E30M3 Lysholm (Såld)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

holy shait! där snackar vi fin jolle!
User avatar
kimmit
Posts: 392
Joined: 06 Sep 2006, 10:07
Location: 0047-90414171
Contact:

Post by kimmit »

he he

er jo livbåten min :D
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Mäktig båt, såg inte ut o vara så taskigt ställe att jobba på heller :D
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Som man brukar säga, It's a dirty job, but someone's got to do it 8)

Som motor intresserad så kan jag säga att maskinrummet håller lika hög glans som resten av båten....
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Har nu hoppat i land å tagit mig till garaget... Skickade över ritningen på insugsflänsen till en kompis som tog sig en titt på den och frågade om alla mått stämmer, tror det fick jag fram som svar. Innan vi fräser denna så vattenskär vi ut en testfläns. Den passade perfekt :lol: så nu ska det fräsas ut en riktig 8)

Image

Ska lämna bort kompressor insuget till nån som kan TIG-svetsa, några tips på var :?:

Image

Image

Image
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ett tips när det gäller insugsflänsen...

Original insugsgummin är kraftigt vinklade, mao blir det inte så bra om du skär ut en rak fläns. Bästa är att skära ut små hål som du sen får matchporta upp i rätt vinkel för man vill gärna ha insuget i samma vinkel som kanalen och som originalinsuget är.

Bara ett litet välmenat tips. Mvh Jonas

Ps. Tror att jag bör ha en ritning på en portningsbar insugsfläns om det är intressant.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

M3JONAS wrote:Ett tips när det gäller insugsflänsen...

Original insugsgummin är kraftigt vinklade, mao blir det inte så bra om du skär ut en rak fläns. Bästa är att skära ut små hål som du sen får matchporta upp i rätt vinkel för man vill gärna ha insuget i samma vinkel som kanalen och som originalinsuget är.

Bara ett litet välmenat tips. Mvh Jonas

Ps. Tror att jag bör ha en ritning på en portningsbar insugsfläns om det är intressant.


Alla tips är välkomna, så en ritning tar jag gärna en titt på.
Har dock tänkt fräsa ut hålen i vinkel.

Mvh
/Jonas
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Ok, om du har tänkt att fräsa i vinkel så funkar ju det också.
Blir bara lite knasigt om man först för hålen lika stora som kanalerna och sen ska snedfräsa. Då blir det vääälldigt stora hål innan man är klar ;)
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Det har inte hänt mycket i garaget på senaste tiden å hopp om att tomten skulle bygga klart skrället hände ju inte heller :?

Små fixat lite el å lackat speglarna i sidenmattsvart. Sen väntar jag på att insugningsflänsen ska hoppa ur CNC-fräsen och resten av insuget ska ta form.

Image

Image

Image
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Har nu ändrat hålbilden på kompressorfästet så att den kommer lite lägre ner.

Image

Image
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Tänkte uppdatera vattenkylet,, har ni läsare några bra tips och erfarenheter :?: :roll:
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Erfarenheter av ett E28 kyl i E30?
På S14 blir det en väldigt lååång slang till v.pumpen :?
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Skiljer sig en E28 528 kylare mot 535?
airs
Posts: 691
Joined: 19 Feb 2007, 17:59

Post by airs »

Tror det är samma kylare. Satte dit en m535 kylare på min i sommras, passar i orginalfästen, förutom i dom nedre som man får kapa av och böja bort, samt förlänga den övre kylarslangen. RoDe har bilder i sin tråd på zatzy i början där du ser hur han gjorde för att sätta dit sin. :)
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

airs wrote:Tror det är samma kylare. Satte dit en m535 kylare på min i sommras, passar i orginalfästen, förutom i dom nedre som man får kapa av och böja bort, samt förlänga den övre kylarslangen. RoDe har bilder i sin tråd på zatzy i början där du ser hur han gjorde för att sätta dit sin. :)


Sökte lite på Zatzy men hittade inte RoDe:s projekt :cry:
Kan du ge mig direktlänken?

/Jonas
User avatar
Fn
Posts: 89
Joined: 29 Apr 2008, 20:46
Location: Sthlm

Post by Fn »

ScratcH wrote:Skiljer sig en E28 528 kylare mot 535?

Det är olika nummer på dom om man kollar på realoem.com iallafall
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

Fn wrote:
ScratcH wrote:Skiljer sig en E28 528 kylare mot 535?

Det är olika nummer på dom om man kollar på realoem.com iallafall


Hmm, undrar vad som skiljer sig fysiskt. Får en bild på 528 kylaren i morn. Är det nån som kan bjuda på en bild på en 535 kylare?
Post Reply