Page 67 of 80

Posted: 15 May 2010, 18:56
by M3JONAS
Hmm, nu har en idé slagit mig...

Om man, i brist på tid och mek-motivation inte känner för att bygga helt nytt med bättre riktning på wg-rören eller ännu större wg, funderar på att sätta dit en till wg men att anslutningen till den isf bara skulle hamna på ena röret, i det här fallet bara från 4:ans cylinder. Hur skulle det funka tror ni? Borde väl släääa ut en hel del avgaser kan man väl tycka?

Posted: 20 May 2010, 22:53
by M3JONAS
Nu har jag äntligen fått stil på laddtrycket.
Tack vare en extra wg så ligger det nu på 0,82 vid fullt varv på 3:an.
Känns bra att man fått ner laddet men det känns ju inte lika brutalt längre ;)

Posted: 20 May 2010, 22:57
by jorgen
gött att det löser sej. håller tummarna för det att det är slut på allt strul nu!

Posted: 20 May 2010, 23:24
by M3JONAS
Tackar, känns som om det kan behövas ;)
Nu närmar sig bara mappning så ska det bli ordning på prylarna hoppas jag :P

Posted: 21 May 2010, 06:41
by Bonje
Skönt att det löste sig! Det är ganska skönt att kunna åka med lågt grundladd och ha en ganska sansad bil att köra med om man vill.

Själv har jag gjort en liten frän (tillfällig) installation i min bil.

Bakom passagerarstolen har en 12V kompressor kopplad till en 3L trycktank. Sedan har jag dragit slang via en tryckreduserventil in i motor rumet.
När man känner för det går man ut och kopplar den slangen till undersidandan på WG:n.
In igen och knäppa på 12V pumpen för att ladda tanken.. Sedan är det bara att ställa regulatorn på 1,5bar och vipps så är WG:n öppen hela tiden! :D

Allt för att det är en frän grej som jag ville pröva, att kunna köra motorn "utan" ladd utan att behöva meka bort fjädern ur wastegaten som sitter ganska o-skruv-vänligt..

Posted: 22 May 2010, 21:28
by M3JONAS
Smart lösning Bonje!

Posted: 22 May 2010, 21:33
by M3JONAS
Plockade isär min kära inlånade hks-wannabee wastegate från KL igår. Sen stod helt öppen och hade kärvat fast i det läget. Det var med nöd och näppe jag lyckades trycka ihop den med handkraft.
Jag hade ju märkt att den läckte som ett såll pga att jag hade wg röret draget rätt ut i det fria. Undrar hur många som åker omkring med röret indraget i resten av avgassystemet och som gnäller på seg spoolup eller skenande laddtryck pga en så usel konstruktion?

Ska kanske tillägga att den wg´n var helt ny när jag monterade den och att den rullat MAX 5 mil.

Posted: 22 May 2010, 21:42
by JannePower
KL is the shit...! :D

Posted: 22 May 2010, 21:45
by Pimplaren
Jag tror min KINES wg bögar sig också, säkert en tajjkuk som gjort hål i membranet :( 8)

Posted: 22 May 2010, 22:26
by Magnaten
tror allt kommer böga sej i vanlig ordning nästa vecka om jag känner kinesen frän ön rätt

Posted: 23 May 2010, 22:21
by M3JONAS
Nu känns bilen redo för mappning. Men inget kalas utan ras ;)
Var ute och testade lite idag och bjöd polarn på en åktur när maskinen plötsligt blev trecylindrig.
Efter lite felsökning så märkte jag att jag inte hade något ventilspel på en cylinder. Ett böghelvetes lashcap hade hoppat loss :(
Måste blivit lite elakt varvstopp när det spann för mycket på den blöta asfalten :(

Men nu är det klart å fixat igen!

Posted: 23 May 2010, 22:23
by Pimplaren
M3JONAS wrote:Nu känns bilen redo för mappning. Men inget kalas utan ras ;)
Var ute och testade lite idag och bjöd polarn på en åktur när maskinen plötsligt blev trecylindrig.
Efter lite felsökning så märkte jag att jag inte hade något ventilspel på en cylinder. Ett böghelvetes lashcap hade hoppat loss :(
Måste blivit lite elakt varvstopp när det spann för mycket på den blöta asfalten :(

Men nu är det klart å fixat igen!


Mögigt... jag var ute och spann lite i regner också :)

Posted: 25 May 2010, 10:22
by Magnaten
hur går det för dej jonas?

Posted: 25 May 2010, 12:48
by Bäckis
63X på hjulen.

Allt gick fint och Jonas är på väg hem med hel bil :)

Posted: 25 May 2010, 14:42
by JimmyA
Bäckis wrote:63X på hjulen.

Allt gick fint och Jonas är på väg hem med hel bil :)


hur är det möjligt? nåja han är inte hemma än. nåt djävulskap inträffar säkert :evil:

Posted: 25 May 2010, 14:49
by Pimplaren
Grattis! :) kul att köra i detta väder................ :(

Posted: 25 May 2010, 15:27
by M3JONAS
Bilen är fortfarande hel och hemma! Fegade idag och åkte kärra och tack vare det höll det ;)

Som vanligt strulade det lite när jag är i farten, delvis pga att klåparJonas glömt koppla in en soppapump... Så om någon undrar så räcker en Walbropump till 430whp på e85 vid 4,8 bars soppatryck ;)

Efter att ha kopplat in båda pumparna och strulat med olika lambdamätare så fick vi till slut ut 634hk och drygt 700nm på hjulen. Var uppe på drygt 800nm ett tag men vi fegade ur lite och tänkte vara lite snälla mot motor och transmission.
Var dock tvungna att ladda rätt mycket men det gör ju inte så mycket egentligen ;)

Stort tack till PPF gänget och framförallt Ärtan som fixade mappningen.
Nu väntar jag bara på att det ska torka upp på backen så man kan ge sig ut å gasa lite ;)