Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

bmw_fredde wrote:www.bakaxel.se har torsendiffar!

Där ja köpte min diff och slutväxel oxå.
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

bmw_fredde wrote:www.bakaxel.se har torsendiffar!


hur funkar domdär diffarna riktit? och allt är bara att bulta dit?hur blir det med utväxlingen? och är det e beställningsvara? och är det ordentliga kuggar då inuti? om nån har bild så vore ja glad :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Det kändes inge kul å sälja rallybilen. Men vad ska man ha den till när den bara står å ja kör med lekbilen ist. Jävligt kul å köra men är trött på alla dessa regler å ändringar hela tiden

Image

:cry: Snyft, sista gången den åkte från gården :cry:

Image
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

trist.. men man måste göra uppoffringar för bilen ibland, såsom rallybilar, guldkedjor, rolexklockor och flickvänner.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

sidenmark wrote:
Söderling wrote:Ja fick göra en aluminium plåt ovanför intercoolern då orginal inte fick plats längre. Vart riktigt stadigt med kylaren å intrecoolern skruvad i den.

Image

Har börjat montera bromsaran nu ikväll. Tog orginalskivor å svarava ner som nav till dom andra bromsskivorna.

Image

Image



Tjenare hur går det med bilen ? ska bli kul och se den sen i sommar ! mvh robban


vad säger dem på besiktningen när du kapat i frontbalken?
mkt läckert bygge trots att de är en volvo :)
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Zwofurti wrote:trist.. men man måste göra uppoffringar för bilen ibland, såsom rallybilar, guldkedjor, rolexklockor och flickvänner.
Hehe ja visst är det kanske så, men det får inte gå för långt heller. Att ja sålde rallybilen var mest för ja inte använde den nått.

moonzhine wrote:
Söderling wrote:Ja fick göra en aluminium plåt ovanför intercoolern då orginal inte fick plats längre. Vart riktigt stadigt med kylaren å intrecoolern skruvad i den.

Image


vad säger dem på besiktningen när du kapat i frontbalken?
mkt läckert bygge trots att de är en volvo :)

Det vet ja inte rikigt. Dom kanske inte tycker det är så bra. Men det är ju bara å hänga dit en orginal då iaf. Men tack vare att den är reggad som ombyggd bil kanske dom inte tänker på det.
Klart den är läcker, det är ju en Volvo som sagt :lol:
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Nu har det blivit lite gjort på bilen äntligen. Bakaxeln har gåtts igenom med ny slutväxel å en annan typ av diffspärr. Så ja hoppas drivaxlarna ska hålla lite bättre. Sen ska den även gå ca 60km/h fortare nu. Sen Har ja haft ner framvagnen å blästrat å lackat allt. Å fått dit dom stora bromsarna äntligen. Får hoppas det blir lite skillnad mot orginal, dom räckte inte i ett varv på bana i somras. Så fick åka motorbroms in i svängarna oxå, inte det roligaste. Nya turbon monterad på nytt grenrör är klart. Insuget är på gång, är lite svetsning kvar samt spridarrören ska monteras. Även Autronic SM4 är monterat nu å provstartat.

Image

Image

När ja tog ur drivaxlarna så var båda vridna ca en splinse. Då kan det inte varit så långt kvar tills dom skulle gått av.

Image

Har breddat plåtisarna 3tum inått så dom vart 9tum. Sen vart dom lackade i silver metallic.
Ska väll köpa nya däck till dom sen oxå. Blir nog M/T Drag 10.5-28

Image

Framvagnen nere för uppsnyggning. Dom nya bromsarna ligger på golvet. 323mm skivor med 6 kolvs Wilwood ok, som är monterade nu.

Image

Har gjort en ny växelspak. Med riktiga unibolls, vart riktigt stadigt och kortare lägen.

Image

Det nya insuget är på gång.

Image

Image

Har kapat bort massa onödigt, det är till nån nissan. 3.5tum.

Image
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Då var insuget halvt färdigsvetsat. Ska bara slipas isär å putsas på insidan nu, sen ska rören till spridarna monteras.

Image

Image

Image

Image

Den nylackade framvagnen med dom större bromsarna.

Image

Image

Image
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Fint insug du har byggt dig!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Kul bygge!

Hur mycket har du breddat hjulhusen om du ska ha inte 10,5 tums slicks?
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

ser mkt läckert ut..bra bilder har du oxå :)
men vad menar du med att "slipa isär" insuget för att putsa det invändigt?


MVH
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

M3JONAS wrote:Kul bygge!

Hur mycket har du breddat hjulhusen om du ska ha inte 10,5 tums slicks?

Ja har för mig ja bredda dom 7cm. Dom vart iaf 14.5tum breda invändigt.
Så ja hoppas det ska få rum. Kan bli fram mot tröskeln som det blir tajt.

moonzhine wrote:ser mkt läckert ut..bra bilder har du oxå
men vad menar du med att "slipa isär" insuget för att putsa det invändigt??

Jo jag ska bara ta isär det å slipa alla skarver å svetsar som gått igenom.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Då var det ihopsvetsat. Det som är kvar nu är fäste till fuelrail och till gasvajern.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
sidenmark
Posts: 634
Joined: 20 Nov 2005, 16:54
Location: örebro

Post by sidenmark »

Söderling wrote:Då var det ihopsvetsat. Det som är kvar nu är fäste till fuelrail och till gasvajern.

Image

Image

Image

Image

Image

Image


tjenare ,, fan vad fint det blir , ska bli kul o se hur den går dedan :)
mvh robban
070-4944680
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Då var insuget färdigt för montering. Det gick inte in i blästerskåpet så ja slipa av det med slipduk ist.

Image

Image

Image

Insuget monterat å det mesta klart för å kunna bromsa bilen.

Image

Image

Image

Image
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Ser ju riktigt bra ut !
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
Danne.b
Posts: 30
Joined: 22 Dec 2005, 23:16
Location: motala

Post by Danne.b »

Imponerad!
fränt med nån som gör något anorlunda.
Post Reply