Page 8 of 35

Posted: 07 Apr 2008, 22:41
by ippe
JolleL wrote:Nej Jesper. Inte räkna på det. Då kommer du få ångest.
Har man ångest så får man sunt förnuft på köpet. Vilket inte är bra :lol:


Haha nejdå, just nu känns varenda krona värt det iaf :)

Mindre roligt var ju att två av arp bultarna sträckte på sig när man skulle efterdra toppen.... :(

Posted: 08 Apr 2008, 07:30
by devvan
Haha :) Vem är du då?

Fråga zlatan=)

Posted: 08 Apr 2008, 08:32
by Chrille
Hur vet man att den ARP pinnbulten sträcker sig?

Posted: 08 Apr 2008, 08:37
by ippe
Känns degig när man ska drar åt den med momentnyckeln samt att muttern åker längre ner på bulten än vanligt.

Posted: 19 Apr 2008, 14:52
by ippe
Somsagt två nya bultar ihandlades, 600kr slutade det på. Dock bara en av bultarna som sträckt på sig så om någon behöver en bult så är det bara att höra av sig.

Har hänt lite sedan sist.

Trots mottryck på wgklockan så fick vi inte laddet över 0.8 bar. Turbon plockades ännu! en gång bort så fästet för wgklockan blev omgjort samt att det blev monterat en hjälpfjäder så wgn stänger bättre.

Laddet blev grymt mycket stabilare och i nuläget ligger jag på 1bar, tycker den går riktigt bra.
Får se om man ska slita av det ytterligare en gång så man får upp laddet lite till :).


Tack än en gång till emil för hjälp med sprut och allt annat!

Posted: 24 Apr 2008, 18:27
by ippe
Image

Image

Image

Image

Posted: 24 Apr 2008, 22:32
by ippe
Skrivit om problem med blårök tidigare, började lite smått men blev värre.

Gjorde komptest nu ikväll och är i princip utan komp på 5an..

Bara att slita ut motorn igen då.

Image

Posted: 25 Apr 2008, 00:10
by 525mannen
Trist! Tur det är tidigt på säsongen! :)

Bara härda ut!

Posted: 28 Apr 2008, 22:51
by ippe
Tog mig i kragen och slet ut motorn i söndags med några kära vänners hjälp, 3.5h senare var hon ur.

Rev skiten idag och som jag nästan trodde så har en kolv gett sig, ringlandet sprucket..

Enda jag kan tänka mig orsakat detta är att jag krysskilen gick av tidigare och då vridigt tändnigen och ev spikat?

Bilen vart sig i vilket fall sig inte lik efter jag fått dit kilen igen.

Kolven som gett sig

Image

På något sätt känns det mindre oroligt med alla delar utspridda nu än första gången den var nere :)

Image

Image


Blocket i väntan

Image

Frågan är om det är dumt att använda lagrerna som gått ~100 mil till nya veven som ska i?


Får stå ute och skämmas den här gången.

Image




Raggat upp en komplett m52b28 bottendel som ska hoppa in i blocket var tanken.

Posted: 28 Apr 2008, 23:48
by Ximon
Tråkigt med ras, men det leder ju till något gott verkar det som :)

Ang. lager är det nog bäst att byta, annars kan du lätt få en dyrare smäll på sikt.

Bra tempo!
Vi hörs.

Posted: 29 Apr 2008, 00:16
by TobyMontana
Jag är fan peppad :) :)

Posted: 29 Apr 2008, 08:03
by Bmwandreas
Du har nog varit lite ivrig med tändningen, eller har ni kört spiklyssning?

Posted: 29 Apr 2008, 19:30
by ippe
Det vet jag faktiskt inte om, den är mappan på gatan av en kille med mycket erfarenhet dock utan spikavlyssning.

Borde det inte visa några spår av spikning på kolvtoppen då jag ändå kört ca 100mil?

Är det dumt att köra med s50b30 kolvar med 86.5mm borr i m50 blocket?

Posted: 29 Apr 2008, 21:05
by Insanity
Är det inte spår nog att en kolv är sönder?? :roll:

Oftast ringlandet som sticker när det spikat på dessa motorer iallafall..

Posted: 30 Apr 2008, 17:13
by emil
det är typisk spikskada,

tändningen har varit låg, särskilt på låga varv iom den lilla turbon,
men man vet ju inte vad som händer med gnistan när triggerskivan lossnar och hamnar i godtyckligt läge. Behövs ju inte direkt lång tid för att det ska gå på tok

Posted: 01 May 2008, 11:21
by cats
emil wrote:det är typisk spikskada,

tändningen har varit låg, särskilt på låga varv iom den lilla turbon,
men man vet ju inte vad som händer med gnistan när triggerskivan lossnar och hamnar i godtyckligt läge. Behövs ju inte direkt lång tid för att det ska gå på tok



Sorry för OT men varför lossnade den och vad kan man göra för att förhindra att en sån sak händer?

Posted: 01 May 2008, 18:58
by ippe
Bmw skämtar inte när dom säger den ska dras med 400nm, trodde det räckte med en rejäl omgång med mutterknacken.
Det i kombo med en felväxling gjorde nog susen för att den skulle lossna.

Tog en rejäl momentnyckel och drog 400nm med motorn i bilen.