Page 8 of 80

Posted: 15 May 2006, 19:10
by M3JONAS
Dinan2.5 wrote:Fästena på balken ser ju påsvetsade eller vinda ut. Har den krockats?

Fråga annars på s14.net, jag är rättså säker att flera killar kör Z3:ans bakvagn där (Bruce, tror jag). Nämn isf vilka komponenter du använder...

Anders


Hej Anders, tack för forumtipset.

Jag fick ett tips från Gorilla där men jag är så kass på engelska att jag inte riktigt fattar vad han menar, har du lust att förklara vad han menar med detta?: "This might sound daft, but your 100% sure they are Z3M coupe rear Trailing arms and not from a 3.0 Z3 with Mtec,
or a 2.8 Z3 with Mtec ?

Reason I ask is that your problem is the same as if putting E30 M3 arms etc on to a compact rear axle, the pitch, angle of the arm is different,
so the camber is all wrong, as well as the fact that the compact rear axle does not fit the E30 M3.

Pitch wise, they are almost identical, with the Z3M Coupe ones offering maybe a little more camber.

I have just looked at your picture again, and I think you may have still got the outer Z3M diff flanges on the drive shafts, which need to be changed for either the outer diff flanges of a E28, or a E36, with the 6 stars not 8.

That will put your camber back about in line with the stock E30 m3.

Posted: 15 May 2006, 21:50
by Bmwandreas
Det är inte samma lager m.m i 2.8 lit Z3.

Posted: 15 May 2006, 22:18
by M3JONAS
Efter att ha snackat med en kille, Rör.Olsson, som har gjort denna operation på sin bil och bekräftat att allt ska vara bolton så återstår tre möjligheter:
1: Båda bärarmarna är duktigt krokiga.
2: Killen som hållt på med detta, dvs jag, är helt tappad bakom flötet.
3: Någonting är fel på den balk som jag har. Detta skulle isf kunna vara en förklaring till bilens enastående aptit på drivaxlar förra säsongen...

Får ta och testa att flytta över armarna till en annan balk för att se om man märker någon skillnad.

Posted: 15 May 2006, 22:41
by Fear This
lite off kanske men när jag byggde om till justerbart när jag körde e30 bakvagn förut så hamnade ena hjulet mkt närmare skämkanten än det andra.. tillslut såg vi ett litet asså riktigt litet veck närmast silentblocken så den hade väl vart krockad eller nåt.. tog en ny balk å byggde om på nytt sen stämde det iaf.. poängen är att de verkar inte behövas vara mkt krokigt för de ska bli åt helvete.. lite snett inne vid balken ger mkt snett ute vid hjulen..
mvh johan

Posted: 16 May 2006, 06:11
by Bmwandreas
Det måste vara M balken som har annan vinkel.

Posted: 18 May 2006, 23:38
by M3JONAS
Mer knas med Z3 bärarmarna... Verkar som om det inre fästet skulle behöa sänkas flera cm, ser mycket märkligt ut på bilen. Dessutom pekar fästet för fjädrarna utåt vilket borde innebära att det är någonting knasigt med bärarmarna men det märkligaste är att båda armarna verkar lika knasiga. Nånting säger mig att de ska vara så men att det ska passa ihop med en annan balk men frågan är då från vilken modell de kan komma?

Image

Kom iaf lite framåt i mekandet då jag monterade dit nya stötdämparfästen från Samuel Lindqvist, funkade kanonfint att montera! :up:

Image

Image

Posted: 18 May 2006, 23:40
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Det måste vara M balken som har annan vinkel.


Jag börjar undra om det kan finnas olika modeller av bärarmar och balkar till Z3M modellerna, för som sagt var så har Håkan mfl monterat de bärarmarna på vanliga e30 balkar utan bekymmer.
Enligt ETK´n hittar jag dock inga andra varianter.

Posted: 20 May 2006, 21:33
by M3JONAS
Nu har jag konstaterat vad det är som knasar... Det är helt enkelt så att båda bärarmarna är krokiga. Jag jämförde med en annan Z3M arm idag och konstaterade att de har fått sig en smäll och ändrat form litegrann ute vid navet, nästan där förstärkningsplåten sitter.

Posted: 28 May 2006, 21:13
by M3JONAS
Tyvärr så blev det ingen körning på Tullinge. Anledningen var att ett av bakdäcken tog i skärmkanten under acceleration. Detta märkte jag inte i fredags natt när jag var ute och tog första provturen, anledningen till det var att pga regn satte sig inte bilen i bak utan spann.
Av ovan nämnda anledning har det inte blivit så mycket körning men helt klart så verkar motorn gå bra! Fick göra lite justeringar på låga varv under dellast där vi inte hade möjlighet att köra i bänken, nu börjar justeringarna ta sig och motorn är riktigt snäll att köra, har dock lite knas med att maskinen är svårstartad och svår att få till vettig tomgång på men det ska lösa sig.

Såhär ser justeringarna till bakvagnen ut, blir stumt och fint med uniballs, ledlager och delrinbussningar...
Image
Image
Image

Istället för 2 slangar per sida och rör mellan så blev det två nya stålspunna slangar från NBM.
Image

Passade på att tillverka och montera en kardanring när man hade kardan och avgassystem borta:
Image
Image

Posted: 28 May 2006, 23:47
by e30
Fränt med uniballs och ledlager! Blir de mycket oljud i karossen med de?

Snyggt byggt =)

Mvh Emil

Posted: 02 Jun 2006, 08:15
by M3JONAS
Nu har man iaf varit ute och åkt en del med bilen. Har faktiskt kört ca 20 mil utan något direkt haveri. Så långt kom jag inte på hela förra säsongen utan att köra sönder nånting så det känns bra! ;)
Skulle tanka fullt igår och då märkte jag att det var lite knas ändå... Läckte ut ett antal liter soppa då o-ringen till tankarmaturen inte mådde så bra.

Tog ett par telefonbilder för att visa att bilen faktiskt varit utanför garaget ;)
Vet inte riktigt vad jag tycker om OZ fälgarna som sitter på men en stor fördel har de iaf jämfört med mina andra BBS fälgar... De passar!

Image
Image

Om någon är sugen på att köpa en Sparcostol så är den till salu:
Image

Posted: 02 Jun 2006, 08:17
by M3JONAS
e30 wrote:Fränt med uniballs och ledlager! Blir de mycket oljud i karossen med de?

Snyggt byggt =)

Mvh Emil


Helt klart blir det mer ljud men inte så att det stör direkt med tanke på att det sitter enbart stumma saker i bak.

Det låter som om det är massor av ljud från diffen eller hjullager men troligtvis är det inte värre än vanligt, nog bara att det transporteras upp i karossen mer nu.

Posted: 02 Jun 2006, 09:02
by tobbe tlrecond
den var mycket snyggare med bbs hjulen !
fast den är fin nu med :wink:

Posted: 02 Jun 2006, 17:55
by _Kalle_
Jag måste hålla med föregående talare men den är skitfin nu också :)

Posted: 02 Jun 2006, 17:58
by Zwofurti
mkt snyggare med superleggera! kanon!

Posted: 04 Jun 2006, 21:50
by M3JONAS
Det är duktigt trångt med 245:or i bak :(
Har man lite camber så tar det i skärmkanterna, har man mera så tar det i innerskärmarna :(
Blir nog till att skaffa ett par bakdäck i dimension 235/40-18 istället.
Å jag som har ett till par nya däck liggandes, typiskt att de ska vara så bökiga att få dit...

Posted: 04 Jun 2006, 22:02
by Zwofurti
M3JONAS wrote:Det är duktigt trångt med 245:or i bak :(
Har man lite camber så tar det i skärmkanterna, har man mera så tar det i innerskärmarna :(
Blir nog till att skaffa ett par bakdäck i dimension 235/40-18 istället.
Å jag som har ett till par nya däck liggandes, typiskt att de ska vara så bökiga att få dit...


prefekt, då får du spinna upp dem:)

och fixa en kille som filmar åt dig samtidigt :)