Page 69 of 195

Posted: 22 Jul 2010, 23:06
by r.ivars
ett till klipp på lite material från rudskogen

http://www.youtube.com/watch?v=xF061KbRTxE

Ska prova göra lite mer upgrades innan nästa sladdtillfälle.

Inte för att hänga ut skiten är något större problem, men det vore kul med lite mer feeling i bilen..

Jag har nån form av spricka i armbågen, eftersom jag tog den i buren varje gång skiten ställde upp. Gör lika ont nu som dagen efter.. Men man gör ju inget åt armbågar så den får läka..

Felorsaker:

- Ingen kränghämmare fram alls.
- E30 ickeservo styrväxel = 100 varv från höger till vänster

- schyssta 255or bak och runkiga 215 fram.
i kombination med spole bak = svetsad diff blev det jävligt drygt när han inte åkte på häng ;)

- växellänkage upphängt i buntklamma bak (HAHA ärligt!) dvs som att fixa iordning en fräsh soppa när man skulle pajsa i nästa växel.

upgrades: k-hämmare(vilket skit som helst), r-däck fram (tips ifrån söderling), komplett styrservo ifrån e36 (tightare styrväxel), styva upp växellänkage och ordna till en shortshifter..

Men prio på shortshifter och känga på 29" däcken bak istället för 31"arna, måste känna på lite innan man kranar på findäcken (lär bli på ppf-orsa träffen).

Siktar Actionmeet så det heter duga!! Diffen är nere för översyn utan några synliga fel vad jag kan se, antar att dom låter som kriget och det gjorde att jag drog slutsatsen av diffhaveri när jag fick hjulhopp och det lät apa i bilen (men hela slitbanan ifrån de nya däckparet jag la på hade släppt..)

Posted: 23 Jul 2010, 08:20
by Rsjerry
Fixa ställbara krängare och ha så mjukt fram och så hårt bak så ska den nog bli lite lättare att åka på häng :)

Posted: 23 Jul 2010, 12:40
by markus
Hjulvinklarna fram lär du göra om för bankörning. Mycket mer camber och även toe kan behövas justers mot 0 eller någon grad utåt så styr det in mycket bättre i kurvorna.

Styrväxeln är ju skitskön från E30 bara släppa ratten så gör bilen jobbet själv vid retur =)

En orginal krängare duger och gör stor skillnad mot ingen alls dock har du så hårda coilisar fram (antar dom är ganska hårda) så då skulle en ställbar vara en fördel.

På en vanlig E30 tycker jag det blir trevligast att sladda med lika bra grepp runt om och låta vikten sköta grepp fördelning. Dock om du ska åka 255 bak så lär det gå åt R-däck fram för att få till grepp fördelningen.

Posted: 23 Jul 2010, 12:51
by Niklas Sandström
markus wrote:Hjulvinklarna fram lär du göra om för bankörning. Mycket mer camber och även toe kan behövas justers mot 0 eller någon grad utåt så styr det in mycket bättre i kurvorna.

Styrväxeln är ju skitskön från E30 bara släppa ratten så gör bilen jobbet själv vid retur =)

En orginal krängare duger och gör stor skillnad mot ingen alls dock har du så hårda coilisar fram (antar dom är ganska hårda) så då skulle en ställbar vara en fördel.

På en vanlig E30 tycker jag det blir trevligast att sladda med lika bra grepp runt om och låta vikten sköta grepp fördelning. Dock om du ska åka 255 bak så lär det gå åt R-däck fram för att få till grepp fördelningen.


Det är inte styrväxeln som gör att styrningen går tillbaka till mittenläget utan det beror på castern.

Mycket camber gör att den styr bättre samt med även noll toe så rullar dom ju lättare och det är väl inte heller så dumt vid raktfram åka.

Posted: 23 Jul 2010, 13:56
by moonzhine
För en som inte orkar söka,när är Action meet? :)

Posted: 23 Jul 2010, 14:49
by TreLingon
moonzhine wrote:För en som inte orkar söka,när är Action meet? :)


6-7 Aug

Posted: 23 Jul 2010, 16:17
by r.ivars
redan flyttat fram castern en aning med egna delirinbussningar.. + ställt 0 i toe och ställt cambern runt 2 så där har jag nog inga felaktigheter :)

tror vi pratade ungefär samma saker i övrigt ?

blir inga radikala förändringar som synes ;) men min kärlek till min gamla kombi framvagn gör att jag måste göra dom ingreppen ;) tror inte det försämrar raktframåtåkat så därav känns det ok :)

Posted: 23 Jul 2010, 18:40
by Per Eriksson
Tryck dit en utväxling på rattstången så hinner du med att ratta oavsett hur lynnig bilen är, kostar inte mer än 120dollars o är svinenkelt o meka dit.

Posted: 23 Jul 2010, 21:01
by Bmw*Alex
Per Eriksson wrote:Tryck dit en utväxling på rattstången så hinner du med att ratta oavsett hur lynnig bilen är, kostar inte mer än 120dollars o är svinenkelt o meka dit.


länka ?

mvh

Posted: 23 Jul 2010, 22:00
by markus
Bmw*Alex wrote:
Per Eriksson wrote:Tryck dit en utväxling på rattstången så hinner du med att ratta oavsett hur lynnig bilen är, kostar inte mer än 120dollars o är svinenkelt o meka dit.


länka ?

mvh


http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Quick-St ... ccessories

Posted: 23 Jul 2010, 22:02
by Theis
Bmw*Alex wrote:
Per Eriksson wrote:Tryck dit en utväxling på rattstången så hinner du med att ratta oavsett hur lynnig bilen är, kostar inte mer än 120dollars o är svinenkelt o meka dit.


länka ?

mvh



http://www.flatoutperformance.se/shop/i ... uctId=3495

Har fler i sortimentet

Posted: 23 Jul 2010, 22:06
by markus
[/quote]
Det är inte styrväxeln som gör att styrningen går tillbaka till mittenläget utan det beror på castern.
[/quote]

Japp men det är avsaknaden av servo som gör det extra bra vid körning på bredden. Med servo så stannar gärna ratten när den närmar sig "mittläget" och inte fortsätter som det gärna får göra när man sladdar. Dock är ju inte alla servos så.

Posted: 23 Jul 2010, 22:08
by markus
Ivars du har pm.

Posted: 25 Jul 2010, 01:55
by r.ivars
Image

nu jävlar ska det TURK-TURBAS på sensommarn :P

dailydriverrondellrykare

Posted: 25 Jul 2010, 08:06
by ronnifer
r.ivars wrote:[img]http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs038.ash2/35251_413309036125_621861125_5100184_3467506_n.jpg

nu jävlar ska det TURK-TURBAS på sensommarn :P

dailydriverrondellrykare


:thumbright:

Posted: 25 Jul 2010, 08:42
by Grefven
kul! alla borde ha en turkbimmer!

Image

Posted: 25 Jul 2010, 10:19
by r.ivars
Grefven wrote:kul! alla borde ha en turkbimmer!

Image


verkligen, :) m50 maskinerna kommer ta slut, även zf växellådorna och alla 5-serie knutar... tur att det är som olja för tillfället, :)