PPF E21 Drag 7.881@285km/h !!!!Såld!!!!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

vad gav den för pulver som mest innan ni sura ur.
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Marco Garver wrote:
Bäckis wrote:Wg:n som flödar till stora har inget med problemet att göra, stora turbon laddar allt vad den orkar.

Man lär helt enkelt ha en så pass stor "liten" turbo att man förlorar de fördelar som finns.
Jag har haft massa funderingar kring detta, skrota inte projektet helt, behöver justeras lite bara.

Synd att tiden är så knapp och Avesta en bit iväg annars skulle vi suttit ner & "brainstormat"

/M
Jag tror att ska man ha detta att fungera så måste det till ett spjäll som styr förbi stora turbons kompressor förbi lilla turbon, så att när stora turbons övertryck överstiger lilla så tar man bort den lilla ur ekvationen.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

christoffer jansson wrote:vad gav den för pulver som mest innan ni sura ur.
940hk på 2 bar, så ca 100-150hk mindre än den borde ge med bara stora turbon.

Kan sälja kittet komplett till den som vill hålla på :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Man kan se det så här: Vi har här en motor som ger runt 800Nm vid 3000rpm och 940hk med ett grymt register, men det duger inte med den toppeffekten i den här bilen.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
BADASS_M
Posts: 355
Joined: 19 Dec 2006, 01:41
Location: hofors

Post by BADASS_M »

blir bra med bara 4788 också :) lite spool gas så går den iväg fort
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

Bäckis wrote:Man kan se det så här: Vi har här en motor som ger runt 800Nm vid 3000rpm och 940hk med ett grymt register, men det duger inte med den toppeffekten i den här bilen.
Vore lagomt i opeln, men en jerico bakom=)
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Går det inte att montera en till 66mm wg före lilla o dra den direkt till underkant flänsen på den stora eller är jag helt fel ute????
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

jorgen wrote:Går det inte att montera en till 66mm wg före lilla o dra den direkt till underkant flänsen på den stora eller är jag helt fel ute????
Ja, man kan redan som det är nu justera ner trycket på den lilla till extremt lågt ladd. Det är alltså inte problemet.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Bäckis wrote: Jag tror att ska man ha detta att fungera så måste det till ett spjäll som styr förbi stora turbons kompressor förbi lilla turbon, så att när stora turbons övertryck överstiger lilla så tar man bort den lilla ur ekvationen.
Är nyfiken på detta. Vad hindrar er ifrån att göra detta brukbart? är det inte värt tiden eller?
Klart PPF teamet ska ha en komplex turboinstallation som alla förundras över ;)

hittade en bild på ett jobbigt bygge:
Image
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

tänkte inte på att det går att justera till låga ladd utan att wg funkar som en bypass ventil från den lilla till den stora för att få ner mottrycket som jag antar att det blir när det ska passera den lilla
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Tänker inte berätta varför det inte funkar. Det här projektet är nerlagt, har tänkt och räknat tillräckligt i 2 dagar..

Nu blir det singel och lustgas!
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

Bmwandreas wrote:Tänker inte berätta varför det inte funkar.
Haha, nån som e på dåligt humör :D
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Som den ritningen visar skulle det bli grymt, och då fungerar det garanterat.

Tror inte det finns någon som har en sådan här installation som fungerar bättre om jag ska vara ärlig, men vad hjälper det.....

Hade motorn producerat mkt effekt även efter 72000 där den peakaar så hade man kunnat köra såhär, men då effekten dalar och det skulle funka skit med den här turbinen så är det bara att lägga ner tror jag.

Om någon har några väl genomtänkta förslag till en lösning så är det välkommet, men det ska fram nu annars bygger vi om till singel och bromsar om.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

skulle vara roligt å se bromspapper i vilket fall även om ni blev missnöjda :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
T_Hedman
Posts: 24
Joined: 17 Nov 2009, 19:37
Location: Falun

Post by T_Hedman »

Oavsett om det nu skulle vara ett väl igenomtänkt förslag så kommer det ju inte att bevisas om det förslaget fungerar förens den väl sitter i bromsbänken igen. Frågan är om du/ni orkar med att chansa en gång till.

Isf så skulle alternativet vara ett ombyggt system som enkelt går att modifiera till ett singelsystem med enkla medel. Då finns det alternativet att köra singel nära till hands om det åter igen skulle strula.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Alex: Har bara i sifferform, ingen graf. Det är massor av vrid och relativt mkt effekt men inget vi har någon nytta av.

Tobbe: Om du kliar dig hårt i huvet och har en plan så är jag öppen för förslag ännu. Att göra ett snabbt kit för att kunna köra på bara stora är minsta bekymret, men utan en bra plan på hur det ska funka med compound så är det inte värt besväret.

Stor snurra och gas funkar ju rakt av för motorn i sig är ju go.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
AGsTony
Posts: 334
Joined: 06 Feb 2009, 23:18
Location: Norrköping
Contact:

Post by AGsTony »

Bäckis Ärtan jag har en ide ringer imorgon


Hörs
http://www.agsinorrkoping.se" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;



M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
Post Reply