Kost och träningstråden -motpol till bakfylletråden

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Rsjerry

Re: Kost och träningstråden -motpol till bakfylletråden

Post by Rsjerry »

Ät rejält på kvällen så finns det bränsle i kroppen på morgonen!

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
wuffee

Post by wuffee »

De är så ja!
Finns de några "regler" vad käller kolhydrater, fett osv? Som protein där man minst bör tugga den 2gram/kilo om dagen?

Träning 2ggr om dagen då??
Svetsare
Dorado

Post by Dorado »

wuffee wrote:De är så ja!
Finns de några "regler" vad käller kolhydrater, fett osv? Som protein där man minst bör tugga den 2gram/kilo om dagen?

Träning 2ggr om dagen då??
Råd om makronutrienter finns det jäkligt gott om, men regler...nä, egentligen inte. Inte ens 2gr protein/kilo kroppsvikt och dag är en regel som behöver följas.
Jag har legat på 5-6 gr och på 1gr. Ser ingen superskillnad på resultaten. Samma kalorimängd per dag.
Min personliga rekommendation blir ändå ca 2gr protein / kilo kroppsvikt och dag. Lite Omegafetter, men annars så lite fett som möjligt. Resten av näringsinnehållet jag vill äta blir kolhydrater. Varför detta då? Jo .. protein är gott men dyrt, så ät vad du har råd till. Mycket mat är gott, så därför skippar jag fettet för att då kunna äta dubbel volym protein/kolhydrater till samma energivärde.

Jag tränar på morgonen med. En kopp te eller kaffe får räcka i magen innan passet. Fyller på med mer efter. Äter hyfsat sent på kvällen, men har ändå inte samma tryck. Dock ger inte denna träningen mindre för det. Sedan kör jag på kvällen med. Något längre pass, något tyngre, mycket bättre tryck med mat och vätska i kroppen. Brukar bli 9-11 pass/vecka.
Jag är 50+ så om du är yngre än det lär inte träning 2 ggr/dag ge sämre resultat OM du förser kroppen med näring för att klara det. MEN det är inte för alla. Vissa klarar att ta ut sig på ett pass om dagen eller färre så de måste vila minst 12h efter. Jag har energi som ett smärre kärnkraftverk och antagligen någon bokstavskombination innehållande halva alfabetet, så för mig är detta en möjlighet till dubbelpass. Bara att testa och se vad som passar dig. Posta gärna hur det går.
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
wuffee

Post by wuffee »

Tackar för input.. Håller på å småplanerar kosten å den biten.. Är ju rätt mycke å tänka å räkna på innan man fått några rutiner på de..
Tänkte försöka ligga på 3500-4000kcal bra mat varje dag.. Lite kostillskott inräknat då givetvis..

Tänkte köra Tis, Ons1, Ons2, Fre, Sön (Ibland även 1.5-2h innebandy på söndagen med vänner å bekanta) ..

Hur hade ni lagt upp träningspassen? Dvs muskelgrupper osv..
Svetsare
Dorado

Post by Dorado »

wuffee wrote:Tackar för input.. Håller på å småplanerar kosten å den biten.. Är ju rätt mycke å tänka å räkna på innan man fått några rutiner på de..
Tänkte försöka ligga på 3500-4000kcal bra mat varje dag.. Lite kostillskott inräknat då givetvis..

Tänkte köra Tis, Ons1, Ons2, Fre, Sön (Ibland även 1.5-2h innebandy på söndagen med vänner å bekanta) ..

Hur hade ni lagt upp träningspassen? Dvs muskelgrupper osv..
På 3.5-4k kcal/dag kommer du växa om du inte redan ligger på >100kg och låg bf, med den träning du nämner. Bra mat eller ej har större inverkan på vilken volym du kommer äta än hur du bygger. En kalori är en kalori oavsett var den kommer ifrån, även om en viss mängd protein behövs till musklerna.
Med schemat du nämner hade jag inte kört ben på Söndagen mtp innebandyn. Så för min del hade det blivit:
Tis: Framsida överkropp + Lite Biceps
Ons1: Ben + Mage
Ons2: Baksida överkropp + Lite Triceps
Fre: Axlar + Nacke + Armar
Sön: Vad som inte fått pisk resten av veckan och gärna bröst

Hälsar
/// Dorado
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
wuffee

Post by wuffee »

tackar för åsikt å input.
Idag va första dagen av ätande.. fasen va käk de är när man ska äta mycket kcal utan å äta skräp..
blev 3560kcal, 268g protein, 379 kolisar å 101g fett..
Får vi se hur detta artar sig, tänker inte titta på vågen de närmsta 15 veckorna ;)
Svetsare
Jonnieboy

Post by Jonnieboy »

wuffee wrote:tackar för åsikt å input.
Idag va första dagen av ätande.. fasen va käk de är när man ska äta mycket kcal utan å äta skräp..
blev 3560kcal, 268g protein, 379 kolisar å 101g fett..
Får vi se hur detta artar sig, tänker inte titta på vågen de närmsta 15 veckorna ;)
Hur går det med ätandet? :-)
Jonnieboy

Post by Jonnieboy »

Går de att hålla bra form om man skall ta sig minst en seriös fylla varje vecka om man sköter sig i övrigt?
Bullen!

Post by Bullen! »

Kring nyår så bänkade jag 200kg, markade 260 och böjde 225. vägde väl 95kg och hade ett midjemått under 80cm

Då slutade jag träna tvärt. Gymmet stängde för några veckor för att flytta till annan lokal och då passade jag på att ge fan i det efter 18 års kontinuerligt nötande utan längre uppehåll än en maginfluensa eller en riktigt mansförkylning. Jag gick även ifrån alla rutiner vad gäller mat. började äta ostfralla till frukost, vilket oftast blev fram åt 11 tiden på förmiddagen och middag blev på kvällen när frun tyckte det va dags att äta. oftast hämtade vi en pizza vi delade på och på kvällen så tryckte man i sig lite glass.

nu 9 månader senare så finns det inte ett enda spår av att jag någonsin varit på ett gym. styrkan är helt obefintlig och jag tycker t.o.m att det är jobbigt att lyfta ur reservdäcket från reservhjulsbaljan på bilen. Man kan ha ont lite överallt p.g.a instabil ryggmuskulatur och knäna sviker en om man inte tänker precis på hur man står vid ett lyft av en full matkasse.

En helt vanlig svensson alltså. Sån som jag inte tidigare har kunnat veta hur det är att vara då jag redan på mopedtiden hade börjat bygga en stabil muskelkorsett. Jag har alltid varit stark och muskler kring leder och andra viktiga positioner har agerat som en stabil kraftupptagare.

Så med det vill jag säga jag också är mänsklig, för när jag lever och äter som en svensson så blir jag en svensson. Och för att det inte ska bli för många "jag" i dessa sista meningarna så vänder jag på det:

DU kan bli stark som satan. Eat, train, sleep and repeat.
-AL-

Post by -AL- »

Bullen! wrote: DU kan bli stark som satan. Eat, train, sleep and repeat.
Vad räknar du med att det tar i tid att komma tillbaka? Vad väger du nu?
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
wuffee

Post by wuffee »

Kan meddela att ätandet går kanon.. Mycke mat blire kan man säga.. har väl missat 3500kcal/linjen 1-2 ggr sen jag börjadd v32.. Träningen funkar hyffsat också, svårt att få riktig kontakt med baksida lår å röv, men de är bara nöta på.. även börjat köra lite lätt med marklyft å axeln verkar vara tycka de är ok, kör lätt nu i början (80kg) för att få in rätt teknik vilket är svårt..
Svetsare
Bullen!

Post by Bullen! »

-AL- wrote:

Jag ska inte träna mera. jag är pensionerad nu. jag överlåter stängerna till nästa generation och sen tar jag en skål glass i soffan.
Jonnieboy

Post by Jonnieboy »

Bullen, vad lyfter du totalt nu i mark, bänk, böj?
Henrik

Post by Henrik »

Bullen! wrote:
-AL- wrote:

Jag ska inte träna mera. jag är pensionerad nu. jag överlåter stängerna till nästa generation och sen tar jag en skål glass i soffan.
Du kommer ångra dig! Jag la ner mitt för 8år sen! Nu blek fet å lat så skulle jag gjort annorlunda
En öl förkortar livet med 2 minuter
En cigarett förkortar livet med 4 minuter
En arbetsdag förkortar livet med 8 timmar...
Bullen!

Post by Bullen! »

Jonnieboy wrote:Bullen, vad lyfter du totalt nu i mark, bänk, böj?

Vet ej. Hälften kanske.
Bullen!

Post by Bullen! »

Henrik wrote:Du kommer ångra dig! Jag la ner mitt för 8år sen! Nu blek fet å lat så skulle jag gjort annorlunda
Vad du inte gjort i 8 år spelar ju ingen roll. Vill du träna så gå och träna.

Jag vill inte träna, därför gör jag inte det.
Jonnieboy

Post by Jonnieboy »

Ätit som en gris å laggt på en extra övning på varjepass resultat: lyfter minst 10% mer än för 6 veckor sen!
Post Reply