Page 8 of 23

Posted: 02 Apr 2007, 17:21
by Bäckis
Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.

Posted: 02 Apr 2007, 17:51
by erikkihl
Bäckis wrote:Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.


Inte jag heller då det var mer jobb än väntat :? Men nu så sitter den där i alla fall.... :wink: Var väl bara tvungen att pröva då den ändå låg här hemma... 8)

Posted: 02 Apr 2007, 18:51
by Bäckis
erikkihl wrote:
Bäckis wrote:Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.


Inte jag heller då det var mer jobb än väntat :? Men nu så sitter den där i alla fall.... :wink: Var väl bara tvungen att pröva då den ändå låg här hemma... 8)


He he, du gillar ju att jobba så....

Posted: 02 Apr 2007, 20:47
by erikkihl
Bäckis wrote:
erikkihl wrote:
Bäckis wrote:Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.


Inte jag heller då det var mer jobb än väntat :? Men nu så sitter den där i alla fall.... :wink: Var väl bara tvungen att pröva då den ändå låg här hemma... 8)


He he, du gillar ju att jobba så....

Ja det är väl bättre att ligga i garaget än att va hemma å höra gnället...... :lol:

Posted: 02 Apr 2007, 21:00
by Flinty
robert wrote:varför köra e34 m5 bakvagn? varför inte bara byta axlar på den bakvagnen du har där är medbringare, knutar, diff samma innehåll juh

Bäckis wrote:Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.


Då blir jag nyfiken på varför man inte ska använda M5 bakvagn? Det skiljer väl ca 10 år i teknik iaf. Allt sitter ju monterat på M5 bakvagn, det är kraftigare, justering finns, större bromsar etc.
Känns som det är lika mycket jobb att bygga om den befintliga bakvagnen.
Nu blir hela "bryggan" stumt monterad i bilen men diffklumpen sitter gummiupphängd, torde minska vägljud och även minska vibrationer som får fästpunkter att spricka.

Det är mina teorier, jag har aldrig byggt om en bakvagn,,, :oops:

Posted: 02 Apr 2007, 21:24
by johankihl
erikkihl wrote:
Bäckis wrote:
erikkihl wrote:
Bäckis wrote:Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.


Inte jag heller då det var mer jobb än väntat :? Men nu så sitter den där i alla fall.... :wink: Var väl bara tvungen att pröva då den ändå låg här hemma... 8)


He he, du gillar ju att jobba så....

Ja det är väl bättre att ligga i garaget än att va hemma å höra gnället...... :lol:


Hahaha, dagens kommentar är fälld. :lol: :lol:

Tack för den, skall brukas för egen vinning i fortsättningen 8) :lol: :lol:

Posted: 02 Apr 2007, 21:57
by robbz
Bäckis wrote:Nej, M5 har en mkt tunn topp och löst kamhus.


aha, e de en m5 motor? kollade inte specen, såg bara att det var lika block som m30:in min :wink:

/mvh

Posted: 02 Apr 2007, 22:00
by Synthetic
hur mycket fick du göra för att få dit e34 bakvagnen?

Posted: 03 Apr 2007, 07:34
by erikkihl
robbz wrote:
Bäckis wrote:Nej, M5 har en mkt tunn topp och löst kamhus.


aha, e de en m5 motor? kollade inte specen, såg bara att det var lika block som m30:in min :wink:

/mvh
,

Tröttna på vipporna som aldrig ville hålla ihop..... :twisted:

Posted: 03 Apr 2007, 07:39
by erikkihl
robert wrote:
Flinty wrote:
robert wrote:varför köra e34 m5 bakvagn? varför inte bara byta axlar på den bakvagnen du har där är medbringare, knutar, diff samma innehåll juh

Bäckis wrote:Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.


Då blir jag nyfiken på varför man inte ska använda M5 bakvagn? Det skiljer väl ca 10 år i teknik iaf. Allt sitter ju monterat på M5 bakvagn, det är kraftigare, justering finns, större bromsar etc.
Känns som det är lika mycket jobb att bygga om den befintliga bakvagnen.
Nu blir hela "bryggan" stumt monterad i bilen men diffklumpen sitter gummiupphängd, torde minska vägljud och även minska vibrationer som får fästpunkter att spricka.

Det är mina teorier, jag har aldrig byggt om en bakvagn,,, :oops:



mjadu alltså m5 e34 bakvagnen är juh eg dumt gjord bara en vidare förstärk 5 serie. Vad skulle vara kralligare på den, balken möjligtvis :) Diffen har samma innehåll dvs 9" håller för sten, yttre medbringare svårt att se att de skulle skilja i hållbarhet, bägge 108mm knutar ... de ända man eg skulle behöva förbättra på orginal är bakkåpan till diffen och dess infästning... större bromsar... ja visst men kompenseras de fram oxo då de nu är större bak än fram? :)


nåja hur som var bara att de känndes som onödigt med jobb för "lite".. men när de väl är gjort så varför inte :)


Självklart blir det frambromsar med ifrån M5'an! bakkåpan har jag ju knäckt en gång, så den har jag svetsat ihop och den blir nog svår att förstärka så mycket mer å det känns som om den inte kommer att hålla... Men men nu sitter den där i all fall, ska upp å fixa upphängning till den bakra balken nu!

Posted: 03 Apr 2007, 07:41
by erikkihl
Synthetic wrote:hur mycket fick du göra för att få dit e34 bakvagnen?

Ja man får kapa av orginal silentblock, svarva nya som man svetsar dit. Sen är det bara att börja mäta in den tills man blir sne i ögonen....
Och ha med sig jävligt mycket med tålamod för du kan va säker på att du får plocka ner skiten å göra om ett minst en gång... 8)

Posted: 03 Apr 2007, 07:44
by erikkihl
johankihl wrote:
erikkihl wrote:
Bäckis wrote:
erikkihl wrote:
Bäckis wrote:Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.


Inte jag heller då det var mer jobb än väntat :? Men nu så sitter den där i alla fall.... :wink: Var väl bara tvungen att pröva då den ändå låg här hemma... 8)


He he, du gillar ju att jobba så....

Ja det är väl bättre att ligga i garaget än att va hemma å höra gnället...... :lol:


Hahaha, dagens kommentar är fälld. :lol: :lol:

Tack för den, skall brukas för egen vinning i fortsättningen 8) :lol: :lol:

Man tackar :lol: :lol: :lol:
Ja ni kan väl behöva ha någon undanflykt hos er, då det verkar va mest aktivitet runt LG's kaffe bord fö er :lol: :lol: :lol: 8)

Posted: 03 Apr 2007, 15:01
by Flinty
robert wrote:

mjadu alltså m5 e34 bakvagnen är juh eg dumt gjord bara en vidare förstärk 5 serie. Vad skulle vara kralligare på den, balken möjligtvis :) Diffen har samma innehåll dvs 9" håller för sten, yttre medbringare svårt att se att de skulle skilja i hållbarhet, bägge 108mm knutar ... de ända man eg skulle behöva förbättra på orginal är bakkåpan till diffen och dess infästning... större bromsar... ja visst men kompenseras de fram oxo då de nu är större bak än fram? :)


nåja hur som var bara att de känndes som onödigt med jobb för "lite".. men när de väl är gjort så varför inte :)


Då det är mindre med jobb att montera en komplett bakvagn från M5 som bevisligen är bättre så ser jag mer fördelar än nackdelar.
Det finns justering original på M5, då sparar man tid än att bygga om den gamla bryggan.
Infästningen till klumpen är starkare på M5, den gamla har inte orkat med kraften från en överladdad M-motor när den inte hängde med den förra 3,2l på ca 500+hk och hade blivit tvungen att modifieras.
Krängningsstaget kraftigare på M5, kan vara kul att ha väghållning med tanke på att det går att bottna en HX55 med M5-motor, osv osv,,

Så att det skulle vara mycket väsen för lite ull, som kärringen sa när hon klippte grisen, :D det håller jag inte riktigt med om. :wink:

Posted: 03 Apr 2007, 18:36
by erikkihl
Nu så har Bäckis lurat mig på att slipa om kammarna också :lol: Skickar in dom i morgon. Så nu var det väl fan också om man inte skulle få lite fart i gamla bettan :lol: 8) :lol:

Posted: 03 Apr 2007, 18:59
by johankihl
erikkihl wrote:
johankihl wrote:
erikkihl wrote:
Bäckis wrote:
erikkihl wrote:
Bäckis wrote:Jag har faktist också svårt att se vad de ska vara för vinning med M5 bakvagn.


Inte jag heller då det var mer jobb än väntat :? Men nu så sitter den där i alla fall.... :wink: Var väl bara tvungen att pröva då den ändå låg här hemma... 8)


He he, du gillar ju att jobba så....

Ja det är väl bättre att ligga i garaget än att va hemma å höra gnället...... :lol:


Hahaha, dagens kommentar är fälld. :lol: :lol:

Tack för den, skall brukas för egen vinning i fortsättningen 8) :lol: :lol:

Man tackar :lol: :lol: :lol:
Ja ni kan väl behöva ha någon undanflykt hos er, då det verkar va mest aktivitet runt LG's kaffe bord fö er :lol: :lol: :lol: 8)


Det är ju bara när du är där och smittar med ditt urvärmländska fika humör... annars är det ju ALLTID full aktivitet (hahahahaha)

:lol: :lol: 8)

Dags för någon Degerfors tur snart eller?

Posted: 03 Apr 2007, 21:51
by erikkihl
dubbel post

Posted: 03 Apr 2007, 21:52
by erikkihl
[quote="johankihlDet är ju bara när du är där och smittar med ditt urvärmländska fika humör... annars är det ju ALLTID full aktivitet (hahahahaha)

:lol: :lol: 8)

Dags för någon Degerfors tur snart eller?[/quote]

Ja du får väl skylla på mig då :lol: :lol: E väl bara en dålig ursäkt till kärringen din att du bygger bil, när du hellre sitter i Degerfors å smuttar på en kaffe kopp :lol: :lol: 8)

Ja det är väl dags snart, du får väl säga till LG att han speedar på så han får delarna så ska jag komma ner!