Page 8 of 11

Posted: 27 Feb 2010, 21:28
by markus
Är ju inte så vanligt att man behöver göra något där. Jag har ca 1-2cm från fläktarna till remhjulen på motorn =) Men det funkar.

Fan jag kan inte sluta vara sugen på din bil :) Fortfarande inte intresserad av byte :wink:

Posted: 27 Feb 2010, 22:42
by Claes
markus wrote:Fan jag kan inte sluta vara sugen på din bil :) Fortfarande inte intresserad av byte :wink:


Hehe, pluggar fortfarande så jag har inte ekonomi att lägga pengar imellan men visst hade det varit intressant.

Posted: 03 Mar 2010, 20:31
by Claes
Jag konstaterade att det ej skulle funka att ha ic´n som jag först hade tänkt :(
Men då får man göra på d näst bästa sättet... och såhär blev resultatet.
Image

Dock funderar jag på om det blir skillnad på insugstempen när man har anslutningarna högst upp istället för längst ner?
Värmen stiger ju men detta lär nog vara försumbart eller vad tror ni?



Finns det nått rätt och fel sätt att placera oljekylaren?
jag tänkte placera den såhär dock blir den något över oljepumpens höjd men det skall väl inte vara några problem lr?
Image
Eller såhär
Image

Posted: 03 Mar 2010, 21:13
by Bödvar
Ser lite intressant ut, får tvinga böhm att ta med mig ut på ett studie besök 8)

Har ju inget körkort än :cry:

Posted: 03 Mar 2010, 22:07
by Claes
D e bara att göra....

Posted: 03 Mar 2010, 22:12
by STRANGLED
Jag hade placerat oljekylaren så som du har på sista bilden, tror det blir bäst kylning då. Jag ska köra så iaf :)

Posted: 04 Mar 2010, 12:10
by Claes
STRANGLED wrote:Jag hade placerat oljekylaren så som du har på sista bilden, tror det blir bäst kylning då. Jag ska köra så iaf :)


Jag var ute o funderade över fästpunkter för oljekylet o kom fram till att det blir smidigast att ha den som på den nedersta bilden.
Blir nog färdigt ikväll/natt om jag får lite tid över....

Posted: 05 Mar 2010, 15:57
by Claes
Oljekylet har nu fått fästen.
Efter d va gjort åkte spisen ur en sväng så jag kunde färdigställa svetsjobbet på torped/kardantunneln.
Image


Idag kom de hem ett par paket.
Blev lite nervös att dalmasarna endast skickat massa tidningar från bygden... :wink:
Image

Men längst ner i paketet fanns det lite järnskrot som skall förädlas.
Image

I de andra paketet var d några flänsar från KL (hitta inte dessa i ppf-shoppen)
Verkade vettiga i passformen men hålen till DP-flänsen var i minsta laget....men d e ju en baggis att fixa.
Image

Posted: 06 Mar 2010, 00:09
by Claes
Ändrat placering på ett rör i buren och även gått upp till 42mm rör ist för 30 som det suttit tvärsöver innan.


Tror ni förra ägaren var kund hos PPF? :lol:
Image


Fint "notchningsverktyg" :roll:
Image
Image

Image


Tror vinkeln på bältet blir lite bättre nu.
Ni ser vart jag slipat, där satt röret innan.
Image

Avslutade kvällen i garaget med lite sanerande, FY FAAN va skitigt d blir.

Posted: 09 Mar 2010, 11:42
by Claes
Kollektorbygge på g!
Kände dock att jag ville göra en dummie först och vad passar då bättre än ett par "skithusrullar"?

såhär kommer det förhoppningsvis bli.
Image


Image


Image

Kommentarer/funderingar?

Posted: 11 Mar 2010, 21:53
by Claes
Har migat ihop en kollektor nu på kvällskvisten.

Image


Image

Bara kvar att svetsa fläns...

Posted: 13 Mar 2010, 18:05
by Claes
Har påbörjat grenröret idag.
Image

Är inte gott om plats alltså.
Image

Fick banka till lite plats.
Image

Röret blir bara runt en cm från kamkjedjespännaren så där får det bli några extra lager med avgasbandage....
Image


Efter moddningen så kollade jag så det gick fritt med hjulet.
Image
Inga som helst problem.

Posted: 13 Mar 2010, 18:15
by Andy_b
fan denna bilen blir bara ballare och ballare

Posted: 13 Mar 2010, 18:24
by Pitbull
Andy_b wrote:fan denna bilen blir bara ballare och ballare


Absolut. =)

Kan du inte höja upp turbon lite? Känns som om det
blir lättare att dra rören då!?

Posted: 13 Mar 2010, 18:32
by Claes
Andy_b wrote:fan denna bilen blir bara ballare och ballare


Pitbull wrote:Absolut. =)



Tack! Det är sådana komentarer som gör det värt att slita i garaget.

Posted: 13 Mar 2010, 18:37
by Claes
Pitbull wrote:Kan du inte höja upp turbon lite? Känns som om det
blir lättare att dra rören då!?


Jag var inne på att höjja också.
Det jag skulle vilja är att få turbon mer ut mot skärmen men om du kollar lutningen på fjäderbenen så är dessa nästan raka vilket gör att även om jag skulle höja så blir det inte någon platsvinst.

Fördelen med denna placeringen är att det blir lägre tyngdpunkt... :wink:

Posted: 17 Mar 2010, 11:56
by Claes
Var ute o svetsade lite nyss, klart att gasen då skall ta slut :x

Men får en nyfylld tub ikväll.