robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

loka wrote:Jävligt snyggt bygge måste jag säga! Svetsar du med mig eller tig?
TIG..... jäkligt breda fogar på plenumet, men som bekant så spricker ofta plenumen, så jag öste på utav bara f-n..... :D

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Tror inte du haft så mkt problem med wg returen eftersom röret mellan wg och dp blir fylld med avgaser så tar dom sej ingenstans.

Det blir ju som en vägg där röret går in i dp. Vi kan ju ta "tratten" tex som dom körde med förut på moppar å sånt:)

Om du bara har ett inlopp och inget ut så kan det ju inte få något flöde där. Ev att det kan bildas lite turbulens. Vad jag tror dvs!
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

bmw_pelle wrote:Tror inte du haft så mkt problem med wg returen eftersom röret mellan wg och dp blir fylld med avgaser så tar dom sej ingenstans.

Det blir ju som en vägg där röret går in i dp. Vi kan ju ta "tratten" tex som dom körde med förut på moppar å sånt:)

Om du bara har ett inlopp och inget ut så kan det ju inte få något flöde där. Ev att det kan bildas lite turbulens. Vad jag tror dvs!
men å andra hand så som han byggt nu lär robbs aldrig behöva oroa sej för skenande laddtryck eller så... iom att avgaserna från turbon lär "dra med" de från wastegaten 8)
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Fear This wrote:
bmw_pelle wrote:Tror inte du haft så mkt problem med wg returen eftersom röret mellan wg och dp blir fylld med avgaser så tar dom sej ingenstans.

Det blir ju som en vägg där röret går in i dp. Vi kan ju ta "tratten" tex som dom körde med förut på moppar å sånt:)

Om du bara har ett inlopp och inget ut så kan det ju inte få något flöde där. Ev att det kan bildas lite turbulens. Vad jag tror dvs!
men å andra hand så som han byggt nu lär robbs aldrig behöva oroa sej för skenande laddtryck eller så... iom att avgaserna från turbon lär "dra med" de från wastegaten 8)
prexis.....man gör ju allt för att förhindra missöden 8) .....
alltid bra med sug i returen..

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

snyyyggt=)
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Säger inte att det är fel utan tror att du klarat dej utan din fina lösning:)

Kolla in en polares lösning på wg rör. Ett rör från varje cyl till wg:n! Tufft :twisted: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 1&start=30
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

jojo, men det handlar ju om att eliminera allt så.....
btw, vad har din polares lösning med det här att göra... :D .... det var ju returen vi pratade om..?
tyckte ärligt talat det såg lite halvskummt ut, det var snyggt byggt och så, men som jag lärt mig så ska man ju styra laddet så nära kollektorn som det går.... men det är klart det piper kanske ut där när det blir trycksatt ändå :shock: ......

/den som lever få se.....
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

bmw_pelle wrote:Tror inte du haft så mkt problem med wg returen eftersom röret mellan wg och dp blir fylld med avgaser så tar dom sej ingenstans.

Det blir ju som en vägg där röret går in i dp. Vi kan ju ta "tratten" tex som dom körde med förut på moppar å sånt:)

Om du bara har ett inlopp och inget ut så kan det ju inte få något flöde där. Ev att det kan bildas lite turbulens. Vad jag tror dvs!
Problemet jag ser med en sådan där retur är väll möjligen att man får upp avgaster till wastegaten "fel håll" så den är och pillrar på ventilen och ev. öppnar den vid xxx motryck.

Eller jag kanske tänker fel.


robbz: Bra lösning, eliminera problem är aldrig dumt. Och som du själv sade då du testat blåsa så tycker jag att det är självklart att man gör något åt det.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

thx peppe.....

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

lite uppgraderingar.....
/mvh

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Ser bra Ut
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Kommer bli sjukt vackert detta.

Show and GO

:D
Nobbe

Post by Nobbe »

*visslar* *hosst* *harkel* turbo *visslar*
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Nobbe wrote:*visslar* *hosst* *harkel* turbo *visslar*
schyyy....inte än...!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

hmm luktar provstart här...
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

bmw_fredde wrote:hmm luktar provstart här...
hehe nejdå, toppen,grenröret och insuget är inte portat ännu, blocket är ej iordningfräst, vev,kolvar,stakar är ej viktat och balanserat än......

det nobbe menade var att suget på en precision PT-88:a vart för stor, så nu har jag beställt en sån av PPF!!!
-tyckte 76:an såg lite tam ut i jämförelse! :D

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

robbz wrote:
bmw_fredde wrote:hmm luktar provstart här...
hehe nejdå, toppen,grenröret och insuget är inte portat ännu, blocket är ej iordningfräst, vev,kolvar,stakar är ej viktat och balanserat än......

det nobbe menade var att suget på en precision PT-88:a vart för stor, så nu har jag beställt en sån av PPF!!!
-tyckte 76:an såg lite tam ut i jämförelse! :D

/mvh
Hehe! Du är fan tokig du, på ett bra sätt! :)
Mvh Martin Söderlind
Post Reply