E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Grefven

Post by Grefven »

Köp ett s50 hus så har du oljetemp och tryck på filterhuset. Och termostat, och utgångsr till oljekyl.

I detta fallet finns det ett rätt sätt att lösa detta. 1500:- beggat. Ingen kostnad i sammanhanget.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

tänkte köpa mätare och montera i bilen, temp och tryck. Får hålla utkik efter S50-hus, verkar inte finnas överflöd av dom
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Ett smakprov vad vi gör på jobbet, så kanske vissa av er fattar varför det vore kul att tillverka eget ;)


Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Gör ett eget lock och montera en slangtermostat som jag länkade till. Titta på ireland engineerings lock som är avsett för oljekylare.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Måste det vara just den modellen? Annars har vi H2M i stan, lättare att gå dit och handla isåfall.. http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=4319
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

For iväg en sväng till garaget. Har inte skruvat på 3 veckor nu... abstinensen börjar komma! :lol: Fick hem lite nya delar idag. STRI X-line oljetemp och oljetryck. Oljekylare låg oxå i paketet tillsammans med 2st ½"NPT/AN8-nipplar. Hardyskivan och hjullager hade jag sedan tidigare.

Har gjort en deal med bonden jag hyr kallgaraget av. Jag ska hjälpa han städa ur verkstaden efter nyår, då skulle jag få ha min bil ståendes där i någon månad. Lite skönare att skruva i ett varmt garage med betonggolv istället för kallgarage med grusgolv som jag håller till i för tillfället :?

På "to do"-listan innan säsongen börjar har jag:
*installera oljetemp, oljetryck, oljekylare
*byta styrleder och bussningar i framvagn
*på med M3-styrväxeln med E36-styrstag
*rostlaga golvet på förarsidan... bläää

Sen ska det luftas bromsar, sänka ratten nån cm, köpa nytt batteri och slutligen göra en 4-hjulsinställning. blir gryymt :twisted:

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Städat garage hela dagen. Här inne finns golvvärme och allt man kan tänkas behöva :cool: Men det är inte klart än.. måste städa mer och sedan ska stereon kopplas in. Så i slutet av januari kan jag börja skruva E30 igen. Rostlaga golvet och montera mätare är nog prio 1. Lackar eventuellt om motorutrymmet också, är så jäkla less på färgskillnaden


Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Oscarr
Posts: 343
Joined: 25 Apr 2009, 15:19
Location: Borlänge

Post by Oscarr »

fyfan fint garage! gött med bra lyse och plats... :)
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Jafan, riktigt bra ställe att meka på. Tror det är 70-75kvm så det räcker gott och väl åt 2 bilar.

Men nu står det still med E30n, har inte gjort ett jota på flera veckor. Har förvisso städat ur garaget, men samtidigt är jag mitt uppe i en flytt. Men i slutet av januari/början februari drar det igång igen! :) Är riktigt meksugen nu
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Världens minsta uppdatering :lol: Lackade "skålarna" till bakvagnsbryggan i bögfärgen GULD!

Sen en mindre lyckad planing på jobbet. Tror inte planfräsen gillar 30mm skärdjup... duktigt tvärstopp!


Image


Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Post by M-techer »

*Pang* :o
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Är det blod som ligger nere i spillet under alu klumpen ? :lol:
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Den biten vill nog ZAK köpa :D
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Blod? haha nejdå! :lol: Maskinen var röd invändigt en gång i tiden. Men detta var en liten krash, har sett mycket värre ut :P
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Fortfarande ingen stor update, bara lite bilder. Nästa helg åker bilen in i varmgaraget iaf. Byta styrväxel, hjullager, hardy, snik-lacka motorutrymmet, på med lite färg på diff och axlar, montera oljetemp och oljetryck. Lite små-fix bara! :)


Ska ju dit med oljetemp och oljetryck.. kommer bli trångt. Är det ett måste att ha kvar original oljetrycksgivare???
Image

Gott om plats för större servo. Detta är ju bara 19cm i diameter
Image

Image

Image

Äckliga styrväxeln, hatar att det är olja överallt!
Image

Snuten utanför pizzerian.. trodde det var mig dom skulle haffa pga min körstil, haha
Image

Polarns blivande E30, ska bli med M50B25 nu i februari nån gång :roll:
Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Köp Ruff korset så får du dit allt, man vill ju ha lampa kvar.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Hur många anslutningar har en ruff-adapter då, och vilka gängor? bör ju vara minst 3st om allt ska få plats + oljetillförsel för turbo.. 4st utgångar alltså?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Post Reply