Page 8 of 18
Posted: 22 May 2006, 20:31
by kallevedlund
Quattro wrote:Fränt bygge!
Är det möjligen den här bmwn som small rätt mkt

å gick skapligt förra året? Såg den nåra ggr på rejs!
Nej det är christian_l
Posted: 22 May 2006, 20:32
by kallevedlund
s2_i_e30 wrote:grattis.. mappat något?
Tanken var att göra det idag, men d ville inte vädret... spöregn..
Posted: 28 May 2006, 20:37
by kallevedlund
Har nu hållit på med sprutet hela veckan och helgen... Får det inta att fungera som det ska... Får inte en stadig varsignal från triggern, har fått lite tips som jag ska testa så får man se om man får ordning på det... Är riktigt irriterande att ha en fult fungerande motor i besiktningsutförande o sen inte få ordning på sprutet
Vill ju få igenom den så man kan mappa in med turbon på
Har vi kanske någon "Megasquirt-expert" i närheten av örebro som skulle kunna rycka in om det krisar??
Posted: 28 May 2006, 20:54
by Svintoleffe
Hör med mirre här, han verkar ju kunna en del om det sprutet
Posted: 29 May 2006, 17:26
by powerpak
Johan Kihl här på forumet finns ju inte långt bort annars !?

Posted: 30 May 2006, 10:44
by Da_Snake
skurt wrote:Får inte en stadig varsignal från triggern
Kom problemen efter att du böt kabelhärva?
Prova med skärmad kabel till givarsignalen och/eller dra om den så den inte ligger nära tändkablar/tändspole.
Posted: 30 May 2006, 11:24
by emil
prova även polvända triggergivaren
skärmen är ansluten som vanligt ( i boxänden)
Posted: 30 May 2006, 11:25
by kallevedlund
Kom problemen efter att du böt kabelhärva?
Prova med skärmad kabel till givarsignalen och/eller dra om den så den inte ligger nära tändkablar/tändspole.[/quote]
Nej igentligen inte, bare det att jag förut trott att det varit att den varit dåligt mappad. Men nu när jag her bredbandaren inkopplad hela tiden så ser jag ju att blandningen är rätt och då forskade jag lite mera och upptäckte det verkliga problemet..
Jag använder originalkabeln så den är skärmad och ligger inte nära tändkablarna...
Har fått tips om att det kan vara att tänderna inte sitter riktigt rätt, ska kolla upp det ikväl...
Posted: 30 May 2006, 11:31
by kallevedlund
emil wrote:prova även polvända triggergivaren
skärmen är ansluten som vanligt ( i boxänden)
just nu är skärmen jordad förut hängde den fritt, gjorde ingen skillnad...
Har testat polvända, ingen skillnad...
Posted: 30 May 2006, 12:11
by Da_Snake
skurt wrote:
Har fått tips om att det kan vara att tänderna inte sitter riktigt rätt, ska kolla upp det ikväl...
Har du hemmagjord triggerskiva är det inte omöjligt att det är den som strular.
Hur ser din lösning ut?
Bredd på skivan?
Längd på tänderna?
Matrial?
Vilken givare?
osv
Posted: 30 May 2006, 15:08
by kallevedlund
original 60-2 hjul som jag slipat bort alla tänder utom 3 som ska sitta 120 grader isär...
Originalgivare...
ska som sagt kolla på hjulet ikväl får vi se, kanske e d som inte stämmer riktigt, jag har själv inte mätt fram det utan kopierat från en i england...
Posted: 30 May 2006, 20:23
by Mirre
Det har nog inte mycke att göra med triggerskivan, jag körde likadant!Köp BOSCH tändmoduler istället och koppla så här!
OBS: GLÖMM INTE JORDA TÄNDMODULERNA ORDENTLIGT !!!!
På tal om jordning......har du jordat dina tändmoduler ordentligt?
OBS: GLÖMM INTE JORDA ORDENTLIGT !!!!
Posted: 30 May 2006, 21:04
by kallevedlund
lustigt, ja som frågat om det inte går att använda bosch-moduler men d skulle inte gå sades det. Åkte o köpte HEI moduler för flera hundra när man har volvomoduler hemma på hyllan i stort sett...
Ska pröva detta om ja inte får igång det ändå...
Posted: 30 May 2006, 21:11
by Mirre
Dom här modulerna brukar sitta på saab och vw 80tal. Finns många på skrotarna!

Posted: 30 May 2006, 21:25
by johankihl
Mirre wrote:Dom här modulerna brukar sitta på saab och vw 80tal. Finns många på skrotarna!

Finns ju även nya på varenda OKQ8 för ca 300:- så varför snåla med beg som nästan alltid vill strula
Kan inte göra annat än att rekommendera en ny modul, du ångrar dig ganska snart när tändningen inte hänger med

Posted: 30 May 2006, 21:41
by Per Eriksson
Men eftersom det ska funka och funkar för andra med de grejer han har så tycker jag man ska försöka hitta felet innan man börjar bygga om en massa och riskera att det egentliga felet finns kvar.
Posted: 01 Jun 2006, 12:31
by kallevedlund
Prövade igår med lite olika motstånd, men utan resultat... Monterade bort triggerhjulet och mätte lite på det idag och såg att en av punketerna satt ca 5 mm fel, har fixat nytt hjul idag som stämmer med måtten så får man hoppas att det fungerar med det
