Page 8 of 17

Posted: 04 Apr 2010, 19:26
by Konny
Nu har vi gjort buren klar förutom lite målning som kvarstår.

Image

Image

Image

Har passat in instrumentbrädan lite grann. Går iaf. dit nu när man har sågat lite :) Dock inte färdigt än..
Fixade en alu plåt att sätta mätare och några knappar i oxå

Image

Image

Posted: 04 Apr 2010, 20:37
by MHansson
Ser bra ut :)
Väntar på att du ska komma å bygga min bur nu :D hahaa

Posted: 04 Apr 2010, 21:31
by Konny
MHansson wrote:Ser bra ut :)
Väntar på att du ska komma å bygga min bur nu :D hahaa



Transportera hit bilen bara så fixar de sig :wink:

Posted: 05 Apr 2010, 10:12
by MHansson
Konny wrote:
MHansson wrote:Ser bra ut :)
Väntar på att du ska komma å bygga min bur nu :D hahaa



Transportera hit bilen bara så fixar de sig :wink:
hehee ;)

Posted: 09 Apr 2010, 22:57
by Konny
Nu jag dragit igång ett eget företag här på lilla Åland :)
Kommer en hemsida bara den är klar.
KI verkstad heter de.
Här står lite mera info om vart fritiden kommer ta vägen: http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... =32&t=7532
Började bygga ett plenum till vinterbilen igår

Image

Posted: 09 Apr 2010, 23:04
by Roobin
fan va grymt :D ålands ppf ;)

Posted: 14 Apr 2010, 19:23
by Konny
Idag fick jag hem lite grejer :D
ACL race lager
Arp bultar till ramlagren
hårdare ventilfjädrar + titan retainers från Brian Crower
Så i sommar ska de varvas ordentligt 8)

Image

Posted: 14 Apr 2010, 19:40
by johankihl
Glöm inte att kontrollera lagerspelen när du sätter ihop maskinen, 4g63 kan enligt uppgift variera en del och det är ju relativt smidigt att justera åtminstone vevlagerspelen. Jag mätte iof inte förra gången jag satte ihop maskinen och den fungerade ju då :)

Posted: 14 Apr 2010, 19:53
by Konny
johankihl wrote:Glöm inte att kontrollera lagerspelen när du sätter ihop maskinen, 4g63 kan enligt uppgift variera en del och det är ju relativt smidigt att justera åtminstone vevlagerspelen. Jag mätte iof inte förra gången jag satte ihop maskinen och den fungerade ju då :)



Ja, den verkade ju ha hållit fint. Tills jag körde hål på slangen :lol:
Tack förresten Johan, för grejerna! :D

Posted: 14 Apr 2010, 21:13
by johankihl
Konny wrote:
johankihl wrote:Glöm inte att kontrollera lagerspelen när du sätter ihop maskinen, 4g63 kan enligt uppgift variera en del och det är ju relativt smidigt att justera åtminstone vevlagerspelen. Jag mätte iof inte förra gången jag satte ihop maskinen och den fungerade ju då :)



Ja, den verkade ju ha hållit fint. Tills jag körde hål på slangen :lol:
Tack förresten Johan, för grejerna! :D
No prblm :)

Posted: 21 Apr 2010, 18:04
by Konny
Nu är det dags för update, då de har hänt en hel del :D
Har monterat nya ACL race lagren till både stakar och ram + ARP bultar till ram.
Har haft bort kammarna och bytt ventil fjädrar (hårdare) och retainers + att vi bytte ventiltätningar på samma gång när man ändå hade bort allt.

Image

Image

Lackade plenumet i grafit grå
Modifierat om en Nuke fuelrail oxå så den passar, original var så ful :lol:

Image

Lackade ventilkåpan i svart och de vart fan så mycket snyggare än med röd som de var tidigare 8)

Image

Lindade grenröret före vi monterade de, blev riktigt bra!

Image

Har monterat dit grenrör, insug och 60mm wastegaten

Image

Flyttade även bort en massa kablar och grejer som gick högt uppe på torpedväggen, som bara såg rörigt ut..
Börjar ta sig! :P

Image

Posted: 21 Apr 2010, 18:12
by johankihl
Varför gjorde inte jag sådär :) Blir riktigt fräscht!

Posted: 21 Apr 2010, 18:17
by Pitbull
johankihl wrote:Varför gjorde inte jag sådär :) Blir riktigt fräscht!
Mkt stilrent och snyggt...

Posted: 21 Apr 2010, 20:50
by Konny
johankihl wrote:Varför gjorde inte jag sådär :) Blir riktigt fräscht!



Du hade väl fullt upp att köra med den antar jag :lol:

Pitbull: tackar!

Posted: 05 May 2010, 22:24
by Konny
Har inte haft tid att skriva här på ett tag nu då de är jäkligt körigt att ha eget nystartat företag, 2st barn, fru, hus, gård OCH ett heltidsjobb 8-16,00 alla vardagar :P
Men nu kommer de lite uppdatering iaf. efter några veckors slit. :mrgreen:
Evon är startad och allt fungerar!
Var en låååååång dag i lördags kan man säga! Familjen var till Sverige så brorsan kom till mig klockan 9,00 på morgonen och kl 2 på natten startade vi Evon. Sen blev de sova vid 4 tiden så de blev ett 19 timmars pass :lol:
Så man fick en del gjort 8)

Lite av de som vi har gjort:

Flyttat batteriet till trunken
Lacket tryckrör och monterat
tillverkat ny större catchtank i alu (till bränsle)
fixat bränslesystemet
tillverkat rör från wastegaten
tillverkat en vevhus ventilations tank i rostfritt
monterat turbon, luftfilter, fronten mm.
Körde ut den i söndags och tvättade av den allt slipdamm och städade garaget :D

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 06 May 2010, 21:56
by Konny
Ikväll har vi varit på provtur. :D
Började med grund ladd som var ca 1,3 bar och allt fungerade kanon och gick riktigt fint.
Sen satte vi i kabeln till laddtrycks styrningen och prövade..
Har bytt ut laddtrycksmätarn som satte i tidigare (som bara gick till 2bar) till en som går till 2,5 men den gick precis som den förra, i botten! :lol:
Finns bara ett ord som passar. Sinnessjuk! :twisted:

Sen vred vi ner till ca 2,2kg för att försöka konstatera vad som händer när de kommer ladd då de bara smattrar till och slirar någonstans men man hinner inte fatta vad som händer riktigt :lol:
Prövade köra på lite olika ladd och den slirar på 3an och 4an nu med 2,2 bar.
Så nu vill jag ha hem min koppling och diff som jag har beställt och svetsa centerdiffen att man kan få de att greppa!
Vill slira fram vad de verkar nu :mrgreen:

Posted: 06 May 2010, 22:28
by Tim Maatman
cooool 8) movie movie :lol: :lol: