Page 8 of 44
Posted: 01 Oct 2008, 18:46
by pelko
Ligger man sjuk och inte kan skruva så kan man åtminstone handla delar.
Köpte bromsskivor fram, krängningshämmarstag, krängningshämmarbussningar, styrstag (köpte fel första gången) samt vattenpump idag.
Fjäderbenen, diffen och lite andra prylar skall blästras innan lack så jag tänkte slänga med krängningshämmarn där också så den blir ordentlig. Den är sträv och äcklig nu. Men det är fint när allt är nytt!
Min M50B25 motor, ZF låda samt all el plockar jag ur bilen i veckan. Toppen ska planas iallafall då den kokat. Sedan om jag får råd så ska den renoveras samt o-ringas som jag tidigare skrivit.
Bilder:
Började med en fet grillfest.
Styrstagen.
Krängningshämmarn med nya stag och bussningar.
De ventilerade bromsskivorna fram.
Alla fyra.
Vattenpumpen.
Finns en del på hyllan kvar att fixa till.
Mvh Mathias
Posted: 01 Oct 2008, 19:42
by Nisse977
Så fint du har det i ditt garage, ordning och reda
Posted: 01 Oct 2008, 20:49
by david__
säker på att du inte ska använda dom gamla styrlederna?
dom borde hålla 3000mil till
hoppas du blir nöjd
Posted: 01 Oct 2008, 20:58
by pelko
Haha även om de hade fungerat bra så hade de inte sett bra ut
Är kanonnöjd David, tack!
Mvh Mathias
Posted: 02 Oct 2008, 18:50
by pelko
Igår kväll hämtade jag mina gula Koni stötdämpare. Slipade och grundade dom idag. Är la straffbart om jag inte lackar de gula sedan igen
Var även under bilen och kikade hur soppa och bromsledingarna såg ut. Aldrig sett de underifrån men tyckte de såg bra ut och de låg tight mot karossen, inga släpningar någonstans.
Bilder:
Såhär såg de ut innan jag slipade dom.
Efter att jag slipade grundade jag.
Ledningarna under bilen.
Mvh Mathias
Posted: 02 Oct 2008, 20:10
by Blomgren
Varför lackera insatsdämparna?
Posted: 02 Oct 2008, 20:17
by pelko
För att veta att allt är rent och fräsht. Man mår ju illa om man slarvat
Mvh Mathias
Posted: 03 Oct 2008, 00:29
by TreLingon
Ser riktigt bra ut...
Kollar tråden varje dag så man inte missar nått !
Posted: 03 Oct 2008, 09:24
by jeenz
Ser tokbra ut dude... såg att 325an är borta nu
säg till när du vill ha en e34a som gästar *påpeka*
Posted: 03 Oct 2008, 19:03
by pelko
Idag började min stressiga helg. Ska ta ur två st M50's, ena har kokat och den ska jag ha och den andra ska flyttas över till bilen som den kokade spisen sitter i.
Idag tog jag ur en av motorerna. Tog 2h och 10 min och det är jag nöjd med
Ska ta ZF lådan och all el från donatorbilen samt den kokade motorn från den andra E34an. Donatorbilen är den som syns på bilderna nedan.
Ska lossa toppen och tråget till att börja med. Toppen ska planas och sedan blir det att byta lager i motorn om de som sitter i är kassa. Vet inte om oljan har blandat sig med vattnet...
Många bilar i rörelse nu.
Bilder:
Donatorn.
Efter lite lossande.
Sedan två timmar senare var den ur.
Allt som var i vägen var bara att kapa bort
Hemfärd för donatorbilen.
Den kokade M50n jag lyfter ur imon och tar till mig själv.
Mvh Mathias
Posted: 04 Oct 2008, 20:13
by pelko
Idag lyfte jag vi ur vanos-maskinen ur den "riktiga" E34an. Denna vanosmotor är alltså den jag ska ha i min E30. Gick smärtfritt men tog betydligt längre tid än igår då denna bilen har AC samt att man var tvungen att vara rädd om sakerna på bilen.
Bilder:
Började riva.
Anledningen till att tempen steg så fort, vattenpumpen var som väntat heeeeelt krashad. Världens sämsta konstruktion med plast-skrovlar?
Motorn ur.
Här står dom. Den högra är alltså den jag ska ha.
Mvh Mathias
Posted: 04 Oct 2008, 20:21
by Grefven
så nu ska du åka m50 =) hade inte behövt köpa den där e30´n alls =) bara handlat ett m-paket istället för det är väl allt som är kvar i stort sett =)
men det e kul med sånt här så fortsätt i samma anda bara.
Posted: 04 Oct 2008, 20:23
by Resgard
Uj uj, blir bra detta
Posted: 04 Oct 2008, 20:35
by pelko
Bullen: Men jag har sålt motor, avgasrör, stolar och lite annat för pengar som motsvarade inköpet. Så innertak, i-bräda, framvagn, bakvagn, M-tech II m.m blev gratis för mig.
Så får man hålla på för att dra runt ett projekt utan inkomst
Resgard: Tackar
Mvh Mathias
Posted: 10 Oct 2008, 21:25
by pelko
Nu är motorbytet klart i 525an, det enda som återstår är att klura ihop lite el.
Så fort den åker ut ur garaget ska jag plocka ner min M50 och fräsha upp det yttre. Sedan blir det att passa in den i motorrummet i E30n och kika lite.
Idag fixade jag lite småsaker, satte bland annat upp min M50 i ett motorstativ och började plocka ner den. Tänkte kika på lagrena då jag misstänkte att vatten eventuellt hade blandat sig med oljan. Men vi hittade inget vatten och lagerna såg bra ut enligt mig.
Ni som kan detta med lager kan väl vara snälla och kika på bilderna ett par sekunder extra och säga vad ni tror. Med så sjukt begränsad bugdet som man har så vore det skönt att slippa byta dom för nästa sommar. De såg bra ut enligt mig men sedan har jag bara kollat på sexans vevstake än.
Jag fick även hem E36 motorfästen som jag ska ha då jag ska stoppa ner M50n i bilen, dessa var jag inte sen med att sätta i ett hetvattenbad med lite ämnen i så de blir rena innan de ska blästras och lackas.
Har även skaffat mig E30 org tyg-sportstolar. Har två hemma och ska få två till snart, två är mindre fina så jag ska lappa ihop så att två stolar blir fina, av alla fyra.
Vill gärna ha lite åsikter om lagret som syns som sagt.
Bilder:
Stolarna.
Motorn i stativ.
Motorfästena.
Tömte motorn på olja till att börja med.
Sedan lossade jag tråget.
Såhär ser vevlagrena på sexans vevstake ut. Vad säger ni?
M20 vs M50 svänghjul, inte svårt att lista ut vilket som är roligast
Mvh Mathias
Posted: 10 Oct 2008, 22:24
by david__
fin olja