Page 8 of 11

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Startad

Posted: 21 Apr 2011, 07:48
by moonzhine
Har du bokat bromsning? :wink:

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Startad

Posted: 21 Apr 2011, 08:58
by Lill.Persson
Hehe nä :)
Har du? ;)

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Startad

Posted: 21 Apr 2011, 13:16
by bmw_fredde
ingen film?? vill ju höra lite 3,2 liters sång :twisted:

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Startad

Posted: 21 Apr 2011, 16:59
by Lill.Persson
hehe, ja har försökt å spelat in men de låter så jäkla illa på filmen.
tror micen är för känslig på dom ljuva tonerna :D

men ska försöka ordna de.

kan ju allafall lägga upp en bild så länge
Image

Image
Image
Image

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Startad

Posted: 26 Apr 2011, 19:37
by Lill.Persson
usch så fint allt såg ut att vara på bilder, man lurar sig lite tycker ja.


inte alls mycket för världen men lite dålig ljud inspelning ska ni allt få =)
http://img251.imageshack.us/i/3tc.mp4/" onclick="window.open(this.href);return false;

kvar att göra och införskaffa sig innan provkörning.

*Renoverings sats broms ok runt om, belägg runt om, skivor fram och stålomstunnen broms slanga.
*M3 3.0 kardan
*drivknutar å drivaxlar
*gärna stålomspunnen slang för kopplingen.
*vevhusvent nån burk av nått slag

de är väl de ja kommer på nu, allt för motorn skall vara klart.
jaa slangar för oljekylningen ska ja fixa.

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Startad

Posted: 01 May 2011, 19:35
by Lill.Persson
Håller på att donar till en catchtank till vevhus ventilationen.
Så nu har jag förförsta gången fått prova på å svetsa alu, måste säga att jag blev förvånad hur bra de blev, i mina ögon iallfall :D
hade lite problem med avsluten att de blev ett pytte pytte hål som ja fick lägga igen.

Image

Image

Ska borra hål så ja kan svetsa dit ett rör på toppen för luftfilter,
ett hål på sidan upp till, för slang anslutningen och ett i botten där ja ska sätta en ventil med ett avtapnings rör som ja ska bocka till.
Så får vi se om ja ska puttsa upp den eller om ja ska lacka, sånt som visar sig.

Har beställt renoverings satser till bromsoken, å m3 skivor fram + belägg runt om och lite annat.
Ska nog beställa drivknutar i veckan också tror ja, så ja kan mäta lite för att göra en adapter till diffen för knutarna.
Ja sen är de väl bara kardan å ett par drivaxlar som fattas (Tror ja :D)

Satsar på att sista veckan på jobb går fort så ja får hem å dona lite.

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Pyssel

Posted: 01 May 2011, 21:01
by bmw_fredde
Ligger en kardan till salu på autopower!!

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Pyssel

Posted: 01 May 2011, 21:29
by Lill.Persson
Tack för tipset Fredde, läre checka upp de där

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Pyssel

Posted: 01 May 2011, 22:13
by moonzhine
svetsarna såg ju skit bra ut :)
skönt att höra att du är på g igen!!

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Pyssel

Posted: 01 May 2011, 22:34
by Lill.Persson
Tack så mycket Peter :D

Tankar har ja haft länge nu att sälja när den är helt färidgt, men bara för nån dag sen så har de börjat kännas lite roligt å bygga igen.
Specielt nu när de börjar närma sig sommar, å de inte är så mycket kvar å göra heller.
Såg ett film klipp här om kvällen på en kärra som sotar ur, så hördes ladd ljudet in i från kupen.
Fick lite flashbacks om hur de var i min, så just nu vill ja ha den kvar :D

Kämpa på Peter med åket ditt, tyckte de såg jävligt bra ut när ja var förbi sist

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Pyssel

Posted: 04 May 2011, 21:30
by Lill.Persson
Nu har jag fått tag i en kardan fan vad skönt.
Tackar bmw_fredde för tipset
å tack min bror som kunde ordna hela affären medans ja är borta.

Så nu har ja en hel del att göra när ja kommer hem, hoppas att grejerna ja beställt hinner komma när jag är hemma bara, annars blir de int å mye gjort.
Fast små pill är mycket jobb de också, kan vara skönt å få sånt undan röjt.

Söndag kommer ja hem igen å då är de bara å köra på =)

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Pyssel

Posted: 13 May 2011, 17:11
by Lill.Persson
Ja lite update då.

I veckan har ja monterat renoverings sats till bromsoken, monterat ok och belägg bak.
Så fick ja lite back jobb på överbäram bak då knuten krascha där, fram mä vinkelslipen å sen klippa å klistra lite, blev kanon bra hoppas de håller bara =)

Kass som man är så mätte ja lite galet på medbringarens hålbild på diffen (eller galet glömde och dra av 10mm för att hamna i cc =), men jag kom fram till att ja måsta tillverka en adapter för att knuten skulle passa.
Rita upp adapter på datorn med mått å hela köret.
När dä var färdigt så tänkte ja, för säkerhet skull kontroll mäta, och kom då fram till att va fan den passar ju :oops:
nästa gång ska ja provmontera innan ja börjar mäta hahaha =)

Så har ja hållt på att mäta fram längd på drivaxlar, fick tips av Mr.Bäckis att skaffa en m5 orginal axel att kapa å mäta in.
Men dessvärre har ja inte haft tillgång till något motorfordon förutom gubb moppen å åkt å köpa en axel och 8 mil enkel resa var lite väl på den tyckte ja =)
Till slut kom bilen min hem i dag så ja drog i väg å fixa en, å se vilken röta man har passade perfekt med orginal längd.
Och turen forsatte då de fanns ett set med svikaxlar på hylla :twisted:

Med bilens hemkomst så kom även lite delar ja väntat på, kardan, ett bromsok fram som legat kvar i stockholm + m3 spindlarna fram.

Att göra lista.
* Montera spindlar, skivor, ok
* Köpa stålomspunnen bromslang, bromsvätska
* Eventuelt köpa nya bärarmar & bussningar till framvang
* Har Beställt Sviktaxlar och 2st knutar
* Montera kardan
* Skaffa olja till diffen
* Lufta Bromsar
* Montera slavcylindern eventuelt fixa en stålomspunnen slang till den
* Fixa ett vatten lekage & olje lekage
* Slangar till oljekylaren
* Göra de sista på vevhusvent burken
* Köpa en ny hardyskiva
De är väl de ja kommer på just nu som ja ska fixa innan första provkörning =)

Ska ladda upp lite bilder senare.

Nu blir de vila resten av kvällen, måste ladda inför premiären på motioncross i mörra.
Undrar hur detta ska gå, aja är ju bara där för motionens skulle i allafall så =)

Tack så jäkla mycket för hjälpen å tipsen bäckis och broder

Trevlig helg på er

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Pyssel

Posted: 13 May 2011, 23:51
by moonzhine
Den kommer bli riktigt trevlig den här e36an så ja hoppas du inte kommer sälja den när den är klar! :)
Och så man har nån här i närheten att gasa lite med :wink:

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Pyssel

Posted: 14 May 2011, 15:47
by Lill.Persson
Tror du? =)
hoppas på de, borde nästan bli som en annan bil om man jämför tidigare setup
då den i stort sett var helt orginal, gamla slitna bromas å dämpare, en odiffad axel med mera.

just nu är ju suget så pass stort igen så sälja känns inte aktuellt :D

hehe
bara å kämpa på med kärran din, så jag har nån å gasa mä =)

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Pyssel

Posted: 14 May 2011, 19:38
by bmw_fredde
vad blir det för spec på bakvagnen?

Re: Lill.Perssons 3,2 L m50, Pyssel

Posted: 14 May 2011, 23:57
by Lill.Persson
De är mycket små delar som fortfarande är 325:ans orginal som brygga med orginal bärarmar, nya orginal bussningar i hela vagn, dom ledade bussnigar är bmws heavy duty.
3.2ans förstärkning plåtar i karossen
Diffen kommer ifrån en m3 3.0 kommer ej ihåg utväxlingen.
Sen är de medbringare å nav i från 540, nya m5 orginal knutar och de blir sviktstål axlar.

Lill.Perssons 3,2 L m50, Pyssel

Posted: 16 May 2011, 17:54
by Lill.Persson
Se där, då har ja fått hem sviktaxlarna å de två sista knutarna.

Dessvärre ska man i väg å jobba då så de blir lite stilla stående 1.5 vecka.

Någon som har nån pejl på om man måste ha 3.2ans länkarmar å de när ja bytt till 3.2ans spindlar fram?
Eller går de fint å köra med 325ans orginal, ska beställa nytt tänkte ja.