Page 8 of 10
Posted: 23 Dec 2010, 23:53
by jorgen
nej den är inte identiskt bara för att kronhjulet har samma diameter. m3 ska ha kraftige bultar mm i
Posted: 24 Dec 2010, 09:54
by Grefven
Det gäller att sfro tycker så oxå. Och det tror jag inte räcker då det skulle vara uppenbart ombyggt för att bilen skulle klassas som ombyggd.för tolkar man så då kanske man kan byta fler grejor mot identiska men med bärre skruvkvalite.
Men skiljer det verklgen npgot på m3 diffen? Jag har inte upptäckt skillnader. Men jag har å andra sidan bara stått vid sidan av och kikat och inte själv monterat ihop den. Så det är en fråga jag ställer. Inget påstående.
Det är nog sfro som ska tolka reglerna och inte en själv.
Så fråga dom innan och beskriv skillnaderna och se vad din bes man säger. Så du slipper göra om det då de kanske kräver en annan diff, axlar osv.
Posted: 24 Dec 2010, 10:10
by jorgen
det ska vara större bultar mm. Då går det ju fixa sprängskiss o visa upp så man kan visa att det inte är samma + att den är starkasre
Posted: 24 Dec 2010, 10:38
by Grefven
ha besmannen så? eller säger du så?
hur rätt du än har så kanske han säger nej. för han vill ha en större skillnad?
Posted: 24 Dec 2010, 10:54
by jorgen
det är mycket på en bil som kan se identiskt ut på utsidan men är helt annorlunda på insidan. ser inte att det skulle bli ett problem så länge man har papper som visar skillnad på vad som är gjort.
Kommer själv att att fixa en lita på precis allt som är bytt och ändrat, intyg på soppasystem mm. så länge man har ordentligt på fötterna så brukar det inte vara några större problem. Då kan man ju skicka de till sfro mannen så kan han utala sej vad han tror o kan ge anmärkningar.
Posted: 24 Dec 2010, 11:04
by Grefven
ja, reka med en sfro gubbe innan bara. det är allt jag säger. för mitt intryck jag fått är att det kan tolkas lite hur som hellst.
och att finns det skäl att misstänka att syftet är annat än det reglementsenliga så finns nog inte någon större vilja att godkänna tveksamma grejor.
citat:
Alternativ 3 - e85-konvertering
Att bygga om bilen till drift med e85 är i sig ingen väg till turbokonvertering, egentligen. Men för en bil som klassar in som ombyggt fordon, och konverteras till drift med e85, så faller det formella kravet på avgascertifierad motor. Det får sidoeffekten att man under vissa förutsättningar kan godkänna bilen med ändrad motor, ändringen kan bestå i att lägga till turbo eller kompressor.
Som någon skrev tidigare är kraven höga, eftersom det finns så uppenbar risk för höjd effekt efter regbesiktning. Blir det tydligt att många bilar reggas på detta sätt och trimmas efter regbes kommer möjligheten helt säkert att försvinna. slut citat.
de vill t.o.m täppa till detta kryphålet då de vet det uppenbara syftet. så man bör nog verkligen fråga innan man köper delar och börjar bygga.
Posted: 24 Dec 2010, 13:36
by bmw_fredde
M3 diffen är tillexempel 6 bultad till kardan och grövre medbringare till drivaxlarna. Och som sagt lite annorlunda invändigt.. så det är mycke som skiljer fast dom delar lika fästen!
God jul
Posted: 30 Dec 2010, 22:51
by s2_i_e30
ålands-adde hadde en e36 kaross godkäns på åland med turbo.. köp den
Posted: 30 Dec 2010, 23:03
by Grefven
s2_i_e30 wrote:ålands-adde hadde en e36 kaross godkäns på åland med turbo.. köp den
Det hjälper inte om den ska köras i sverige.
Posted: 01 Jan 2011, 19:41
by s2_i_e30
jo för han tog hitt den som flyttgods eller va de var så tror den har svenska papper som e turbo godkända faktiskt
Posted: 01 Jan 2011, 19:54
by Grefven
jag kan bjuda en peng för fjädertornet och pappret.
Posted: 01 Jan 2011, 20:40
by s2_i_e30
hör med han vet ej om han har det kvar.. det var i all fall turbo-papper är ju värt en hel del för dom som vill åka gatan
Posted: 01 Jan 2011, 20:57
by ToTTeN
Grefven wrote:jag kan bjuda en peng för fjädertornet och pappret.
Bjuder högre
Posted: 01 Jan 2011, 23:00
by jorgen
Grefven wrote:jag kan bjuda en peng för fjädertornet och pappret.
o så tycker du att det inte ska fuskas men vara kriminell för att kunna köra lagligt går fint
Posted: 01 Jan 2011, 23:36
by Grefven
jag har sagt att jag inte vill
behöva fuska. för det ska man ju inte behöva göra. speciellt då det kommer kosta säkert 100k till att få turken godkänd med turbo med deras regler.
men då säger regeln ändå att man får ha en m50b25 i vilken e36 kaross man vill förutom 325.
hade 325 karossen haft någon brist som gör att det inte lämpar sig så kunde jag köpt det.
och när jag ordnat en nyrenoverad bakvagn som kanske godkänns, en ny motor som kanske godkänns, ett nytt insprut som kanske godkänns och ett nytt soppasystem som kanske godkänns så får man hoppas på att mannen som ska tolka allt är på humör. för annars är alla arbetskostnader och material i sjön.
och då står man kanske där med en 250k+ e36 som inte är ett dugg bättre än 150k versionen. och likförbannat inte laglig. och i mitt fall ett års stillestånd på bilen om man börjar nu.
jag kommer aldrig att gå den lagliga vägen med denna. hade det gått att skicka 50000:- till SFRO och få den laglig hade jag gjort det nu ikväll. det hade sparat mycket pengar och jobb. hade jag kunnat betala 5000:- för att slippa hänga dit original avgassystem och få den godkänd i bes så hade jag gjort det. men det verkar vara lättare att få folk att begå mord än att fulbesiktiga en bil.
det är ju en sån jäkla osis oxå att lagunengrön coupe utan taklucka gissningsvis är den mest ovanliga e36 som existerar. så en besiktningsbil har jag sökt med ljus och lykta efter men jag hittar fan inget.
Posted: 01 Jan 2011, 23:41
by St3v3
Köp valfri 320-325, stämpla in ditt chassinummer på den och rolla den grön då?
Posted: 02 Jan 2011, 00:40
by jorgen
Varför skulle det kosta 100k till? Går ju att byta till en med vanos o tvärt om. 328 låda, m3 bromsar o bakvagn, sedan är det ju småpill som en ny mapp. Tycker det låter vettigare än att krånga med chassinr