Page 8 of 10
Posted: 22 Aug 2010, 21:36
by jeenz
Några problem för dig att lufta bromsarna tänkte på hydrauliska handbromsen! Jag får tryck när ja bromsar med pedalen men händer fan ingeting när jag bromsar med handbromsen, något lurt är de, nått speciellt att tänka på när man luftar?
Posted: 23 Aug 2010, 15:49
by just_mee84
Thörn wrote:grymt gott den går och låter
hur mycket varvar du i filmen?
Känner igen det där med vikten på fälgar, å ena sidan ser det sportigt och snyggt ut med stora hjul men e ju klart sämre när man gasar.
Jag brukar inte varva så mycket när jag leker, behövs liksom inte. Därimot när det ska gå fort rakt fram så drar jag den gärna till 7500rpm
Posted: 23 Aug 2010, 15:51
by just_mee84
jeenz wrote:Några problem för dig att lufta bromsarna tänkte på hydrauliska handbromsen! Jag får tryck när ja bromsar med pedalen men händer fan ingeting när jag bromsar med handbromsen, något lurt är de, nått speciellt att tänka på när man luftar?
Min handbroms har ett eget system då den går på två av kolvarna bak, sen har färdbromsen dom andra två. Så för mig är det bara att dra i spaken och lufta som vanligt. Men dom andra i garaget har haft problem med sina, jag kan ju höra med dom hur det löste sig
Posted: 25 Aug 2010, 19:56
by jimm_y
Hehe det var kul att se på säve när du sladda över större delen av banan gott ljud också, va framme och prata lite med dig också.
Posted: 26 Aug 2010, 16:26
by just_mee84
Ja det var rätt kul att kunna spinna hela rakan bort, trots att jag hade grenrörs läck. men till nästa år ska jag nog skaffa riktiga däck så man får nån tid istället för världens slutfart.... trevligt att prata med lite bmw folk med
Posted: 26 Aug 2010, 21:16
by jeenz
Ah, vore kanonsnällt
Är kompis med jall så träffar du han kan du hälsa
Posted: 30 Aug 2010, 18:43
by just_mee84
Då stod bilen redo för lite Drifting träning på Anderstorp raceway
Fick spons på lite däck så det var bara att tacka och ta emot hehe. Ska bli gott att få lite träning innan Rudskogen med, Får bara hoppas att jag inte kör sönder något!!
Det enda negativa är att jag kanske måste jobba över extremt mycke just nu... Är totalstop på jobbet...Men det går ju alltid att sjukskriva sig hehe
Posted: 31 Aug 2010, 11:48
by Thörn
vad är det för oljekyl/värmeväxlare du körde med? har ju också omsvetsat/flyttat oljefilterhus på den nya maskin så man borde kunna koppla in lite bättre oljekylning där.
Posted: 31 Aug 2010, 19:30
by just_mee84
det är en liten smidig plattvärmeväxlare. fick ju liksom inte plats en vanlig som skulle ha fartvind och grejor...
skickade ett pm till dig med sidan där jag hitta den
Posted: 08 Sep 2010, 19:55
by just_mee84
Nu är det idel motgångar
Körde sönder triggerhjulet/svängningsdämparen på anderstorp. Beställde ett nytt och rev ur kylet, kastade triggerhjulet och monterade det nya idag. Gott tänker jag då blir det Rudskogen till helgen!! lyfter i kylet och dit med slangarna, börjar hälla på kylvätskan då kommer bakslaget....jag har lyckats göra hål i kylaren när jag tog ur den!!!
FAIL
Ska göra ett desperat försök att svetsa läckan imorn, men är grymt skeptisk till att det går tyvärr...
Posted: 14 Sep 2010, 20:05
by just_mee84
Då var vinterns uppgraderingar i full gång!! Blev inget med Gatebil tyvärr
lyckades faktiskt svetsa kylet så det blev tät. Tyvärr visade det sig att bilen hade kokat jävlar i mig när jag körde av på Anderstorp. Enligt boxen hade vattentempen vart 194 grader!!! Så vid uppstarten innan Gatebil lätt den inte helt kry kan man säga, tickar knakar o har sig. Lyfte ventilkåpan snabbt och såg att insugskammen inte såg så fräsch ut tyvärr, har gått flisor ur den mm. Blir en stillsam renovering+uppgradering nu i vinter
Punkter att göra i vinter är
-Renovera motorn hehe...
-Nytt grenrör +PT6765
-Byta till Tilton koppling
-byta till E36 styrväxel
-Nya kamaxlar Z2??
-Moddifiera insuget
-Fixa m3 oljefiltershållare mm
Kommer sälja alla delarna jag byter/uppgraderar om nån är intresserad
Lägger upp dom på säljes så småningom
Posted: 20 Sep 2010, 18:54
by just_mee84
Nu var renoveringen i full gång, Fick byt till mig en 3 skivig Tilton koppling så nu är det bara att spara ihop till turbon hehe. Har lyft toppen och det såg inte så jätte bra ut
Båda kammarna +kammhusen var slut, repiga och jävliga. Sen såg man att alla avgasventilerna hade nosat på kolvarna, dock var dom ändå täta??? Tillråga på allt så satt svänghjulet löst så veven måste upp i svarven då den blivit skadad. Är lite nervös för hur ramlagren kommer att se ut?? Hoppas jag slipper fler överaskningar...
sen fundera jag på hur man bäst förvarar spridarna över vintern?? ska man lägga dom i nått bad eller nått om man kört på E85??
Posted: 20 Sep 2010, 18:57
by Bmwandreas
Lät inte kul. Tappat oljetrycket?
Lägg spridarna i bensin ett tag sen spruta i wd40 så mår de fint över vintern.
Posted: 22 Sep 2010, 13:45
by Thörn
ajdå lät tråkigt och dyrt, är det inte lur med tilton och få drivlina att hålla ihop?
Posted: 22 Sep 2010, 19:51
by just_mee84
Thörn wrote:ajdå lät tråkigt och dyrt, är det inte lur med tilton och få drivlina att hålla ihop?
jo har läst på och ska montera en stryp backventil och prova, sen brukar ju jag aldrig ha fäste, Kör ju inte så mycket rattlåsracing så jag hoppas lådan klarar det hihi.
Rev ner bottendelen idag och kan väll säga att lagren såg väll inte så jätte bra ut precis
Att kammarna var slut gjorde väll inte så mycket då jag ändå skulle byta, Men jag hade iaf hoppats att bottendelen klara sig. ser ut som det har varit skit i oljan som farit med runt. Tittar man på lagren ser det ut som små metallspån som bankats in i lagren, efter att dom åkt ett par varv först... ska ta några kort och lägga upp så kanske någon mer erfaren kan kika på dom. Till det positiva så ser veven ut att vara en tuff rakare!!! kanske slipper slipa den?? Och kolvarna ser ut som nya
Posted: 01 Oct 2010, 16:44
by just_mee84
Har vart nere och gått igenom grejorna lite bättre nu, veven behöver nog slipas?? ska låta något proffs titta på den så får vi se. Olje pumpen som jag köpte flång ny i våras verkar helt skrot (full i metallspån antar jag). Tar man oljan mellan fingrarna så ser man små svarta metallspånor
roligt..
Frågan är bara vart allt spån kommer ifrån??? visserligen har det gått endel flisor ur insugskammen, men har lite skeptisk till att oljepumpen sen skulle suga upp dom få dom genom oljefiltret och sen vidare ut till lagren???
Är väll bara att bita i det surra äpplet och försöka vara ännu petigare när man skruvar ihop den med nya grejer igen.
tog lite bilder (av typ 25kort var det bara dom här som blev bra....)
Tänkte om nån är skicklig på att se vad skadorna beror på???
En samling RIKTIGT dåliga lager
Två av ramlagren i närbild, vad tyder alla små prickar på??
Här ser man några av flisorna som gått ur insugskammen
Posted: 24 Oct 2010, 17:48
by just_mee84
Doh blir dyrt det här..... samtliga 24 ventilstyrningar är dåliga
vissa glappar 1mm vid 10mm utstick. Ska försöka hinna iväg till motorrenoveraren i veckan och se om det är blir för dyrt!! Kanske blir billigare att fixa en ny topp och "bara" porta/fräsa in ventilerna.