M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

en stållinjal på högkant över borrningen eller så åker du med lite kaffebröd till en mekinisk verkstad så får du nog låna en micrometer för ljupmått
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

sån här kan du få av mej
Image
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det är ju suveränt Mange!

Måste ju funka bra till min motorn eftersom det står: " mätdonskatalog s-14" i botten av din skärmdump... :P
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

går det inte att reklamera wastegaten? den var snygg men verkar ju kass i övrigt =)
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jahopp nu har domen fallit...

Var förbi allas vår köra Magnaten imorse och fick med mig lite mätprylar hem. Har precis varit ute å mätt och konstaterat att blocket är snedfräst 0,10-0,15mm :( Surt sa räven! Då är frågan vad man ska göra åt saken. Antingen decka litegrann (och då i linje med pytramidringsspåren) eller om man ska göra lite djupare spår för ringarna och nya ringar till det?!

Image
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Decka rakt och fräs spåren rätt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

1 tiondel snett på typ 90mm tvärsöver, ingen lyckad dag hos den fräsarn direkt. :roll:
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Per Eriksson wrote:1 tiondel snett på typ 90mm tvärsöver, ingen lyckad dag hos den fräsarn direkt. :roll:


Han kan ju inte ha kollat blocket vågrätt utan bara litat på att det var plant på blocksidorna mot tråget :(
User avatar
martin n
Posts: 65
Joined: 20 Jan 2009, 09:55
Location: Borgholm

Post by martin n »

jag håller med bäckis toppdecka och gör sedan nya spår för pyramiderna.

finns det möjliget att du kan decka blocket så mycket att det faller inom ramarna för ppf:s pyramidringar vore det ju enkel att lämna iväg det till dom.


//Martin N
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

martin n wrote:jag håller med bäckis toppdecka och gör sedan nya spår för pyramiderna.

finns det möjliget att du kan decka blocket så mycket att det faller inom ramarna för ppf:s pyramidringar vore det ju enkel att lämna iväg det till dom.


//Martin N


Tyvärr så lirar inte det :( Skulle behöva decka för mycket. Känns nästan som om man helst skulle få tag på en tjockare topplockspackning vi det här laget, har blivit en del planingar av toppen och om man nu ska plana blocket också så blir det lågt... Går ju iofs att byta topp annars till en som inte är lika planad.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Tydligen så var det ett rätt vanligt fel att skruvarna på wg´n släpper inuti pga värme och vibrationer så synapse har tagit fram ett åtgärdskit för att fixa det. Skönt det, då går det mao att fixa utan några stora bekymmer! ;)
User avatar
martin n
Posts: 65
Joined: 20 Jan 2009, 09:55
Location: Borgholm

Post by martin n »

M3JONAS wrote:
martin n wrote:jag håller med bäckis toppdecka och gör sedan nya spår för pyramiderna.

finns det möjliget att du kan decka blocket så mycket att det faller inom ramarna för ppf:s pyramidringar vore det ju enkel att lämna iväg det till dom.


//Martin N


Tyvärr så lirar inte det :( Skulle behöva decka för mycket. Känns nästan som om man helst skulle få tag på en tjockare topplockspackning vi det här laget, har blivit en del planingar av toppen och om man nu ska plana blocket också så blir det lågt... Går ju iofs att byta topp annars till en som inte är lika planad.



Fan va trisst! kan du inte sticka iväg till någon firma i sthlm som både kan mäta upp och göra nytt åt dig? och som framför allt har gjort sånt här innan. det får ju inte misslyckas en gång till.

Lycka till //Martin
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

M3JONAS wrote:Tydligen så var det ett rätt vanligt fel att skruvarna på wg´n släpper inuti pga värme och vibrationer så synapse har tagit fram ett åtgärdskit för att fixa det. Skönt det, då går det mao att fixa utan några stora bekymmer! ;)


Berätta gärna mer.

Vad e det som ska göras?

Mvh
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

M3JONAS wrote:Tydligen så var det ett rätt vanligt fel att skruvarna på wg´n släpper inuti pga värme och vibrationer så synapse har tagit fram ett åtgärdskit för att fixa det. Skönt det, då går det mao att fixa utan några stora bekymmer! ;)


Berätta gärna mer.

Vad e det som ska göras?

Mvh
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Om man deckar 1/10 och sen korrigerar spåren för ringarna sen, varför skulle inte det gå?
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Marco Garver wrote:
M3JONAS wrote:Tydligen så var det ett rätt vanligt fel att skruvarna på wg´n släpper inuti pga värme och vibrationer så synapse har tagit fram ett åtgärdskit för att fixa det. Skönt det, då går det mao att fixa utan några stora bekymmer! ;)


Berätta gärna mer.

Vad e det som ska göras?

Mvh


Vet faktiskt inte riktigt. Väntar på delarna.

Mailade till Synapse och frågade om det var ett känt fel och då ringde det upp en skittrevlig kille som pratade svenska och förklarade läget och sa att han skulle skicka ett "åtgärdspaket" som skulle komma nästa vecka.

Tydligen så sitter aluhuset skruvat med tre försänkta insexskruvar och på vissa wg´s så har de gängat upp sig pga vibrationer och det gör dels att huset sitter löst och dels att ventilen på wg´n inte kommer ner till sätet utan "membrandelen" rider på skruven. Plockade isär och hajjade precis vad han menade när man såg det framför sig.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Om man deckar 1/10 och sen korrigerar spåren för ringarna sen, varför skulle inte det gå?


Det borde funka.

Bara inte spåren hamnar för långt ner så kolvringarna kan hugga tag i själva spåret/kanten.

Får riva isär maskinen helt och sen funderar jag på om man ska ta ett snack med fräsgubben som gjort jobbet eller om man ska lämna till någon annan. Är lite rädd att det ska bli fel igen men det får man väl hoppas att det inte ska bli. Han brukar vara riktigt duktig och noggrann när han gör jobb.
Post Reply