M5E34turbo 870/964whp. Såld!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

Så grym! detta är verkligen one of a kind när det gäller e34or, kan den utsorterad bli världens kralligaste kompressor BMW? Finns väl goda förutsättningar :D
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Att bli starkaste bmw skruvkompressor är inte så svårt då typ ingen annan orkar hålla på med sånt strul ;) Närmsta konkurrent är väl han bosse med 3.0csi från eskilstuna, den verkar fungera bra. Ska lösa alla små problem under vintern så man verkligen kan få se vad skruven kan leverera som mest!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Blown M5 wrote:Att bli starkaste bmw skruvkompressor är inte så svårt då typ ingen annan orkar hålla på med sånt strul ;) Närmsta konkurrent är väl han bosse med 3.0csi från eskilstuna, den verkar fungera bra. Ska lösa alla små problem under vintern så man verkligen kan få se vad skruven kan leverera som mest!
Haha, ja jag är ju en som gett upp ;) Kom iofs inte ens över 500 strecket så mig har du redan passerat med råge ;)
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

Blown M5 wrote:Att bli starkaste bmw skruvkompressor är inte så svårt då typ ingen annan orkar hålla på med sånt strul ;)


äsch att det är lite dåligt på konkurrentfronten behöver man ju inte nämna ;) imponerande tålamod leder ju till ett imponerande bygge med! och coolt att slå kitschiga dubbelkompressorkittade M5 e60 V10 iaf :D
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
Jorm
Posts: 129
Joined: 05 Jun 2006, 21:34

Post by Jorm »

Hammarströms M3 bromsade över 1000 hk med kompressor. :wink:
User avatar
hebbe
Posts: 419
Joined: 27 Dec 2005, 20:01
Location: Lidköping
Contact:

Post by hebbe »

Jorm wrote:Hammarströms M3 bromsade över 1000 hk med kompressor. :wink:
Tänkte precis på den också.. Mén han rasade väl den eller nåt sen? Han körde väl också laminovastavar i insuget?

Riktigt ballt bygge den här m5:an hur som... Keep it up..
E30 325 Turbo
Pojekttråd
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jorm wrote:Hammarströms M3 bromsade över 1000 hk med kompressor. :wink:
863 whp var det väl.
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Bmwandreas wrote: 863 whp var det väl.
858

http://www.youtube.com/watch?v=5c6MiPjZzgw
V8
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

St3v3 wrote:
Bmwandreas wrote: 863 whp var det väl.
858

http://www.youtube.com/watch?v=5c6MiPjZzgw
jaha trevligt trevligt :lol: på motor nord i sundsvall även :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Liiite skillnad på centrifugalkompressor & skruvkompressor dock ;) Har själv lekt med tanken på centrifugal & ladda över 2 bar, men då förlorar man det där sköna draget som infinner sig redan vid 2000 rpm.
User avatar
ScratcH
Posts: 283
Joined: 01 Nov 2006, 15:49
Location: Göteborg

Post by ScratcH »

STORT grattis till siffrorna!

Kan det inte vara dellorto spjällen som läcker lite?..Mitt är inte helt tät i alla fall. Å med tanke på att du kör med dubbla så kanske du tappar lite laddtryck där.

/Jonas
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Tack tack! jo det kan vara lite läckage från spjällen, men inte så man tappar 4 hg. Insuget har ändrat formen lite nu efter mappningen så nåt kan ju ha hänt med det.
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Jag tror mest på att du har för mycket överlapp på kammarna, men det går väl justera till?
Men visst ventilfjädrarna spelar in rätt mycket oxå.
Just BMW Bosses 3.0csi, hade vi problem med när vi bromsade den på VM ett par år sedan.
Fick bara upp drygt 1bar i laddtryck, då hittade vi en anslutning på insuget som var på 10mm i diam som Bosse hade glömt o plugga,
pluggade det men det blev bara marginelt högre ladd.
Justerade om kammen så den skulle öppna senare men det gjorde inte heller någe större skillnad.
Till året efter bytte Bosse kam i maskinen då fick vi upp laddet till beräknade 1.8bar. :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

hur funkar laminova stvar?
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

ställt kammarna så överlappet är minimalt, men dreven som är justerbara har ingen låsning utan sitter med 6st skruvar vardera som är limmade med loctite. Kan ju ha släppt och tappat läget kanske. Hur mycket effekt gav bosses 3.0 vid 1,8 bar? Kör han nåt med bilen? Har sett alla hans filmklipp & den låter riktigt riktigt bra!
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Zwofurti wrote:hur funkar laminova stvar?
Luften strömmar över stavarnas fenor som suger åt sig värmen, vattnet strömmar igenom kärnan & tar med sig värmen. egentligen inget konstigt alls , bara att ytorna är effektiva värmeväxlare.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Blown M5 wrote:
Zwofurti wrote:hur funkar laminova stvar?
Luften strömmar över stavarnas fenor som suger åt sig värmen, vattnet strömmar igenom kärnan & tar med sig värmen. egentligen inget konstigt alls , bara att ytorna är effektiva värmeväxlare.
okidoki!!

hajade först inte att det var kylvatten där :) fiffigt!
Post Reply