:33
by xelerator
är den reggad och klar med alla prylar så är det lugnt.

men visst, gör du några ändringar så kan det bli trubbel, om de märker det dvs..

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Posted: 14 Apr 2014, 15:22
by DSK08
En fråga till Gustaf här..

Jag har planer på att försöka regga som ombyggt fordon till nästa säsong, men vet inte om det kommer gå då det bara är en 320 i papprena..

Bilen i fråga är en E30 320 Coupe -85 som har en tjänstevikt på 1200kg original
När bilen är klar kommer det se ut såhär:

Helsmidd M54B30 Turbo (liten variant) istället för M20B20
Fullbur som den redan är reggad med, dock helt rensad inredning och glasfiberskärmar både bak och fram..
Annat sprut och E85 konvertering
Sviktstålsaxlar, 210lamelldiff, ombyggd till 5bult med E36 fjäderben och D2 coilovers
530d växellåda och customkardan

Det som oroar mig är om jag kommer kunna få ner effekten i den stora maskinen på den extremt lätta vikten, går det att "tynga ner" bilen inför bes och öka vikten på så sätt?

Tack på förhand, mvh