M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Det är ju suveränt Mange!
Måste ju funka bra till min motorn eftersom det står: " mätdonskatalog s-14" i botten av din skärmdump...
Måste ju funka bra till min motorn eftersom det står: " mätdonskatalog s-14" i botten av din skärmdump...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Jahopp nu har domen fallit...
Var förbi allas vår köra Magnaten imorse och fick med mig lite mätprylar hem. Har precis varit ute å mätt och konstaterat att blocket är snedfräst 0,10-0,15mm Surt sa räven! Då är frågan vad man ska göra åt saken. Antingen decka litegrann (och då i linje med pytramidringsspåren) eller om man ska göra lite djupare spår för ringarna och nya ringar till det?!
Var förbi allas vår köra Magnaten imorse och fick med mig lite mätprylar hem. Har precis varit ute å mätt och konstaterat att blocket är snedfräst 0,10-0,15mm Surt sa räven! Då är frågan vad man ska göra åt saken. Antingen decka litegrann (och då i linje med pytramidringsspåren) eller om man ska göra lite djupare spår för ringarna och nya ringar till det?!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Per Eriksson wrote:1 tiondel snett på typ 90mm tvärsöver, ingen lyckad dag hos den fräsarn direkt.
Han kan ju inte ha kollat blocket vågrätt utan bara litat på att det var plant på blocksidorna mot tråget
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
martin n wrote:jag håller med bäckis toppdecka och gör sedan nya spår för pyramiderna.
finns det möjliget att du kan decka blocket så mycket att det faller inom ramarna för ppf:s pyramidringar vore det ju enkel att lämna iväg det till dom.
//Martin N
Tyvärr så lirar inte det Skulle behöva decka för mycket. Känns nästan som om man helst skulle få tag på en tjockare topplockspackning vi det här laget, har blivit en del planingar av toppen och om man nu ska plana blocket också så blir det lågt... Går ju iofs att byta topp annars till en som inte är lika planad.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Tydligen så var det ett rätt vanligt fel att skruvarna på wg´n släpper inuti pga värme och vibrationer så synapse har tagit fram ett åtgärdskit för att fixa det. Skönt det, då går det mao att fixa utan några stora bekymmer!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3JONAS wrote:martin n wrote:jag håller med bäckis toppdecka och gör sedan nya spår för pyramiderna.
finns det möjliget att du kan decka blocket så mycket att det faller inom ramarna för ppf:s pyramidringar vore det ju enkel att lämna iväg det till dom.
//Martin N
Tyvärr så lirar inte det Skulle behöva decka för mycket. Känns nästan som om man helst skulle få tag på en tjockare topplockspackning vi det här laget, har blivit en del planingar av toppen och om man nu ska plana blocket också så blir det lågt... Går ju iofs att byta topp annars till en som inte är lika planad.
Fan va trisst! kan du inte sticka iväg till någon firma i sthlm som både kan mäta upp och göra nytt åt dig? och som framför allt har gjort sånt här innan. det får ju inte misslyckas en gång till.
Lycka till //Martin
-
- Posts: 283
- Joined: 21 Nov 2005, 21:18
- Location: Åstorp
M3JONAS wrote:Tydligen så var det ett rätt vanligt fel att skruvarna på wg´n släpper inuti pga värme och vibrationer så synapse har tagit fram ett åtgärdskit för att fixa det. Skönt det, då går det mao att fixa utan några stora bekymmer!
Berätta gärna mer.
Vad e det som ska göras?
Mvh
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
bsr-pcs.se
0708 743212
-
- Posts: 283
- Joined: 21 Nov 2005, 21:18
- Location: Åstorp
M3JONAS wrote:Tydligen så var det ett rätt vanligt fel att skruvarna på wg´n släpper inuti pga värme och vibrationer så synapse har tagit fram ett åtgärdskit för att fixa det. Skönt det, då går det mao att fixa utan några stora bekymmer!
Berätta gärna mer.
Vad e det som ska göras?
Mvh
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
bsr-pcs.se
0708 743212
Om man deckar 1/10 och sen korrigerar spåren för ringarna sen, varför skulle inte det gå?
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Marco Garver wrote:M3JONAS wrote:Tydligen så var det ett rätt vanligt fel att skruvarna på wg´n släpper inuti pga värme och vibrationer så synapse har tagit fram ett åtgärdskit för att fixa det. Skönt det, då går det mao att fixa utan några stora bekymmer!
Berätta gärna mer.
Vad e det som ska göras?
Mvh
Vet faktiskt inte riktigt. Väntar på delarna.
Mailade till Synapse och frågade om det var ett känt fel och då ringde det upp en skittrevlig kille som pratade svenska och förklarade läget och sa att han skulle skicka ett "åtgärdspaket" som skulle komma nästa vecka.
Tydligen så sitter aluhuset skruvat med tre försänkta insexskruvar och på vissa wg´s så har de gängat upp sig pga vibrationer och det gör dels att huset sitter löst och dels att ventilen på wg´n inte kommer ner till sätet utan "membrandelen" rider på skruven. Plockade isär och hajjade precis vad han menade när man såg det framför sig.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Bäckis wrote:Om man deckar 1/10 och sen korrigerar spåren för ringarna sen, varför skulle inte det gå?
Det borde funka.
Bara inte spåren hamnar för långt ner så kolvringarna kan hugga tag i själva spåret/kanten.
Får riva isär maskinen helt och sen funderar jag på om man ska ta ett snack med fräsgubben som gjort jobbet eller om man ska lämna till någon annan. Är lite rädd att det ska bli fel igen men det får man väl hoppas att det inte ska bli. Han brukar vara riktigt duktig och noggrann när han gör jobb.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290