Page 8 of 18

Posted: 02 Apr 2010, 04:34
by Grefven
den ska ihop igen och i bilen. blir annan staklängd när jag ändå ska byta stakar. sen ska jag åka blyfritt då jag utvecklat en viss allergi mot e85. det är hög oktan till lågt pris, men annars ser jag bara nackdelar.

har således 4st 1680cc spridare att sälja. och 3 verdistakar om någon vill köpa det =)

Posted: 02 Apr 2010, 08:40
by Fredriktak
Grefven wrote:den ska ihop igen och i bilen. blir annan staklängd när jag ändå ska byta stakar. sen ska jag åka blyfritt då jag utvecklat en viss allergi mot e85. det är hög oktan till lågt pris, men annars ser jag bara nackdelar.

har således 4st 1680cc spridare att sälja. och 3 verdistakar om någon vill köpa det =)


Håller med, Jag vill gärna tanka BF95, och med den motorn jag ska byggga på så blir det max 500hk med 8.0:1 i komp, över det så blir det spikningar. Men 500 är INTE lite effekt det är skitmycket för gata.. Kan ju sänka kompet iofs, men vill inte ha en lågkompad motor.

Posted: 02 Apr 2010, 10:07
by E30Anders
Tror att du ska gå ner ganska lågt i komp om du ska åka BF och samtidigt få lite effekt.
Jag upplever inte att lågt komp påverkar bottenstyrkan så mycke att det skulle vara ett problem men däremot märks fördelarna tydligt när det laddas på lite.....
Vi plockade isär brorsans lågkompade (typ 7,0:1) m50 i veckan som rullat 500mil med 450whp på bf98 förra sommaren och ALLT såg perfekt ut, bara att banka ihop igen å gasa vidare :D
Det är mycket underhållning för pengarna med orginaldelar 8)

Lycka till nu, får hoppas du slipper mer strul.

Mvh/ Anders

Posted: 02 Apr 2010, 11:39
by Grefven
Det ska nog bli bra. Nu ska den funka. Och som fler säger. 500hk är inte lite effekt. På internet kanske. Men inte på gatan.

Posted: 02 Apr 2010, 13:26
by Jørg1e30
500whp i e30 er egentlig perfekt.

Posted: 02 Apr 2010, 15:08
by micke999
jag gillar inte häller e85!ska bli kul å se vad den ger på bensin

Posted: 02 Apr 2010, 15:09
by Bmwandreas
Jag älskar E85 :wink:

Posted: 02 Apr 2010, 15:48
by M3JONAS
Grefven wrote:den ska ihop igen och i bilen. blir annan staklängd när jag ändå ska byta stakar. sen ska jag åka blyfritt då jag utvecklat en viss allergi mot e85. det är hög oktan till lågt pris, men annars ser jag bara nackdelar.

har således 4st 1680cc spridare att sälja. och 3 verdistakar om någon vill köpa det =)


Det borde väl gå att få till vettig körbarhet med stora spridare även om man åker bensin eller varför ska du byta spridare?

Jag åkte nästan 500hk i kompressormaskinen på bf98 och det funkade men det blev väldigt spikkänsligt när momentet kom.

Posted: 02 Apr 2010, 15:54
by Grefven
det lär inte vara mest optimalt med 1680cc till blyfritt. hälften borde väl istort sett räcka gott? onödigt att åka större än man måste. iaf i teorin. vad säger dynokungen?

Posted: 02 Apr 2010, 16:07
by Roobin
fördelen e väl att OM du mot förmodan väljer att sälja bilen sen att kunna sälja in argumentet, byt bränsle o bromsa mera :P

Posted: 02 Apr 2010, 16:16
by Bmwandreas
Grefven wrote:det lär inte vara mest optimalt med 1680cc till blyfritt. hälften borde väl istort sett räcka gott? onödigt att åka större än man måste. iaf i teorin. vad säger dynokungen?


Kan fixa 850cc högohm som passar dig perfekt. Slipper du motstånd och skit också.

Posted: 02 Apr 2010, 16:18
by johankihl
Vad får dig att vara skeptisk till e85? Jag fullkomligt avgudar bränslet då man aldrig behöver vara rädd för spikningar. Det är ju dessutom både billigt och relativt smidigt att hitta numera. Motivera gärna, annars tycker jag bytet är rent korkat :)

Posted: 02 Apr 2010, 16:49
by Grefven
den fördelen du nämner är ju oxå den enda. det är ett kanonbränsle ur den synpunkten.

det finns inga bara något enstaka tankställe här. den lokala macken har bara 95 och det kan ibland vara slut på det oxå så att det inte finns bensin på flera dagar. kanske t.o.m någon vecka ibland. jag ska åka aluminiumtank med en sump så jag slipper catchtank. alu och e85 är inte optimalt. det är sämre för spridare och för pump (10000:- om de behöver bytas). bilen kommer stå länge mellan varje gång man kör. så det finns en högre risk för rost/porbildning i cylinderlopp och lite annat som etanolen är stygg vid. och hur oljan ser ut gillar jag inte heller.

bensin är det bästa på de punkter jag prioriterar.

Posted: 02 Apr 2010, 16:58
by Roobin
Grefven wrote:den fördelen du nämner är ju oxå den enda. det är ett kanonbränsle ur den synpunkten.

det finns inga bara något enstaka tankställe här. den lokala macken har bara 95 och det kan ibland vara slut på det oxå så att det inte finns bensin på flera dagar. kanske t.o.m någon vecka ibland. jag ska åka aluminiumtank med en sump så jag slipper catchtank. alu och e85 är inte optimalt. det är sämre för spridare och för pump (10000:- om de behöver bytas). bilen kommer stå länge mellan varje gång man kör. så det finns en högre risk för rost/porbildning i cylinderlopp och lite annat som etanolen är stygg vid. och hur oljan ser ut gillar jag inte heller.

bensin är det bästa på de punkter jag prioriterar.


de e förvisso sant, kommer också köra bf.
just för samma synpunkter som du nämner.

Posted: 03 Apr 2010, 09:48
by Pitbull
Sen så blir ju topparna så grisiga av E85. Och inget vet varför!!!
Men igår fick jag nys av ett medel som ska ta bort denna gojan.
Får tydligen inte säljas ute i handlen. Varför vet jag inte.

Ett rallycross team som jag känner till som använder detta i sina bilar och ska tydligen funka skitfint. :P

Posted: 03 Apr 2010, 09:49
by jeenz
toulen eller hur de nu stavas?

Posted: 03 Apr 2010, 09:55
by Bmwandreas
Pitbull wrote:Sen så blir ju topparna så grisiga av E85. Och inget vet varför!!!
Men igår fick jag nys av ett medel som ska ta bort denna gojan.
Får tydligen inte säljas ute i handlen. Varför vet jag inte.

Ett rallycross team som jag känner till som använder detta i sina bilar och ska tydligen funka skitfint. :P


Testa Redline alcohol tillsats. Då försvinner allt sådant.