M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

M3JONAS

Post by M3JONAS »

r.ivars wrote:ppf har lagt upp en ventil du sätter på kopplingsslangen. Då får du bort det värsta klippet som du ändå inte märker.. Stark kopplign måste man ju ha :-)

Det kan ju vara smutt. Hittar den inte i webshopen. Ja man vill ju inte att det slirar men jag har även lessnat på att köra sönder bakaxlar och lådor... ;)
Grefven

Post by Grefven »

ap ap! va e det för ventil ni pratar om? låter som något jag vill ha.
r.ivars

Post by r.ivars »

de kanske inte fått hem den i webshopen än men den skulle ligga på beställning :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Nu har jag garanterat tagit årets sista runda med bilen. Var och besiktigade idag så nu kan man börja riva och bygga ihop "nya" motorn igen ;)
Satans så skitiga bilarna blir av det här äckelvädret :)

Image

Image

Om man bortser från första 1:an är det en jävulsk kärra nu ;)

Image

Fick hem ett tjusigt paket igår så nu finns det lite att göra... Nytt styrsystem ska göra underverk för körbarheten och gången får vi hoppas på. Och dessutom slipper Ärtan få gråa hår när han ska mappa DTA-sprut ;)
Nu är det bara lite småkraffs som behövs från bmw, sen har jag allting för att kunna smälla ihop maskinen.

Image

Hoppas det finns lite motivation i veckan som kommer så ska det börja hända grejjer. Fast det första som händer nu är att ikväll bär det av ut på Ålands hav, får se hur mycket mumintroll det finns där ute på vattnet i dimman!? ;)
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Nu var det bra jäkla längesen M3:an fick lite kärlek men nu är det dags att det börjar hända grejjer igen...

Började med att skotta ut bilen från snömassorna.
Image

Efter lite bök fick vi in den i garaget på upptining:
Image

Motorn är påväg ihop igen! Nu hoppas vi att det ska funka som det är tänkt ;) Lät göra en kona för att få i kolvarna i loppen. Vilken otrolig jäkla skillnad det är när man har riktiga verktyg istället för att hålla på med en äcklig kolvringskompressor som gör att man känner sig osäker på om ringarna är hela eller inte när man väl fått i dem i loppen...
Image

Lite småkraffs kvar att montera bara innan det är dags för motorbyte och insprutningssystemsbyte och förhoppningsvis även växellådsbyte!
Grefven

Post by Grefven »

Har den stått utomhus i vinter? det måste finnas en nämnd där man kan anmäla sådan vanvård :shock:
Pimplaren

Post by Pimplaren »

Äh är ju bara en m3 ;) hade varit annat om det var en fin e28!! :)

Blir åka snart igen Jonas?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
markus

Post by markus »

Samma bullshit varje gång en fin eller exklusiv bil står ute i snön. Bilar ramlar inte ihop till en hög med skrot pga det ! :)

Gött att du kommer igång igen den där M3an är så jäkla snygg ! Älskar vita E30.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
M3JONAS

Post by M3JONAS »

bullen! wrote:Har den stått utomhus i vinter? det måste finnas en nämnd där man kan anmäla sådan vanvård :shock:

Den har stått ute några veckor. Bilen tar ju inte stryk av att stå ute i kylan om man inte använder den så den blir skitig och saltig... Kyla och snö är snällt mot prylarna :)
martin n

Post by martin n »

vad tror ni sliter mest? en månad ute i en snödriva, eller 2 månader i solsken varje sommar??

kul att du tagit tag i bilen igen jonas! lycka till!

//martin
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Nu sitter motorn ihop igen och väntar bara på att den ska få komma ner i bilen.
Image

Funderar på om jag ska köra med den turbon jag har på nu eller om jag ska försöka köpa loss en superspecialturbo som Martin n har... Upp med bilder Smejäveln så får pöbeln bestämma! ;)
Fredriksson84

Post by Fredriksson84 »

M3JONAS wrote:Nu sitter motorn ihop igen och väntar bara på att den ska få komma ner i bilen.
Image

Funderar på om jag ska köra med den turbon jag har på nu eller om jag ska försöka köpa loss en superspecialturbo som Martin n har... Upp med bilder Smejäveln så får pöbeln bestämma! ;)

Får man fråga vart ifrån du köpt flexröret till wg'n och hur stor den är invändigt ?
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Får man fråga vart ifrån du köpt flexröret till wg'n och hur stor den är invändigt ?[/quote]

Kolla webshoppen :wink:
Fredriksson84

Post by Fredriksson84 »

Bmwandreas wrote:Får man fråga vart ifrån du köpt flexröret till wg'n och hur stor den är invändigt ?

Kolla webshoppen :wink:[/quote]

Ops :P hehe tack
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Efter lite tips från coachen (Tack för hjälpen Ärtan) har jag kapat ner tändspolarna en aning så man slipper bygga scoop på huven ;)

Image

Image
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Idag rev jag ur maskinen ur m3:an och ska väl lyfta ner turbopuffran.
Sitter just nu i valet och kvalet om jag ska byta låda til den 6 växlade 740 lådan som jag har eller om jag ska chansa och åka 535 låda ett tag till!?

Självklart jävlades det när jag skruvade idag så solenoiden på startmotor pajjade när jag lossade strömanslutningen... Så nu är jag på jakt efter en hel startmotor till 14/m30/s38 eller en lös solenoid, har för mig att det är samma även på m20 så om någon har en sådan och vil sälja så vore jag tacksam.

Image

2 stycke s14. Kan det vara 900-1000hk tillsammans!?

Image

Har även tänkt att bygga nytt avgassystem. Hur långt klarar man sig på 3 tumssystem eller ska man satsa på 3,5 tum istället?
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

600 whp funkar bra med 3" sen börjar det strypa lite. 700 whp kan man klämma.
Post Reply