Page 8 of 10

Posted: 30 Jul 2010, 08:51
by e30jimpa
haha verkligen. finns väl inget som kan förstöras med en snigel

Posted: 30 Jul 2010, 08:55
by johankihl
Du skall inte kasta fransk färskost i glashus.

Ganska enkel matematik att förhöjt atmosfärstryck är bättre. Alla förstår det, förr eller senare. Förstör en motor gör man när man tar bort överladdaren.

Posted: 30 Jul 2010, 13:37
by motec
att förstöra en bil är att bygga en vass sugmotor!

så högt komp så att den inte går på vanlig soppa
så arga kammar så den inte går under 4000rpm


sen blir man pank oxå :)

Posted: 30 Jul 2010, 14:02
by FugitivE
Vissa vill ju ha sughästar så ;)

Posted: 30 Jul 2010, 14:14
by PegiPax
motec wrote:att förstöra en bil är att bygga en vass sugmotor!

så högt komp så att den inte går på vanlig soppa
så arga kammar så den inte går under 4000rpm


sen blir man pank oxå :)


Men fyfan va nice det är :twisted:

Bara av att höra ljudet från en vass sugmotor är ju ren motorporr 8)

Posted: 30 Jul 2010, 15:22
by M635 forever
Men 420 sugisar i motor kontra 420 turbohästar skiljer bara sisådär närmare 50k! 8)
+ att med turbon så kan du räkna med ca 50 häst till om man fortfarande pratar s38b36

Posted: 30 Jul 2010, 17:42
by motec
PegiPax wrote:
motec wrote:att förstöra en bil är att bygga en vass sugmotor!

så högt komp så att den inte går på vanlig soppa
så arga kammar så den inte går under 4000rpm


sen blir man pank oxå :)


Men fyfan va nice det är :twisted:

Bara av att höra ljudet från en vass sugmotor är ju ren motorporr 8)


Skulle själv aldrig bygga en vass sugmaskin men det är som du säger.

Ljudet är i en klass för sig :)
jag förstår dom som betalar och bygger en vass sug maskin men jag är själv för snål (dåligt betalt) för det :)

Posted: 30 Jul 2010, 19:28
by Grefven
de flesta som bygger riktigt vassa sugmaskiner gör det för att reglementet tvingar dom till det. är ju dom som har svindyra 2 liters motorer i sina bmw som inte ens kommer upp i effekter som en s50. just för att de måste rätta sig efter reglementet.

"vi" som inte har något reglemente att rätta oss efter kan ju åka med vilken volym och överladdare vi vill.

Posted: 30 Jul 2010, 19:49
by motec
Förstår såklart dom som åker Rallycross och rally osv som har ett reglemente men för gata skulle iaf jag aldrig bygga en sugis om jag inte vann på lotto :)

Posted: 30 Jul 2010, 19:59
by johankihl
motec wrote:Förstår såklart dom som åker Rallycross och rally osv som har ett reglemente men för gata skulle iaf jag aldrig bygga en sugis om jag inte vann på lotto :)


Måste man trimma enligt reglemente om man vinner på lotto?

Posted: 31 Jul 2010, 04:28
by Bmw*Alex
johankihl wrote:
motec wrote:Förstår såklart dom som åker Rallycross och rally osv som har ett reglemente men för gata skulle iaf jag aldrig bygga en sugis om jag inte vann på lotto :)


Måste man trimma enligt reglemente om man vinner på lotto?



johankihl wrote:
motec wrote:aldrig bygga en sugis om jag inte vann på lotto Smile



mvh

Posted: 31 Jul 2010, 08:01
by motec
johankihl wrote:
motec wrote:Förstår såklart dom som åker Rallycross och rally osv som har ett reglemente men för gata skulle iaf jag aldrig bygga en sugis om jag inte vann på lotto :)


Måste man trimma enligt reglemente om man vinner på lotto?


Haha VA? läs 1 eller 3 gånger till :)

Posted: 31 Jul 2010, 21:42
by johankihl
motec wrote:
johankihl wrote:
motec wrote:Förstår såklart dom som åker Rallycross och rally osv som har ett reglemente men för gata skulle iaf jag aldrig bygga en sugis om jag inte vann på lotto :)


Måste man trimma enligt reglemente om man vinner på lotto?


Haha VA? läs 1 eller 3 gånger till :)


Du förstod inte ironin. Att vinna på lotto skulle aldrig göra mig dum nog att inte förbättra motorns andning med överladdning. Att vinna på lotto skulle göra att jag byggde en än ballare motor MED överladdning. Jag har fortfarande inget reglemente att hålla mig till bara för att jag vunnit pengar och får möjligheten att göra något riktigt fränt! :D

Posted: 31 Jul 2010, 23:15
by Muxxor
Låter otroligt med bara 301whp på en M5 E39? 25% drivlineförlust?

Posted: 01 Aug 2010, 07:41
by Grefven
motorn som ursprungligen diskuterats i tråden är skitball. och det ärtan mappat fram är imponerande.

men nu när det är lite OT så får man passa på och fråga vad som kan vara bättre med en sugmotor förutom kanske insugsljudet (eller något liknande som inte spelar någon praktisk roll) ?

OM man har önskemål om en viss motorkaraktär så kan man trots överladdare nog nå sitt mål om man bygger rätt. det behöver inte existera något turbolag (för det är det första man får höra av N/A åkarna) alls i det register man använder om man inte vill. det finns skitfina aggregat och motorstyr som tillsammans med rätt kammar osv kan prestera enormt bra.

de snabbasta banbilarna är överladdade, de snabbaste strippenbilarna är överladdade och de snabbaste gatbilarna är överladdade.

Posted: 01 Aug 2010, 08:54
by motec
johankihl wrote:
motec wrote:
johankihl wrote:
motec wrote:Förstår såklart dom som åker Rallycross och rally osv som har ett reglemente men för gata skulle iaf jag aldrig bygga en sugis om jag inte vann på lotto :)


Måste man trimma enligt reglemente om man vinner på lotto?


Haha VA? läs 1 eller 3 gånger till :)


Du förstod inte ironin. Att vinna på lotto skulle aldrig göra mig dum nog att inte förbättra motorns andning med överladdning. Att vinna på lotto skulle göra att jag byggde en än ballare motor MED överladdning. Jag har fortfarande inget reglemente att hålla mig till bara för att jag vunnit pengar och får möjligheten att göra något riktigt fränt! :D



Nej det gjorde jag inte :) men nu förstår jag!
och jag säger som dig, en turbomaskin är det enda rätta. :D

Posted: 01 Aug 2010, 16:14
by M3JONAS
Grefven wrote:de snabbasta banbilarna är överladdade, de snabbaste strippenbilarna är överladdade och de snabbaste gatbilarna är överladdade.


Nja, vilken överladdad maskin åker ifrån en F1:a på bana? ;)