Page 7 of 16

Posted: 01 Feb 2008, 21:24
by m50_micke
Nemesis_turbo wrote:öpne dump och lmm går itne ihop om du inte har lmm på trycksidan, du "lurar" den på luft den redan mätt up och då går bilen fett om du dumpar luften som är mellan lmm och motor



det är väll bara fräänt på ett snikbygge.. kanske man kan skjuta fina eldflammor ibland.

nä men seriöst, det kan väll inte skada nåt om han går lite fett mellan växlingarna.
det e ju inte så att man känner av det.

Posted: 01 Feb 2008, 22:10
by Fear This
hehe alla kidz verkar vilja ha en bil som dumpar mycket så folk lägger märke till dem, hur bilen funkar verkar inte vara av lika stort intresse tyvärr..finns säkert tutor som låter som dumpventiler till sugmotorer om man vill synas å höras :lol:

Posted: 02 Feb 2008, 20:49
by dgyldmark
Nemesis_turbo wrote:öpne dump och lmm går itne ihop om du inte har lmm på trycksidan, du "lurar" den på luft den redan mätt up och då går bilen fett om du dumpar luften som är mellan lmm och motor


Jag kan säga direkt att du har inte provat.

Posted: 02 Feb 2008, 21:20
by Terror_Flynn
Så hur ligger det till det där med öppen dump och LMM på en BMW-turbo?

Måste väl igentligen vara ganska mycker folk som har kört/kör med det?

Posted: 02 Feb 2008, 21:23
by markus
Jag har alltid kört med dumpen EFTER lmm både med lmm på sugsidan och trycksidan och inte märkt någon skillnad det har alltid funkar fint.

Posted: 03 Feb 2008, 00:37
by Terror_Flynn
Hmm, konstigt att det funkar så bra på BMWs?

Posted: 03 Feb 2008, 13:05
by boost_
Många som kör org motronic när lmm fortfarande används, det funkar bra med öppen dump då det inte är så satans känsligt (sprutet dvs) ;D

Funkar lika bra på min volvo 740 turbo jag har ståendes bortglömd numera, är motronic där med.

Posted: 03 Feb 2008, 14:01
by Terror_Flynn
Aha, så det är alltså så det ligger till, Motronic är inte så kinkig på luftmängden.

Posted: 03 Feb 2008, 16:24
by dgyldmark
Terror_Flynn wrote:Hmm, konstigt att det funkar så bra på BMWs?


Vad är det för bil du själv har haft problem med öpen dump på och motronic / L-Jetronic?

Posted: 03 Feb 2008, 18:50
by Rsjerry
Trevlig tråd :)

Hur blir det med bränsleförbrukningen när man kör överladdat och trycker genom lmm?? Har läst att det rör sig uppåt ~1,8liter milen men det framgick inte om detta var vid lugn eller inspirerad körning??

Självklart får det dra soppa när plattan är i mattan men det är ju inte så kul att köra 45 mil t.o.r till en banträff med den förbrukningen :?

Posted: 03 Feb 2008, 20:27
by Terror_Flynn
Vad är det för bil du själv har haft problem med öpen dump på och motronic / L-Jetronic?


Varför jag frågar är ju bara för att jag har hört att folk med Saab turbo bilar som använder öppen dump tillsammans med LMM, så går det inte så bra.

Så jag undrade bara om det gäller för BMWs också.

Posted: 03 Feb 2008, 20:31
by Icee
Rsjerry wrote:Trevlig tråd :)

Hur blir det med bränsleförbrukningen när man kör överladdat och trycker genom lmm?? Har läst att det rör sig uppåt ~1,8liter milen men det framgick inte om detta var vid lugn eller inspirerad körning??

Självklart får det dra soppa när plattan är i mattan men det är ju inte så kul att köra 45 mil t.o.r till en banträff med den förbrukningen :?


Jag sög iofs genom lmm, men hadde bränsleförbrukning vid långkörning kring 0,7-0,8, de var heller ingen lugn långkörning eftersom man för de mesta var ett gäng som for iväg så farten pendla rätt så bra.
Körd också till jobbet hela sommarn med den. Var endast 7km så bilen han ju itt ens bli varm å med en lång brant uppförsbacke (över 1km). Då hamna medelförbrukningen kring 1l/milen.

Btw, som jag hadd den förra sommarn var den perfekt att pressa bankörning med, ingen skillnad vilken växel man hadde i utan fanns kraft hela vägen. Perfekt för att lära sig köra bana. Dock så rekomenderar jag större kylare, kom bara 6-7 varv sedan var temperaturerna alldeles för höga

Posted: 14 Feb 2008, 23:54
by Terror_Flynn
Är det hög eller låg ohm spridare man ska leta efter till en M20B20 motor?

Posted: 15 Feb 2008, 09:40
by markus
Terror_Flynn wrote:Är det hög eller låg ohm spridare man ska leta efter till en M20B20 motor?


högohm

Posted: 15 Feb 2008, 15:53
by Terror_Flynn
Tackar.

Kanske det är någon här som vet om dom röda spridarna som sitter på t.ex. Saab 9000 Aero (-94 till -98 ) är högohm?

Posted: 15 Feb 2008, 18:44
by piston
Terror_Flynn wrote:Tackar.

Kanske det är någon här som vet om dom röda spridarna som sitter på t.ex. Saab 9000 Aero (-94 till -98 ) är högohm?


Vet inte, men ett tips är http://forum.saabturboclub.com/

Posted: 15 Feb 2008, 19:46
by Terror_Flynn
Jo, jag är medlem på STCS så visst ska jag kika och fråga lite där med :)

Tänkte bara fråga här utifall om nån redan visste.